آموزشی

نحوه تشخیص طلا سفید از نقره

تشخیص طلا سفید از نقره

طلا سفید و نقره هر دو از فلزهای محبوبی هستند که در ساخت انواع زیورآلات و اکسسوری های مختلف استفاده می‌شوند. از نظر ظاهری و رنگ می توان گفت که نقره و طلا سفید بسیار شبیه به هم هستند. اگرچه که تفاوت هایی نیز وجود دارد. اما تشخیص طلا سفید از نقره کار دشواری است. روش های مختلفی برای تشخیص طلا سفید از نقره وجود دارد که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد. اگه برای مادر یا همسر یا خواهرت قصد خرید هدیه و یا کادو تولد داری حتما از سرویس نقره و گردنبند نقره نوا استایل بازدید کن!

تشخیص طلا سفید از نقره بر اساس ویژگی های دو ماده

طلا سفید و نقره

طلا سفید و نقره هر کدام بافت، ترکیبات، درجه خلوص، دوام، لک پذیری و ویژگی های ضد حساسیت خاصی دارند. در ادامه سعی می کنیم ویژگی های این دو فلز را به صورت مجزا بررسی کنیم تا هنگام خرید یک دستبند زنانه بدانید که چگونه نقره یا طلا سفید بودن آن را تشخیص بدهید.

ترکیبات طلا سفید و نقره

  • طلا سفید: طلای سفید لقب چیست؟ از مشخصات طلا سفید می توان به این موضوع اشاره کرد که طلا سفید آلیاژی است که از ترکیب طلای خالص با فلزهای سفید مانند نیکل، پالادیوم یا نقره تشکیل می شود. اضافه کردن این فلزات به طلای خالص هم دوام آن را افزایش می دهد. هم عامل رنگ سفید طلا سفید است.
  •  نقره: فلز نقره عنصری است که به صورت طبیعی وجود دارد و در جدول تناوبی با نماد Ag شناخته می شود. نقره خالص بسیار نرم است و در برابر تماس با هوا سیاه می شود.

درجه خلوص طلا سفید و فلز نقره

  •  طلا سفید: درجه خلوص طلا سفید مانند طلای زرد معمولا در واحد عیار محاسبه می شود. به طور مثال، طلای 14 عیار، آلیاژ بیشتری دارد و میزان طلای به کار رفته در آن کمتر است. طلای 18 عیار بیشتر درجه خلوص بالاتری نسبت به 14 عیار دارد.
  •   نقره: نقره معمولا به صورت خالص 99% در صنعت جواهرات و زیورآلات استفاده می شود. اگر چه که برای افزایش قدرت نقره آلیاژهایی را به آن اضافه می کنند.

طول عمر طلا سفید و فلز نقره

طلا سفید

اگر فردی هستید که با وسایل ضمخت سرو کار دارید و از دست هایتان زیاد استفاده می کنید و دوست دارید که دستبند کارتیر خود را نیز بپوشید، بهتر است به این بخش به خوبی دقت کنید.

  •  طلا سفید: طلا سفید به این دلیل که آلیاژی از چند فلز است، دوام بالایی دارد و نسبت به نقره در مقابل خراشیدگی مقاوم تر است. اگرچه که ممکن است در طول زمان مستعد شکستگی و پارگی باشد. به طور مثال، انگشتر زنانه از جنس طلا سفید که دائما در تماس با محیط است، مقاوم تر از نوع نقره آن خواهد بود.
  •  نقره: نقره خالص بسیار نرم است و به راحتی قابلیت خم شدگی داشته و خراشیده می شود. نقره استرلینگ که آلیاژی از نقره 92.5% و فلزهای دیگر به مقدار 7.5% تشکیل می شود، بیشتر در ساخت زیورآلات مردانه و زنانه استفاده می شود. در حالی که همچنان رنگ نقره گون خود را حفظ کرده است.

تیره شدن طلا سفید و نقره

این فاکتور در بین تمامی فاکتورهای مشخص شده، محکم ترین دلیل بر تشخیص طلا سفید از نقره است.

  • طلا سفید: طلا سفید به اندازه نقره دچار تیرگی نمی شود. ممکن است کمی جلای اولیه اش را به این دلیل که در معرض مواد شوینده، روغن و لوسیون قرار می گیرد از دست بدهد. کمی دچار زردی شود. اما، سیاه نمی شود. اگر از دستبند نقره هنگام کار با مواد شوینده استفاده می کنید، بهتر است آن را از دستتان خارج کنید. برای حفظ رنگ طلا سفید معمولا از روکش رودیوم استفاده می کنند.
  •  نقره: نقره با گوگرد موجود در هوا واکنش نشان می دهد و به راحتی سیاه می شود. به طور مثال، اگر گردنبند نقره خود را دائما استفاده کنید، احتمال اینکه تیره شود نسبت به اینکه از آن استفاده نکنید کمتر خواهد بود. به همین دلیل، زیورآلات زنانه نقره یا انواع اکسسوری نقره احتیاج به نگهداری و تمیز شدن دائمی دارند.

ویژگی های آلرژی زایی

  • طلا سفید: برخی از افراد به برخی از فلزات مانند نیکل آلرژی دارند. از آنجایی که، طلا سفید آلیاژی از فلزهای مختلف است و در ترکیبات آن نیکل استفاده می شود، می تواند برای این دسته حساسیت ایجاد کند.
  • نقره: نقره معمولا یک فلز ضد حساسیت است و احتمال خیلی کمی دارد که آلرژی ایجاد کند. به همین دلیل، اگر به نیکل حساسیت دارید و در عین حال دوست دارید که یک دستبند کارتیر مردانه با رنگ متالیک داشته باشید، بهتر است دستبندی از جنس نقره را امتحان کنید.

تشخیص طلا سفید از نقره در خانه

روش های مختلفی برای تشخیص طلا سفید از نقره یا تشخیص طلای سفید از استیل وجود دارد که می توانید به کمک مواد خانگی آن ها را به راحتی از هم تشخیص دهید. یکی از این روش ها استفاده از وایتکس است. در این بین نکته جالبی وجود دارد که برای طلا سفید و نقره یکسان است. اگر گردنبند زنانه نقره یا طلای سفید خود را به سمت آهنربا ببرید هر دو یک عکس العمل را نشان می دهند. یعنی هر دو خاصیت ضد آهنربایی دارند و به سمت آهنربا جذب نمی شوند.

تشخیص طلا سفید از نقره با وایتکس

تشخیص طلا سفید از نقره

 وایتکس به دلیل ترکیبات شیمیایی که دارد، ممکن است باعث خوردگی زیورآلات شما شود. به همین دلیل، این روش معمولا توصیه نمی شود. اما، برای آگاهی از نحوه تشخیص طلا سفید از نقره با وایتکس، یک قطره کوچک از وایتکس را روی طلا بریزید. اگر فلز تغییر رنگ داد و به سمت رنگ قهوه ای، قرمز و سبز متمایل شد طلا سفید شما اصل است. در غیر این صورتآ اگر سیاه شد، نشان می دهد نقره است.

خرید زیورآلات نقره و استیل

خرید فرایندی زمان بر است. با وجود آنلاین شاپ ها، این فرایند کمی آسان تر شده است. برای اطلاع از قیمت طلا سفید یا هر فلز دیگری می توانید از این آنلاین شاپ ها استفاده کنید. برای خرید انواع دستبند چرم یا انگشتر و سایر زیورآلات می توانید به فروشگاه نوا استایل مراجعه کنید. این فروشگاه با ارسال فوری برای ساکنین تهران محصولات با کیفیت با قیمت مناسبی را ارائه می دهد.

جمع‌بندی

تشخیص طلا سفید از نقره به دلیل شباهت رنگ این دو فلز به هم ممکن است کمی دشوار به نظر برسد. اما، چون هرر کدام ترکیبات متفاوتی دارند، ویژگی های ذاتی آن ها می تواند روش تشخیص را آسان تر کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *