آموزشی

روش های اکسید کردن زیورآلات

اکسید کردن زیورآلات

اکسید کردن زیورآلات چگونه انجام می‌شود و چه کاربردی دارد؟ یکی از زیورآلات گران‌بها که استفاده زیادی در زندگی روزمره ما دارد، نقره است. بیشتر صنایعی که در اطراف ما هستند، همچون تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و زیورآلات از نقره ساخته‌شده‌اند. زیورآلات ممکن است پس از مدت‌زمانی جلا و رنگ اصلی خود را از دست بدهند و کدر شوند. اکسید کردن زیورآلات، یکی از راه‌های مهم برای بازگشت جلا و شفافیت به زیورآلات است. در این مقاله می‌خواهیم که در خصوص راه‌های مختلف اکسید کردن نقره و زیورآلات با شما صحبت کنیم.

راه‌های اکسید کردن زیورآلات

از دیرباز تاکنون استفاده از زیورآلات چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان وجود داشته است. ممکن است پس از مدت‌زمانی رنگ زیورآلات کمی کدر شود، یا برخی جواهرات همچون نقره دچار تغییر رنگ شوند. در این صورت ضروری است که روش‌هایی را انجام دهید تا رنگ واقعی و درخشش به زیورآلات شما برگردد. در اینجا روش‌های مختلف خانگی با مواد ساده و همچنین روش‌هایی با مواد شیمیایی را برای شما نام می‌بریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، درخشش و جلا به زیورآلات شما بازگردد.

ترکیب جوش‌شیرین و سرکه، اکسیدکننده قوی زیورآلات

یکی از قوی‌ترین ترکیبات خانگی که قابلیت اکسیدکنندگی بسیار بالایی دارد، ترکیب جوش‌شیرین و سرکه است. این نوع ترکیب را بهتر است در منزل استفاده نکنید، زیرا در اثر ترکیب شدن جوش‌شیرین با سرکه، گازهای بسیار خطرناکی تولیدشده که برای ریه بسیار ضرر دارد. پس سعی کنید این محلول را بیرون از منزل و در هوای آزاد و بدون برخور‌د با پوست استفاده نمایید. برای اکسید کردن زیورآلات کافی است تنها نقره یا محصول مورد نظر خود را در ترکیب جوش‌شیرین و سرکه بیندازید. اجازه دهید تا چند دقیقه در این محلول باقی بماند، سپس نقره را از محلول خارج کنید و کاملا بشویید. خواهید دید که زیورآلات شما دوباره براق و زیبا شده است. اگر بعد از خرید دستبند نقره مردانه متوجه تغییر رنگ آن شدید می‌توانید از این روش استفاده کنید.

اکسید کردن زیورآلات با جوش شیرین و سرکه

آمونیاک، یک اکسیدکننده شیمیایی

یکی از مواد شیمیایی مهم در صنعت که برای اکسید کردن زیورآلات به کار می‌رود، آمونیاک است. این ماده در صنعت کاربرد بسیار زیادی داشته و یکی از مواد شیمیایی مهم به شمار می‌رود. برای استفاده از آمونیاک کافی است تا نقره یا زیورآلات خود را درون این محلول قرار دهید. پس از گذشت چند دقیقه زیورآلات را از محلول خارج کرده و با آب و مواد شوینده آن را تمیز کنید. سپس مشاهده خواهید کرد که شفافیت جواهرات کاملا به آن برگشته است.

جوش‌شیرین، پاک‌کننده طبیعی پرقدرت

یکی دیگر از مهم‌ترین مواد اکسیدکننده و پاک‌کننده قوی برای جواهرات نقره، جوش‌شیرین است. در برخی موارد پس از خرید گردنبند نقره زنانه مشاهده خواهید کرد که رنگ آن به سیاهی می‌زند و بسیار کدر شده است. در این مواقع کافی است تا کمی جوش‌شیرین را با آب مخلوط کرده و تا حد جوشیدن برسانید. سپس نقره را درون این محلول قرار داده تا نقره نیز همراه با آب و جوش‌شیرین بجوشد. پس از چند دقیقه نقره را خارج کرده و کاملا خشک کنید. توجه داشته باشید که اگر زیورآلات شما دارای نگین یا سنگ باشد، نباید آن را درون آب جوش بیندازید؛ زیرا موجب جدا شدن نگین از زیورآلات خواهد شد. این روش یکی از راه‌های اکسید کردن نقره با روش خانگی است.

آلومینیوم، یکی از راه‌های مهم برای اکسید کردن نقره

یکی دیگر از انواع روش اکسید کردن زیورآلات نقره، استفاده از آلومینیوم است. هیچ‌گونه زیورآلات نقره نمی‌تواند در برابر این روش مقاومت کند و در کم‌ترین زمان ممکن، تمیز و شفاف خواهند شد. یک تکه آلومینیوم را به همراه یک قاشق جوش‌شیرین با آب ترکیب کنید و بگذارید تا کاملا بجوشد. پس از جوشاندن محلول، نقره را به مدت چند ثانیه درون محلول قرار دهید و به سرعت آن را خارج نمایید. پس از خارج کردن نقره، خواهید دید که زیورآلات شما کاملا براق و زیبا شده‌اند و به حالت اولیه خود برگشته‌اند.

استفاده از نرم‌کننده مو برای اکسید شدن نقره

شاید با دیدن این عنوان کمی تعجب کنید ولی باید بدانید که نرم‌کننده‌ای که برای موهایتان استفاده می‌کنید، می‌توانید یکی از روش‌های بسیار مناسب برای اکسید کردن زیورآلات شما باشد. می‌توانید پس از خرید انگشتر نقره زنانه و تغییر رنگ آن، کمی از نرم‌کننده مو روی آن بریزید، پس از چند دقیقه متوجه تغییرات خواهید شد. نرم‌کننده مو، سیاهی نقره و زیورآلات را به‌طور کامل از بین می‌برد و همانند روز اول، موجب درخشش و براق شدن زیورآلات می‌شود.

استفاده از جلا سنج، یک روش خانگی برای براق شدن نقره

یکی از بهترین روش‌ها برای براق شدن فلزات نقره و اکسید کردن زیورآلات استفاده از جلا سنج است. جلا سنج معمولا برای شفاف شدن همه زیورآلات به کار می‌رود ولی بر روی نقره تاثیر بیشتری می‌گذارد. همان‌طور که از نام جلا سنج پیداست، موجب جلا و درخشش بیشتر زیورآلات می‌شود. کافی است تا کمی از کرم یا خمیر این محصول به زیورآلات مورد نظر خود بزنید. بلافاصله پس از تمیز کردن آن متوجه تغییرات اساسی آن می‌شوید. ازنظر اقتصادی نیز قیمت جلا سنج بسیار مناسب بوده و همه افراد می‌توانند آن را تهیه کنند.

روش اکسید کردن نقره با زرده تخم‌مرغ

یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای اکسید کردن زیورآلات و نقره، روش اکسید کردن نقره با زرده تخم مرغ می‌باشد. زرده تخم‌مرغ خاصیت اکسیداسیونی بسیار قوی‌ای دارد که می‌تواند در مدت‌زمان بسیار کمی، جلا و درخشش را به زیورآلات شما بازگرداند. برای این کار دو عدد تخم‌مرغ را به‌طور کامل آب پز کنید.سپس زرده تخم‌مرغ را از سفیده جدا کرده و در ظرف جداگانه‌ای قرار دهید. روی زرده‌ها یک دستمال قرار دهید و سپس زیورآلات مورد نظر خود را روی دستمال بگذارید.

اکسید کردن نقره با زرده تخم مرغ

توجه داشته باشید که هنگام اکسید کردن زیورآلات خود جواهرات نباید با تخم‌مرغ هیچ‌گونه تماسی داشته باشند. درب ظرف را قرار دهید و اجازه دهید که یک روز تخم‌مرغ و زیورآلات با همدیگر بمانند.پس از گذشت یک روز باید زیورآلات را با مواد شوینده و صابون بشویید و با یک حوله نرم آن را خشک کنید. توجه داشته باشید که در صورت برخورد زرده تخم‌مرغ و زیورآلات موجب کدرتر شدن و سیاه شدن نقره می‌شود. بنابراین استفاده از زرده تخم مرغ برای اکسید کردن زیورآلات بعد از خرید دستبند زنانه امکان پذیر است.

نکاتی برای افزایش طول عمر زیورآلات و نقره

پس از خرید دستبند نقره زنانه یا هر زیورآلات دیگر باید روش نگهداری آن را یاد بگیریم. در بالاتر به بررسی آموزش کامل اکسید کردن نقره پرداختیم. پس شما هم می‌توانید بعد از خرید گردنبند نقره مردانه خود آن را با یکی از روش‌های زیر اکسید کنید. در ادامه مقاله با نکات مهمی در خصوص افزایش طول عمر زیورآلات آشنا خواهید شد.

  • به زیورآلات خود هرگز عطر و ادکلن نزنید. وجود هرگونه ماده شیمیایی همچون عطر یا ادکلن موجب ایجاد لکه یا سیاه شدن زیورآلات شما می‌شود.
  • برای اکسید کردن زیورآلات، سعی کنید از روش‌های خانگی استفاده کنید و تا حد ممکن از محلول‌های خطرناک و شیمیایی دوری نمایید.
  • زیورآلات نقره بهتر است که با آب تماس زیادی نداشته باشند و فورا باید خشک شوند. به‌طور مثال در هنگام استحمام و استخر رفتن، حتما زیورآلات خود را خارج کنید.
  • زیورآلات نقره نباید در کنار طلا یا برنز قرار گیرند، زیرا موجب واکنش بین این زیورآلات شده و موجب سیاه شدن و تغییر رنگ می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله روش‌های مختلف اکسید کردن زیورآلات را بررسی کردیم. برخی از این روش‌ها شامل نرم‌کننده مو، جوش‌شیرین، آمونیاک و … هستند. با اکسید کردن زیورآلات موجب درخشش و جذابیت بیشتر زیورآلات خود خواهید شد.در خصوص افزایش طول عمر زیور آلات بهتر است که آن را در کنار رطوبت و آب قرار ندهید.همچنین از برخورد ادکلن و عطر به زیور آلات خود نیز جلوگیری کنید.

منبع

gempacked.com

colleenmauerdesigns.com

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *