آموزشی

عیار نقره 925 چیست؟

عیار-نقره

شاید برای شما هم پیش آمده که حروف و شماره‌های حک شده‌ای روی زیورآلات نقره خود نظر شما را به جلب کرده باشد و از خود بپرسید که این اعداد و ارقام برای چیست؟! اعداد عیار نقره با توجه به کاربرد آن در سراسر دنیا متفاوت است. معروف‌ترین عیار نقره عدد 925 و مابقی اعداد 750، 850، 900، 925، 958 و 990 می‌باشد.

معروف‌ترین و پرکاربردترین نقره در ساخت زیورآلات، نقره 925 یا همان نقره استرلینگ است. اما نقره 999 به دلیل خلوص و نرمی بسیار زیاد، قابل استفاده در ساخت زیورآلات نیست. همانطور که اشاره شد، این اعداد نشان دهنده عیار نقره می‌باشد. برای مثال در عیار 925 مقدار 92.5 درصد فلز نقره و 7.5 درصد فلزات دیگر همچون مس یا نیکل ترکیب می‌شود. نقره عیار 850 بیشتر در ساخت سکه و ظروف نقره کاربرد دارد.

کاربرد نقره

امروزه استفاده از اکسسوری در استایل بسیار ترند شده و تقریبا تمامی افراد علاقه‌مند به دنیای مد و فشن از آن در زیباتر شدن استایل خود کمک می‌گیرند. با توجه به قیمت بالای طلا، زیورآلات نقره به دلیل قیمت مناسب توانسته جایگاه ویژه‌ای را در میان عاشقان اکسسوری بدست آورد. آیا تنها کاربرد نقره در صنعت جواهر سازی‌ست؟ خیر. برای مثال؛ عیار نقره 925 بیشتر در جواهر سازی استفاده می‌شود. اما عیار‌های دیگر نقره در صنایع مختلف، مصارف متفاوتی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از آنجایی که نقره خاصیت میکروب کشی و مقابله با عفونت را دارد، آن را به باند، سوند، پانسمان و سایر ابزار پزشکی اضافه می‌کنند. از نقره در عکاسی، تصفیه آب، پنل‌های خورشیدی، باتری‌ها، پزشکی و دندانپزشکی و حتی در راکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود. همچنین این فلز به دلیل رسانایی بالا در ساخت قطعات الکترونیکی، چیپ‌های کامپیوتری و کلیدهای حرارتی کاربرد دارد.

فواید نقره

این فلز سفید و براق علاوه بر زیبایی، خواص بسیار زیادی برای بدن و سلامتی دارد که در مقاله دستبند نقره کارتیه و خواصی که برای بدن دارد! به طور کامل در مورد آن توضیح داده شده است، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامتی هر کس داشته باشد. حتی از گذشته تا به امروز استفاده از نقره در تمامی ادیان توصیه شده. به عنوان مثال دین اسلام پوشیدن طلا را برای آقایان حرام اعلام کرده است و به همین دلیل استفاده از انگشتر و گردنبند نقره در میان مردان رایج‌تر است. استفاده از زیورآلات نقره نه تنها باعث تعادل در حالت روحی بدن می‌گردد، بلکه موجب افزایش انرژی می‌شود.

همانطور که قبلا اشاره کردیم نقره به دلیل خاصیت ضد باکتری و میکروب کشی در درمان انواع زخم‌ها استفاده می‌شود. همچنین این فلز گرانبها برای گردش خون، تنظیم دمای بدن، پیشگیری از سرما خوردگی، آنفولانزا و بهبود سایر بیماری‌ها مفید است. به علاوه در تحقیقات اخیر ثابت شده تا استفاده از نقره بر روی حالت الاستیکی رگ تاثیر می‌گذارد و همین امر موجب کاهش درد استخوان و احیای پوست می‌شود.

عیار نقره مناسب برای ساخت اکسسوری

با آن که نقره در جدول تناوبی در دسته فلزات قرار می‌گیرد، اما خواص و استحکام آن همانند فلزات دیگر نیست! نقره یک فلز نرم، براق و سفید رنگ است. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود تا اگر عیار نقره به کار رفته در زیورآلات و ظروف تزیینی بیشتر باشد، از استحکام کافی برخوردار نخواهد بود. بنابراین عیار نقره 999 کاربردی در صنعت جواهر سازی و ساخت ظروف تزیینی ندارد.

عیار نقره مناسب برای ساخت اکسسوری عیار 925، یا همان نقره استرلینگ است. اگر برای ساخت جواهرات از نقره استرلینگ استفاده نشود، متاسفانه زیورآلات مد نظر مقاومت و دوام بالایی نخواهند داشت. دلیل استحکام نقره استرلینگ، وجود فلزات دیگری مانند: مس، نیکل یا برنج می‌باشد که بعد از ترکیب آن با نقره، میزان مقاومت و چکش خواری آلیاژ نقره بالا می‌رود. همینطور این کار از تیره شدن زیورآلات جلوگیری می‌کند.

جالب است بدانید که استرلینگ در زبان‌های غربی از قدیم به معنی ستاره مانند است و این به علت درخشندگی این فلز است و نام استرلینگ در واحد پول بریتانیا، یعنی پوند استرلینگ نیز استفاده می‌شود. علت این نام‌گذاری این است که هر پوند استرلینگ معادل یک پوند (واحد اندازه گیری وزن معادل 453 گرم) نقره استرلینگ می‌باشد.

آیا عیار نقره در قیمت گذاری تاثیر دارد؟

به میزان خلوص آلیاژهای طلا، نقره و دیگر فلزات قیمتی عیار می‌گویند. که در این میان عیار طلا معمولا با واحد کامل 24 و عیار نقره معمولا با واحد کامل 925 نشان داده می‌شود. هر چه این عدد بالاتر باشد، میزان خلوص جواهرات بیشتر است و همین امر تاثیر مستقیمی بر روی نحوه قیمت گذاری جواهرات دارد. در مقاله قیمت نقره در این باره به طور مفصل صحبت کرده‌ایم که اگر مایل می‌باشید بیشتر بدانید آن را مطالعه فرمایید.

در ایران عیار نقره مناسب برای ساخت جواهرات 925 است. اما در برخی موارد در ساخت اکسسوری دست ساز گاها از نقره 950 نیز استفاده می‌کنند. اما از آنجایی که برای چکش خواری و مقاومت بیشتر در ساخت اکسسوری نقره آن را با سایر فلزات مانند مس یا نیکل ترکیب می‌کنند، امکان بروز حساسیت پوستی وجود دارد. همچنین فلز نقره در گذر زمان و در مجاورت هوا تغییر رنگ می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق در آبکاری نقره از فلز رادیوم استفاده می‌شود. آبکاری نقره با رادیوم به درخشش و براقیت نقره می‌افزاید. همچنین از بروز حساسیت پوستی، خط و خش و سیاه شدن نقره جلوگیری می‌نماید.

روش‌های تشخیص عیار نقره

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، تمامی فلزات گرانبها بعد از ساخت، بر روی آن‌ها حروف، اعداد و یا به طور کلی یک کد و مشخصه حک شده که نشان دهنده عیار آن می‌باشد. به این مشخصه «انگ» می‌گویند که نمایان گر میزان خلوص فلز بکار رفته در زیورآلات است. اما با همه اینها برخی از افراد سود جو در ساخت جواهرات نقره مرتکب جعل می‌شوند.

شناسایی نقره اصل از تقلبی نیاز به مهارت، آگاهی و تجربه دارد چون که تشخیص آن بسیار دشوار است نیاز به تخصص و ابزار دارد. چند روش وجود دارد که بتوانید خود آن را تشخیص دهید، مانند وزن کردن زیورآلات خود (وزن نقره بیشتر از جایگزین‌های تقلبی آن مانند برنج و یا ترکیب سرب و قلع است)، اما همچنان پیشنهاد می‌شود که از متخصص کمک بگیرید. با این حال، در این میان روش‌هایی برای تشخیص عیار و اصل بودن نقره موجود است. که ما در مقاله «چگونه گردنبند نقره را تشخیص دهیم» به صورت کامل و جامع در این باره توضیح دادیم.

اما بی‌دردسر‌ترین و راحت‌ترین روش، خرید اکسسوری از فروشگاه‌های معتبر می‌باشد. به همین منظور گالری نوا استایل سعی دارد انواع زیورآلات نقره را با بهترین کیفیت، طراحی و ضمانت مناسب انواع سلایق ارائه نماید. اگر مایل می‌باشید که طرح‌های نقره این مجموعه را مشاهده نمایید به بخش نقره و یا صفحه گردنبند نقره مراجعه نمایید.

کلام آخر

استفاده از اکسسوری به شما این امکان را می‌دهد تا استایل خاص خود را خلق کنید. امروزه استفاده از زیورآلات نقره بسیار ترند شده و می‌تواند استایل روزانه شما را به کلی متحول و زیباتر کند. در این میان بهتر است تا از زیورآلات عیار نقره 925 استفاده کنید تا در کنار زیبایی از خواص آن بهرمند شوید.

ما در نوا گالری سعی داریم تا با متریال با کیفیت و مرغوب‌ترین نوع آبکاری، بهترین اکسسوری‌های مد روز را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بی ‌شک تمامی تلاش ما برای ساخت یک تجربه زیبا و یک خرید به یاد ماندنی‌ از گالری ماست.

لطفا این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *