آموزشی

نقره اصل چه رنگی است؟

نقره اصل چه رنگی است

عنصر نقره به دلیل جلای فلزی خاصی که دارد، فلزی بسیار زیبا است که در ساخت انواع اکسسوری و زیورآلات کاربرد دارد. با این فلز زیورآلاتی مانند گردنبند نقره زنانه یا انواع دستبند و گوشواره، پابند و حتی دسته کیف‌ها و عینک‌ها را تهیه می‌کنند. البته، در کنار کاربردهای پزشکی، فناوری و صنعتی استفاده از آن در صنعت جواهر سازی بیشتر به چشم می‌ آید. چرا که در دسترس و قابل دیدن است. برای تهیه یک سرویس نقره کامل که شامل تمامی المان ها باشد. زیبایی و کیفیت در آن رعایت شود و در عین حال قیمت مناسبی داشته باشد می توانید به فروشگاه نوا استایل مراجعه کنید. در حالت کلی، برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که زیورآلات نقره‌ ای که تهیه کرده اید اصل است یا خیر، روش های متعددی وجود دارد. یکی از آن ها نحوه تشخیص اصل بودن رنگ نقره است. در ادامه به بررسی این موضوع که نقره اصل چه رنگی است می پردازیم.

نقره اصل چه رنگی است؟

نقره اصل یا بدل

نقره اصل چه رنگی است؟ همیشه آنچه از فلز نقره در ذهن نقش می بندد، تصویری به رنگ متالیک است. رنگی که درخشش خاصی دارد و حالتی آینه مانند دارد. نقره خالص ظاهری به رنگ متالیک سفید طبیعی دارد. اما، به مرور زمان و با در معرض هوا و رطوبت قرار گرفتن تناژ رنگی تیره یا زرد رنگی به خود می گیرد. بنابراین، در پاسخ به این سوال که نقره اصل سیاه میشود؟ باید گفت، بله! فلز نقره با گوگرد موجود در هوا ترکیب شده و سیاه می شود. برای جلوگیری از سیاه شدن فلز نقره روش های مختلفی وجود دارد که موثرترین آن ها این است که سعی کنید از زیورآلات نقره خود به طور مداوم استفاده کرده و آن را دائما تمیز نگه دارید. یا اگر نخواستید آن را بپوشید، حتما زیورآلات نقره خود را در جعبه ای قرار دهید تا از تماس با هوا در امان باشد. عیار یا شماره نقره اصل عدد 925 است که معمولا در قسمت درونی قفل زیورآلات شما حک شده است. این خود یکی از علائم تشخیص اصل بودن فلز نقره است.

راهکار برای تشخیص نقره اصل از بدل

با اشراف بر این موضوع که نقره اصل چه رنگی است، روش های دیگر تست نقره در خانه یا به طور تخصصی کار ساده تری خواهد بود. 10 راهکار برای تشخیص نقره اصل از بدل یا بیشتر از آن می توان ارائه داد. اما، سعی می‌کنیم مهمترین روش ها را بررسی کنیم.

تست آهنربا

نقره خاصیت مغناطیسی ندارد. می توانید از آهنربا برای بررسی اصل یا بدل بودن نقره استفاده کنید. اگر قطعه مورد نظر جذب آهنربا شود، نقره اصل نیست یا دارای مقدار زیادی ناخالصی است. اگر جذب نشود، نشان می دهد که از نقره واقعی ساخته شده است.

تشخیص نقره با حرارت

نقره رسانایی حرارتی بسیار بالایی دارد. پس اگر یک قطعه یخ را روی زیورآلات نقره خود قرار دهید، سریع دمای هوا را جذب کرده و یخ آب می‌شود. اگر برخلاف این موضوع اتفاق افتاد، می توانید مطمئن شوید که زیور شما از نقره اصل تهیه نشده است. به این روش، تشخیص نقره با حرارت یا یخ گفته می شود.

بررسی علائم حک شده روی زیورآلات نقره

نقره اصل چه رنگی است؟

زیورآلات مختلف علائم مختلفی دارند. به طور مثال، زیورآلات نقره دارای نشانی چون 925 هستند که عیار فلز نقره واقعی را به نمایش می گذارد. علامت دیگر Sterling است که به صورت «SS» نیز روی فلز نقره اصل مهر زده می شود. نقره استرلینگ، فلزی است که حاوی 92.5% نقره خالص است. البته، در این روش هم ممکن است تقلب صورت بگیرد. یعنی همین علائم روی نقره غیر اصل هم حک شود. به همین دلیل، این روش خیلی قابل اعتماد نیست.

تست نیتریک اسید

تست نیتریک اسید باید تنها توسط یک جواهر شناس با مهارت و متخصص انجام دهد. متخصص خراش نامحسوسی را روی زیور ایجاد می کند. اسید را روی همان نقطه می ریزد. اگر ماده تغییر رنگ داده و کرمی رنگ شود، نشان می دهد که نقره اصل است. این روش ممکن است به زیورآلات شما آسیب وارد کند. برای همین بهتر است از روش های دیگر استفاده کنید. یا این روش را به حتما به دست متخصصان جواهر سازی بسپارید.

شناسایی نقره از طریق ایجاد صدا

یکی از تست هایی که به شناخت اصل یا بدل بودن انواع زیورآلات و اکسسوری های نقره کمک می کند، ایجاد ضربه صدا دار روی فلز است. اگر روی زیور نقره خود ضربه زدید و صدایی ایجاد کرد. این صدا ظریف و مانند زنگ بود، نشان می دهد که نقره اصل است. چرا که فلزات دیگر در مقابل صدا صدایی بم و گرفته از خود بروز می دهند.

شناسایی نقره اصل از طریق تست انعطاف پذیری

نقره فلزی است که انعطاف پذیری بالایی دارد. به همین دلیل به راحتی خم می شود. برای اعمال این روش، می توانید زیورآلات نقره خود را کمی خم کنید. اگر با خم شدن فلز نشکست. نشان می دهد که فلز شما انعطاف پذیر است و خلوص بالایی هم دارد. اما اگر خم نشد. یا سخت و سفت بود نشان می دهد که درصد خلوص آن کم است.

تست اصل بودن نقره با کمک پارچه سفید

نقره اصل چه رنگی است؟

اگر زیورآلات نقره خود را روی پارچه سفید قرار داده، آن را به پارچه بمالید و پارچه سیاه شود. نشان می دهد که این فلز نقره اصل است. در غیر اینصورت زیورآلات شما بدل است.

نتیجه نهایی

در حالت کلی باید گفت که تک تک این روش ها به طور قطعی و صد در صد نمی توانند اصل یا فرع بودن نقره را نشان دهند. چرا که گاهی با تقلب می توانند این روش ها را روی فلزات بدل هم اعمال کنند. در بهترین حالت، باید به متخصص این کار  که مهارت و ابزار کافی در شناخت اصل یا فرع بودن نقره دارد اتکا کنید. به طور مثال، در روش اسید نیتریک، استفاده از اسید به تنهایی خطرناک است. اگر ندانید که چگونه و تا چه میزان از آن استفاده کنید، ممکن است زیور نقره خود را برای همیشه از دست بدهید. بنابراین بهترین کار این است که احتیاط کنید و از متخصصین کمک بگیرید. یا دانستن اینکه نقره اصل چه رنگی است؟ هم ممکن است شما را دچار اشتباه کند.

3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *