آموزشی

چگونه تشخیص دهیم گردنبند نقره اصل خریده‌ایم؟

گردنبند-نقره-اصل

از زمان‌های قدیم تا به امروز، زیورآلات یکی از پراستفاده‌ترین لوازم در میان انسان‌ها بوده است. فرقی هم نمی‌کند که چه مرد باشیم چه زن، اکسسوری‌ و جواهرات یک بخش جدا نشدنی از زندگی‌ ما می‌باشند. امروزه نیز در میان انواع اکسسوری‌ها، زیورآلات نقره، به خصوص گردنبند از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند. اما سوالی که به ذهن همه‌ی ما ممکن است برسد این است که آیا زیورآلات نقره تقلبی می‌توانند باشند؟ آیا من گردنبند نقره اصل خریده‌ام؟ چگونه می‌توانم تشخیص دهم زیورآلات نقره من تقلبی نیستند؟

مطمئناً مانند سایر محصولات، اکسسوری‌های نقره نیز می‌توانند تقلبی باشند و امروزه راه‌های مختلفی وجود دارد تا برخی افراد سودجو از شما سوءاستفاده کنند. در این مقاله ما سعی داریم تا به تمامی سوالات شما درباره این موضوع پاسخ دهیم و چندین روش آسان را با شما به اشتراک بگذاریم تا به راحتی بتوانید گردنبند نقره اصل را از مدل‌های تقلبی آن تشخیص دهید.

فلز نقره

پیش از آن که به دنبال راه‌های پیدا کردن اصل از تقلبی باشیم، بهتر است اول کمی در مورد این فلز بیشتر بدانیم. نقره یک فلز است که در علم شیمی با نماد Ag نشان داده می‌‎شود و عدد اتمی آن 47 است. این فلز در کنار طلا یکی از فلزات گرانبها محسوب می‌شود. البته علت گرانبها بودن نقره، همانند طلا به دلیل کمیاب بودن آن نیست، بلکه با توجه به ظاهر، خواص و مصارفی که در صنایع مختلف دارد محبوبیت بالایی بدست آورده. به عنوان مثال این عنصر بیشترین میزان رسانایی الکتریکی و گرما را دارد و همانند طلا اکسید نمی‌شود و زنگ نمی‌زند. به واسطه همین خواص است که در انواع صنایع، از ساخت لوازم تزئینی تا لوازم پزشکی و عکاسی، کاربرد دارد. نقره حتی برای بدن انسان نیز فوایدی دارد که در مقاله دستبند نقره کارتیه و خواصی که برای بدن دارد در مورد آن صحبت شده است.

البته با آن که نقره اکسید نمی‌شود و زنگ نمی‌زند، این فلز با گوگرد واکنش نشان می‌دهد و تیره می‌شود. به همین دلیل است که گردنبند نقره اصل شما در گذر زمان با گوگرد موجود در هوا واکنش می‌دهد و به مرور کدر می‌شود. علت تیره شدن نقره فقط گوگرد نیست و عوامل دیگری در این موضوع نقش دارند که در مقاله‌ی آیا انگشتر نقره کارتیه سیاه می‌شود؟ به طور مفصل توضیح داده شده است.

در آخر باید بدانید که در صنایع مختلف از نقره خالص استفاده نمی‌شود و از آلیاژ آن که با مواد دیگری ترکیب شده است استفاده می‌شود. به عنوان مثال در ساخت زیورآلات از آلیاژی از نقره با خلوص 92.5 درصدی استفاده می‌شود که به آن نقره با عیار 925 گفته می‌شود. حال که در مورد این فلز بیشتر دانستید با ما همراه باشید تا گردنبند نقره اصل را از زیورآلات ساخته شده با نقره عیار صفر تشخیص دهید.

نقره تقلبی چیست؟

امروزه زیورآلات طلا به دلیل قیمت بالا، شاید همانند گذشته پرطرفدار نباشند. حالا نقره توانسته جایگاه ویژه‌ای را در میان طرفداران اکسسوری به خود اختصاص دهد. اما همه ما می‌دانیم که با بالا رفتن تقاضا برای خرید یک محصول، افراد سود جو در پی راهی برای تولید تقلبی آن هستند. معمولا این افراد با روش‌های مختلفی سعی دارند تا یک گردنبند به اصطلاح قلابی را به جای گردنبند نقره اصل به شما بفروشند و با کمترین هزینه بیشترین سود را ببرند.

یکی از راه‌های تولید کردن نقره تقلبی، ساختن زیورآلات با فلزاتی مانند برنج، مس و یا استیل است که با کمی تغییرات در آن‌ها می‌توانند شبیه یک اکسسوری نقره آن‌ها بسازند. یا روش دیگر استفاده از متریال بی‌ارزش یا حتی فلزات گفته شده، با روکشی از نقره در ساخت زیورآلات است. با توجه به تمامی این‌ها شاید فکر کنید که نقره با تمامی محصولات تقلبی‌اش تفاوت ملموسی دارد و به راحتی قابل تشخیص است. باید بگوییم که اصلا این گونه نیست و تشخیص گردنبند نقره اصل از نسخه‌های تقلبی‌اش کار بسیار دشواری است و در بیشتر مواقع نمی‌شود تشخیص داد و نیاز به کمک یک متخصص است.

با این حال همچنان راه حل‌هایی وجود دارد که بدون نیاز به یک متخصص به اصل یا تقلبی بودن زیورآلات خود پی ببرید. با ما همراه باشید تا از تمامی این روش‌ها مطلع شوید.

نکات کلیدی در هنگام خرید گردنبند نقره اصل

از قدیم گفته می‌شد که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین برای جلوگیری از فریب خوردن و ضرر کردن، بهتر است در هنگام خرید حواسمان را جمع کنیم و مطمئن خرید کنیم. در هنگام خرید چندین نکته می‌تواند به ما کمک کنند:

از جای معتبر خرید کنید

همیشه بهتر است از یک فروشگاه سرشناس خرید کنید تا در زمان وقوع مشکل بتوانید به آن‌ها مراجعه کنید. این موضوع فقط برای زیورآلات صدق نمی‌کند و بهتر است که برای این که به دام شیادان نیافتید از فروشگاه‌های معتبر و معروف خرید کنید. فروشگاه‌های معتبر همیشه زیورآلات خود را به همراه یک شناسنامه مختص خودشان را می‌فروشند که سلامت محصول را تضمین می‌کند.

گالری نوا استایل نیز تمامی زیورآلات نقره خود را با بهترین و با‌کیفیت‌ترین متریال موجود طراحی و تولید می‌کند و تمامی آن‌ها را به همراه کارت اصالت کالا ارائه می‌دهد که کیفیت و اصل بودن کالا را تضمین می‌کند.

استحکام قفل

ما در یک مقاله به صورت جداگانه به نقش و اهمیت این قطعه کوچک در دستبند و گردنبند نقره پرداختیم. با این حال استحکام قفل در گردنبند بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد. امروزه قفل‌‌ها با اشکال متفاوتی طراحی می‌شوند که علاوه بر اتصال، کاربرد تزیینی نیز دارند. برای مثال می‌توان به گردنبند با قفل تی اشاره کرد. اگر قفل گردنبند شما از استحکام کافی برخوردار نباشد، بدون شک با تحرک در طول شبانه روز امکان شل شدن و در نهایت افتادن گردنبند از گردن شما حتمی است. در برخی از زیورآلات تقلبی دقت کافی در ساخت قفل آن به کار نمی‌رود و از همین طریق می‌توان متوجه اصل بودن آن می‌توان شد.

قیمت گردنبند نقره اصل

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد، قیمت است. عوامل بسیار زیادی در تعیین قیمت گردنبند نقره نقش دارند. برای مثال قیمت اکسسوری نقره دست ساز و کار شده از نقره ماشینی بیشتر است. همچنین هر چقدر که میزان عیار نقره بالاتر باشد، به همان نسبت قیمت اکسسوری بیشتر می‌شود. در مورد قیمت زیورآلات نقره در مقاله قیمت نقره شرح داده شده است اما نکته‌ای که شما باید در نظر بگیرید، نسبت قیمت مصرفی محصول نسبت به نرخ تمام شده آن می‌باشد.

در برخی موارد ممکن است اکسسوری قیمت بسیار کمتر و یا زیادتر از حد معقول داشته باشد اما با توجه به وزن، طرح و ظاهر محصول شما می‌توانید با تشخیص قیمت تمام شده و مقایسه آن با قیمت نهایی به تقلبی بودن آن پی ببرید.

روش‌های شناسایی گردنبند نقره اصل از تقلبی

فرض کنید که شما به تازگی یک گردنبند نقره‌ خریدید و حالا می‌خواهید از اصل و یا تقلبی بودن آن مطلع شوید. در این شرایط باید چه کار کنید؟

روش اول: عیار نقره

در یک بخش از تمامی زیورآلات طلا و نقره اصل یک عدد، کد یا به اصطلاح ((انگ)) حک می‌شود. آن عدد نشان دهنده عیار اکسسوری است. همانطور که پیشتر گفته عیار نشان دهنده خلوص نقره به کار رفته است که برای ساخت زیورآلات از نقره استرلینگ با عیار 925 استفاده می‌شود. بنابراین باید به دنبال یک حکاکی s925 در آن اکسسوری باشید تا تشخیص دهید که گردنبند نقره اصل است یا نه. البته این روش همیشه جواب نمی‌دهد و در مواردی که حکاکی ناخوانا است و یا به علت فرسایش از بین رفته است قابل استفاده نیست. حتی ممکن است نسخه‌های تقلبی هم این حکاکی را داشته باشند.

روش دوم: آهن ربا

علاوه بر خواصی که بالاتر گفته شد یکی از مهمترین خاصیت‌های نقره، پارامغناطیسی بودن آن است. به همین دلیل هیچوقت جذب آهنربا نمی‌شود. یکی دیگر از روش‌ها کمک گرفتن از یک آهنربا است. برای اینکار کافی‌ست تا یک آهنربا را به اکسسوری نقره خود نزدیک کنید، اگر جذب آهنربا شد، متاسفانه زیورآلات شما فقط روکش نقره دارد یا ناخالصی بسیار زیادی دارد و تقلبی است.

روش سوم: کاسه یخ

از آنجایی که نقره بیشترین قابلیت رسانایی گرما را دارد، می‌تواند با سرعت بیشتری یخ را ذوب کند. بنابراین یک تکه یخ را روی اکسسوری مورد نظر قرار داده یا آن را در یک کاسه یخ بگذارید و آن را بررسی کنید. اگر یخ از حالت معمول زودتر ذوب شد، پس اکسسوری شما نقره اصل است.

روش چهارم: تیرگی نقره

این روش تا حدودی نامطمئن است و در همه‌ی موارد دلیل تقلبی بودن نمی‌شود. همان طور که پیشتر گفته شد فلز نقره با قرار گیری در مجاورت هوا، با گوگرد موجود در هوا واکنش نشان داده و تیره می‌شود. معمولاً این تیرگی تا حدی روی سطح نقره قرار دارد. با استفاده از یک پارچه نخی سفید و خشک به روی سطح نقره بکشید و اگر کمی سیاهی روی پارچه مشاهده کردید، نشان می‌دهد که گردنبند نقره اصل است.

روش پنجم: آزمایش با ماده سفید کننده

در صورتی که روش‌های بالا جواب نداد می‌توانید با استفاده از سفید کننده نقره را آزمایش کنید. البته اگر در این روش اگر دقت لازم را به کار نبرید احتمال خراب شدن زیورآلات شما وجود دارد. در این روش یک دستمال سفید را به مقداری مایع سفید کنند آغشته کنید و به قسمتی از گردنبند بکشید. اگر تیره و سیاه شود که اصل است. دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از مایع سفید کننده می‌تواند گردنبند شما را از بین ببرد. در این روش بیشتر می‌تواند گردنبند نقره اصل را از استیل تشخیص بدهید.

روش ششم: متخصص

آخرین و مطمئن‌ترین روش، استفاده از تیز آب و سنگ محک است. اما این کار را به یک متخصص واگذار کنید. در این روش بدون هیچ شک و شبه‌ای اصل یا تقلبی بودن زیورآلات شما مشخص می‌شود.

کلام آخر

اکسسوری‌ها نقش انکار نشدنی در استایل ما دارند و در برخی مواقع برای خرید آنها هزینه زیادی پرداخت می‌کنیم. از این رو انتظار داریم تا از دوام بالایی برخوردار باشند. پس در هنگام خرید آنها باید نکاتی را در نظر بگیریم. علاوه بر تمامی راه کارهای گفته شده برای تشخیص نقره اصل، خرید از یک فروشگاه معتبر می‌تواند تمامی این مشکلات را حل کند. نوا گالری با استفاده از بهترین متریال و مرغوب‌ترین آبکاری، با‌کیفیت‌ترین اکسسوری‌ها را به شما ارائه می‌دهد. برای مشاهده انواع طرح‌های گردنبند نقره به دسته گردنبند نقره و یا صفحه گردنبند نقره مراجعه نمایید.

لطفا این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

تألیف و تنظیم: اشکان جمالی، المیرا حسن‌زاده، حامد بلوچی، کیانا معتمد

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *