آموزشی

سفید کردن نقره

سفید کردن نقره

سفید کردن نقره چه کاربردی دارد و چرا همه افراد به دنبال روش‌های سفید کردن نقره در خانه هستند؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از خرید دستبند نقره و استفاده از آن متوجه تیرگی و کدری آن شده باشید. سفید کردن نقره جات یکی از دغدغه‌های اصلی افراد به‌خصوص خانم‌ها می‌باشد. اینکه چگونه نقره را سفید کنیم از جمله سوالاتی می‌باشد که در ادامه این مقاله قصد بررسی بیشتر آن را داریم.پس اگر به خرید گردنبند نقره زنانه اقدام کرده‌اید و از سیاه شدن آن می‌ترسید حتما تا انتهای مقاله با نوا استایل همراه باشید. می‌خواهیم شما را با سفید کردن نقره آشنا کنیم. گردنبند نقره سیاه شده را چگونه سفید کنیم از جمله سوالاتی است که خانم‌ها می‌پرسند. شما می‌توانید با چند روش گوناگونی و نیز با داشتن امکاناتی که در منزل دارید، به سفید کردن نقره در خانه بپردازید. در ادامه قصد داریم به بهترین روش‌های برق انداختن نقره بپردازیم. راستی بخش های گردنبند فیروزه و سرویس نقره و گردنبند نقره سایت ما هم کلی محصول داره که آپدیت کردیم و میتونید نگاه کنید!

سفید کردن نقره توسط پودر ماشین لباسشویی

استفاده ار پودر ماشین لباسشویی از جمله متداول‌ترین روش سفید کردن نقره می‌باشد. برای آنکه نقره را با این روش تمیز کنید، نیاز به یک تیکه فویل آلومینیومی دارید. فول آلومینیومی را درون ظرفی انداخته و ظرف را با آب گرم پر کنید. سپس به اندازه یک قاشق پودر لباسشویی را در آن آب حل نمایید و به نقره خود زمان کافی بدهید تا سفید گردد. پس از سفید شدن آن را شسته و استفاده نمایید. این هم روشی برای سفید کردن نقره توسط پودر ماشین لباسشویی بود.

چگونه با استفاده از جوش شیرین زیورآلات نقره را برق بیندازیم؟

استفاده از جوش شیرین از جمله اصلی‌ترین شیوه‌ها جهت سفید کردن نقره می‌باشد. برای این کار می‌توانید ظروفی را بکار بگیرید که با جوش شیرین واکنش نشان ندهد یا آنکه ظرف مربوطه را با فویل بپوشانید. نصف لیوان سرکه، یک قاشق جوش شیرین و یک قاشق نمک را داخل ظرف بریزید و این مواد را با آب ولرم ترکیب نمایید. در ادامه نقره‌جات را داخل ظرف ریخته و به مدت نیم ساعت اجازه دهید نقره شما در این محلول بماند. پس از سفید شدن نقره آن را شسته و از آن استفاده نمایید. اینگونه پس از خرید انگشتر نقره زنانه و سیاه شدن آن می‌توانید به تميز كردن انگشتر نقره با جوش شيرين اقدام کنید. این مراحل گفته شده، یک روش کاربردی برای تمیز کردن انگشتر نقره با جوش شیرین بود.

سفید کردن نقره با جوش شیرین

سفید کردن نقره با استفاده از نشاسته ذرت

شما می‌توانید نقره‌های خود را با درست کردن خمیر نشاسته ذرت با آب و ذرت سفید کنید. پس از آنکه خمیر نشاسته ذرت را درست کردید، آن را بر روی ظرف یا زیورآلات نقره خود قرار دهید و اجازه دهید تا خشک گردد. پس از خشک شدن، خمیر مواد را با کمک دستمال حوله ای بردارید. با انجام این کار نقره شما دوباره براق شده و جلوه زیبای اولیه خود را پیدا می‌کند. این هم روشی برای سفید کردن نقره توسط نشاسته ذرت بود. بنابراین اگر بعد از خرید گردنبند نقره مردانه به سفید کردن آن نیاز پیدا کنید؛ استفاده از نشاسته ذرت بهترین انتخاب است.

نحوه سفید کردن نقره با استفاده از سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی از جمله موادی می‌باشد که در تمام خانه‌ها یافت می‌شود و باعث براقی و درخشندگی نقره شما می‌گردد. برای این کار تنها باید اندکی از سس گوجه را به دستمال زده و بر روی سطح نقره بمالید. پس از آنکه چند دقیقه گذشت، با کمک یک دستمال سفید دیگر سس را بردارید. چنانچه نقره شما تمیز نشد، اجازه دهید تا سس زمان بیشتری روی آن بماند. این هم روشی برای سفید کردن نقره توسط سس گوجه فرنگی بود.

تميز كردن نقره با خمیر دندان

یکی از روش‌های دیگر جهت تميز كردن نقره در خانه، خمیر دندان است. احتمالا تصور می‌کنید خمیردندان تنها مخصوص تمیز کردن دندان می‌باشد، ولی علاوه بر دندان برای تمیز کردن نقره نیز از آن استفاده می‌شود. جهت تمیز کردن نقره با خمیر دندان در وهله اول مقداری از آن را بر روی دستمال یا پارچه تمیزی ریخته و سپس آن را بر روی جاهای سیاه نقره خود بکشید. چند دقیقه صبر کنید تا خمیر دندان بماند، سپس آن را توسط دستمال دیگری پاک نمایید و از نقره براق خود استفاده کنید. این هم روشی برای سفید کردن نقره توسط خمیر دندان بود. استفاده از خمیر دندان یکی از بهترین راهکارها برای تمیز کردن نقره در خانه محسوب می‌شود.

سفید کردن نقره با خمیر دندان

تميز كردن نقره با سركه

از شیوه‌های رایج دیگر برای براق نمودن نقره مثل براق كردن انگشتر نقره نگین دار شما سفید کردن نقره با استفاده از سرکه است. طی این روش ظرف را پر از سرکه می‌نمایید و نقره را داخل ظرف می‌اندازید و به همان شکل که در ظرف سرکه می‌باشد، دستمالی به دور آن باید بکشید تا تمیز گردد. این هم روشی برای سفید کردن نقره توسط سركه بود. تمیز کردن نقره با سرکه یکی از روش‌های ساده‌ای است که می‌توانید انجام دهید.

سفید کردن نقره با استفاده از لیمو و نمک

از روش‌های قدیمی تمیز کردن نقره، برق انداختن نقره با لیمو است. یک یا دو قاشق آب لیمو را در این روش، همراه با اندکی نمک و آب داغ ترکیب نمایید. سپس برای مدت 5 دقیقه نقره سیاه خود را داخل آن محلول بگذارید. پس از خشک کردن آن این امکان را دارید تا از نقره تمیز و سفید شده خودتان استفاده نمایید. این هم روشی برای سفید کردن نقره توسط لیمو و نمک بود.

تميز كردن نقره با نوشابه

برای براق کردن نقره جات اصلا کار سختی در پیش رو ندارید. یکی از روش‌های جالب برای تمیز کردن نقره با نوشابه کوکاکولا می‌باشد. طی این روش ظرفی را از کوکاکولا پر نمایید و نقره‌جات را به مدت 10 دقیقه درون آن بگذارید. سپس می‌توانید آن را با کمک پارچه نخی یا کتان کاملا خشک کرده و از آن استفاده کنید. این هم روشی برای سفید کردن نقره توسط نوشابه بود.

سفید کردن نقره با استفاده از شیشه شوی

سفید کردن نقره با شیشه شوی از دیگر روش‌هایی است که برای تمیز کردن نقره بکارگرفته می‌شود. مقداری شیشه شوی را طی این روش بر روی پارچه‌ای تمیز بریزید، سپس آن را بر روی بخش‌های سیاه نقره بزنید تا اینگونه نقره شما درخشان گردد. این هم روشی برای سفید کردن نقره توسط شیشه شوی بود.

واکنش نقره با وایتکس

بعضی از افراد این تصور را دارند که با استفاده از وایتکس می‌توانند نقره را برق بیاندازند، اما این کار نه‌تنها باعث براق شدن نقره نمی‌شود بلکه منجر به سیاه شدن بیشتر آن هم می‌گردد. واکنش دادن فلز نقره با وایتکس باعث سیاهی بیشتر آن می‌شود. از این رو توصیه می‌کنیم در حین استفاده از وایتکس مراقب باشید.

روش سفید کردن نقره

هرآنچه باید در مورد نقره بدانیم

نقره از جمله فلزات گران‌بهایی به حساب می‌آید که براق، جذاب و به رنگ سفید است و بیشترین کاربرد آن نیز به‌خاطر قابلیت‌هایی از جمله رسانایی زیاد، جلا دار، شکل پذیری راحت و نرم و چکش خوار بودن آن است.در سالیای اخیر بیشترین کاربرد نقره در صنعت و سپس ساخت جواهرات و لوازم تزئینی بوده است. خوب است بدانید، از شمش‌ها و سکه‌های نقره به عنوان سرمایه گذاری استفاده می‌شود.

نقره دارای درخشندگی خاصی می‌باشد! قدرت انعکاس نور قابل‌قبولی این فلز دارد. به همین خاطر هم از آن برای ساخت تلسکوپ، میکروسکوپ، آینه و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود. نقره‌ی پرداخت شده، می‌تواند تا ۹۵ درصد شعاع‌های قابل رویت نور را بازتاب دهد. نقره خالص دارای نرمی خاصی است و برای ساخت زیورآلات و ظروف کاربرد ندارد. به همین خاطر با افزودن مس هم مقاومت آن بالا رفته و هم چکش‌خواری آن افزایش می‌یابد. هرچند از هر فلزی برای این منظور می‌توان استفاده نمود، با این حال قرن‌ها تجربه نقره‌سازی ثابت کرده که مس، بهترین فلز همراه نقره است. مس علاوه بر افزایش سختی و ماندگاری، باعث تغییر رنگ نقره نمی‌شود.

علت سیاه شدن نقره

سطح نقره می‌تواند با هوا و اجزای دیگر واکنش شیمایی نشان دهد و با گذشت زمان احتمال دارد، رنگ کدری به رنگ‌های زرد و تیره تغییر کند. خوب است بدانید که نقره خالص در محیط و دمای منزل تیره نمی‌گردد، اما مسی که در نقره عیار ۹۲۵ وجود دارد، با نمک و گوگرد موجود در هوا ترکیب شده و در نهایت باعث تیرگی محصول می‌شود.هنگامی که نقره با مواد شیمیایی شوینده و آرایشی‌بهداشتی مانند وایتکس و رنگ مو در تماس باشد این تیرگی حتی سریعتر صورت می‌پذیرد.

خبر خوب این است که برخلاف بدلیجاتی که از آب نقره پوشیده هستند و تقریبا امکان جلوگیری از خرابی آن‌ها وجود ندارد، می‌توان با اندکی مراقبت از تیرگی نقره جلوگیری نمود و یا آنکه حداقل آن را به عقب انداخت. چنانچه نقره شما دارای لکه‌های تیره و زرد شد، می‌توان با یک شستشوی ساده با آب آن را همچون روز اول شفاف و براق نمود. البته توصیه می‌کنیم این شستشو یا همان پولیش توسط متخصص این کار صورت پذیرد. گاهی پیش می‌آید، سموم بدن و تعریق مکرر هم منجر به سیاه شدن زیورآلات نقره می‌گردد که با شستشو با مایع ظرف‌شویی و مالش با اسفنج نرم، می‌توان آن لکه سیاهی نقره را رفع نمود و دوباره جلوه و زیبایی اولیه را به آن داد.

آیا جلوگیری از سیاه شدن نقره امکان پذیر است؟

خبر بد آن است که هیچ روشی جهت جلوگیری از سیاه شدن نقره وجود ندارد. چون نقره با اجزای بسیاری که با آن‌ها در زندگی روزمره سروکار داریم و نقش مهمی را این مواد در امور ایفا می‌کنند واکنش نشان می‌دهد. حتی آب، به خاطر داشتن کلر، به سیاه شدن نقره و کدر گشتن آن منجر می‌شود. مواردی هم پیش می‌آید که بعضی از افراد، به خاطر خوردن مواد غذایی و یا داروهایی ویژه، عرق بدنشان، با نقره سریع‌تر واکنش می‌دهد. همین امر منجر به تیرگی بیشتر و سریع‌تر آن‌ها می‌گردد. غذاها و سس سالاد، عطر و اسپری مو و همینطور پارچه‌های پشمی نیز نقره را تیره می‌نمایند.

چنانچه در محیط کار، بیشتر از حد استاندارد با مواد شیمیایی کار می‌کنید، احتمالش زیاد است که نقره شما زودتر از حالت عادی تیره گردد. این موضوع درباره فروشندگان لوازم آرایشی کاملا درست بوده و اتفاق می‌افتد. بنابراین توصیه می‌کنیم چنانچه دارای محیط کاری این چنین هستید، از برخورد زیورآلات‌تان با اینگونه از مواد جلوگیری نمایید و یا حتی از این دست زیور‌آلات استفاده نکنید.

جعبه زیورآلات نقره

اگر در شهرهای بزرگ و آلوده نظیر تهران زندگی می‌کنید، این تیرگی می‌تواند زودتر از حالت عادی هم اتفاق بیفتد. از آنجایی که در هوای آلوده، مقدار گوگرد بیشتری وجود دارد و نیز ترکیب این گوگرد با نقره، زردی و یا تیرگی را به همراه دارد؛ در نتیجه پولیش کردن بیشتری نیاز است. پس سیاه شدن نقره یک فرآیند طبیعی بوده که از آن نمی‌توان جلوگیری کرد با این حال این امکان را دارید تا سرعت آن را کاهش دهید. البته توجه داشته باشید هر اندازه هم که از نقره مراقبت کنید و نکات مربوطه را رعایت نمایید، اما باز هم پس از گذشت مدت زمانی باید لایه ی سیاه ایجاد شده روی نقره را تمیز نمایید.

راه‌های جلوگیری از سیاه شدن نقره

جهت کاهش سرعت فرآیند سیاه شدگی جواهرات نقره خود، پیشنهاد می‌دهیم آن‌ها را پس از استفاده تمیز کنید. از آنجایی که چربی‌های پوست بر روی سطح نقره جمع می‌گردند، باعث افزایش احتمال اکسید شدن آن می‌شوند. جهت شست و شوی جواهرات خود، از آب گرم استفاده نمایید، آن را با ملایمت شسته و برای خشک کردن از یک پارچه نرم استفاده کنید.

همچنین جهت عقب انداختن سیاه شدگی جواهرات، می‌توانید آن‌ها را با یک پارچه برق بیندازید. هنگامیکه اولین نشانه‌های سیاه شدگی را مشاهده نمودید، با استفاده از پارچه جواهرات نقره‌‌تان را تمیز نمایید. البته می‌توانید جواهرات خودتان را جهت جلا دادن و برق انداختن به کسی بسپارید که کارش بوده و این کار را بصورت حرفه‌ای انجام می‌دهد.
سعی کنید تماس جواهرات نقره‌تان را با موادی که می‌تواند باعث سیاه شدن آن گردند، به حداقل برسانید. به عبارتی لازم است جواهرات خود را هنگام استحمام و شست‌وشو با آب دربیاورید.

یادتان باشد که انگشترهای نقره خود را بهتر است حین پخت و پز دربیاورید. همینطور گردنبندهای نقره را با لباس‌های پشمی استفاده نکنید. لاتکس یا مواد پلاستیکی، از جمله مواردی می‌باشند که منجر به سیاه گشتن زودتر نقره می‌شوند و توصیه می‌کنیم از تماس آن با جواهرات نقره‌ای جلوگیری کنید. یادتان باشد جواهرات نقره را، تنها پس از تمام شدن آرایش و استفاده از عطر بیندازید.

حتی چنانچه نقره شما کاملا سیاه گشت می‌توانید با چند لحظه شستشو با آب ولرم و یک مسواک آن را همچون روز اول شفاف و درخشان نمایید. پس هیچ نگرانی بابت خرید دستبند نقره مردانه نداشته باشید. به صورت کلی جهت کند نمودن روند سیاه شدن نقره لازم است آن را در جایی بگذارید که هوا و رطوبت نباشد. بهتر است زیورآلات نقره را در کیفی قرار دهید که به شکل کامل بسته می‌شود. همینطور این امکان را دارید تا داخل کیف از سیلیکا که جاذب رطوبت می‌باشد، استفاده کنید.

سخن پایانی

همانطور که در بالا خواندید، براق كردن نقره سياه شده یا سفید کردن نقره سیاه شده آنچنان کار سختی نیست. پس الان اگر برای خرید دستبند زنانه که جنس آن نقره است اقدام کنید؛ نگرانی بابت سیاه و کدر شدن آن ندارید. باتوجه به روش‌هایی که ذکر کردیم می‌توانید به راحتی از سیاه شدنشان جلوگیری کنید و یا آنکه آن‌ها را دوباره برق بیندازید.

منبع

thehappyhousecleaning.co.uk

indiatoday.in

3.9/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *