آموزشی

زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم؟

زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم

زیورآلات نقره زیبایی بی‌حد و مرزی دارند و یک انتخاب بسیار شیک و فوق العاده زیبا برای یک مراسم مجلسی یا دور همی دوستانه به نظر می رسند. این زیورآلات در محدوده زمان نمی گنجند. یعنی اگر به تاریخ زیورآلات مراجعه کنید، خواهید دید که انواع زیورآلات زنانه و مردانه نقره در هر عصر و دوره ای استفاده می شده است و به دلیل قیمت پایین تر آن نسبت به طلا بسیار محبوب هم بوده است. فروشگاه نوا استایل یک فروشگاه اینترنتی است که برای خرید انواع زیورآلات به آن مراجعه کنید. ظاهر براق و جلای فلزی نقره به هر استایلی حسی خاص و پیچیده می دهد. زیورآلات نقره در هر شکل و نوعی یافت می‌شوند. از یک گردنبند نقره مردانه گرفته تا یک انگشتر نقره ظریف یا نگین دار کلاسیک زنانه طرح‌های مختلفی از این فلز موجود است. می توانید هر طرح را با توجه به استایلی که قرار است داشته باشید انتخاب کنید. اما، نقره در دسته فلزاتی قرار دارد که ممکن است بعد از مدتی استفاده، سیاه یا کدر شود. راه و روش های مختلفی برای براق کردن نقره سیاه شده وجود دارد. در ادامه چندین روش بر این مبنا که زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم را بررسی خواهیم کرد.

چرا نقره سیاه می شود؟

تمیز کردن زیورآلات نقره

قبل از اینکه بررسی کنیم که زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم، ابتدا، باید علت سیاه شدن نقره را درک کنیم. عوامل مختلفی در سیاه شدن زیورآلات مردانه و زنانه نقره موثر هستند. نقره فلزی است که با گوگرد موجود در هوا واکنش نشان داده و به اصطلاح اکسید می شود. به همین علت تاثیر این واکنش به صورت سیاه یا کدر شدن بروز پیدا می کند. این فرایند در محیط های مرطوب و پرنور سریع تر رخ می دهد. دلیل دیگری که باعث کثیف شدن زیورآلات نقره مانند یک انگشتر نقره زنانه یا یک دستبند نقره مردانه می شود، تماس آن با مواد آرایشی مانند اسپری مو، دئودورانت ها، لوسیون بدن، سفید کننده و شامپوهای پاک کننده است. انواع شوینده ها مانند وایتکس هم باعث سیاه شدن زیورآلات نقره می شوند. برای جلوگیری از سیاه شدن نقره بهتر است، بعد از هر بار استفاده از زیورآلات نقره مانند دستبند یا گردنبند، یا هر زیور دیگر آن را درون جعبه ای قرار دهید تا در دسترس نور و هوا نباشد. یا هنگام استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی زیورآلات نقره خود را استفاده نکنید. برای سفید کردن نقره در خانه روش های خانگی مختلفی وجود دارد که در ادامه معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم؟

روش های مختلفی برای تمیز کردن زیورآلات نقره با استفاده از مواد خانگی وجود دارد. به طور مثال، استفاده از صابون، جوش شیرین، سرکه، خمیر دندان همگی روش هایی است که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم، صابون

زیورآلات را چگونه تمیز کنیم

یک کاسه را با آب گرم پر کنید و چند قطره صابون مایع نرم اضافه کنید. به آرامی مخلوط کنید تا یک محلول صابونی بسازید. زیورآلات نقره را در کاسه قرار دهید و کاملاً آن ها را داخل محلول فرو ببرید. به مدت ۵-۱۰ دقیقه آن را درون آب بگذارید. این کار به پاک کردن کثیفی، روغن و لکه‌های زنگ زدگی کمک می‌کند. پس از خیس کردن، زیورآلات را از کاسه خارج کرده و با استفاده از مسواک نرم یا پارچه‌ی نخی، به آرامی زیورآلات را تمیز کنید. به قسمت‌های پیچیده توجه کنید. به طور مثال، نحوه براق کردن انگشتر نقره نگین دار با یک حلقه ساده  که صاف و یکدست است کمی متفاوت است. مراقب باشید تا نقره را خراش ندهید. پس از تمیز کردن، زیورآلات را با آب گرم بشویید تا هر گونه رد صابون پاک شود تا رسوب ایجاد نکند.

زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم، خمیردندان

برای تمیز کردن نقره با خمیر دندان کافی است کمی خمیردندان را به روی زیور نقره خود مانند گردنبند یا گوشواره یا هر نوع زیور دیگر بمالید. سپس، با کمک یک پنبه یا دستمال کاغذی آن را با آب گرم بشویید تا خمیر دندان کاملا از روی زیور شما پاک شود.

زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم، جوش شیرین

تمیز کردن نقره

مقداری جوش شیرین را به همراه مقداری آب جوش مخلوط کنید. سپس، برای تمیز کردن انگشتر نقره با جوش شیرین یا هر زیور نقره دیگری که سیاه شده است و در دسترس است را درون یک فویل آلومینیومی بپیچید و درون آب بیندازید. به مدت 1 تا 3 دقیقه صبر کنید. سپس فویل را از آب بیرون بیاورید و زیر آب سرد بگیرید. زیور نقره خود را با پارچه‌ای نخی کاملا خشک کنید. چون جوش شیرین با نقره واکنش شیمیایی نشان می دهد، در نتیجه سیاهی و لکه‌های ایجاد شده بر روی نقره به‌خوبی از بین می‌رود.

زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم، نوشابه

برای تمیز کردن نقره با نوشابه مقداری از نوشابه را داخل ظرفی بریزید، سپس، زیور نقره خود را به مدت 10 دقیقه درون آن بگذارید. بعد زیور را از درون ظرف خارج کنید و آن را با یک پارچه تمیز و خشک کنید. این روش هیچ گونه ضرری برای زیور شما ندارد. به همین دلیل می توانید با خیال راحت از این روش به عنوان اولین روش در تمیز کردن گردنبند نقره خود یا سایر اکسسوری های نقره خود بهره ببرید.

زیورآلات نقره را چگونه تمیز کنیم، سرکه

هنگام خرید دستبند مردانه نقره یا یک انگشتر نقره نگین دار زنانه یا حتی یک اکسسوری نقره مد نظرتان این را بدانید که نقره بعد از مدتی استفاده سیاه می شود. روش های مختلف خانگی برای تمیز کردن نقره وجود دارد. که یکی از آن‌ها استفاده از سرکه است. برای تمیز کردن نقره با سرکه، مقداری سرکه را درون ظرفی مانند یک کاسه بریزید. به کمک یک پارچه نخی و تمیز نقره را خشک کنید. برای اینکه با استفاده از سرکه به نتیجه مطلوب برسید، باید هرچند وقت یکبار از این روش استفاده کنید. در بین روش های اشاره شده در بالا، می توان گفت که استفاده از سرکه روشی است که نتیجه ضعیف تری نسبت به انواع روش های دیگر دارد. برای همین باید چندین بار تکرار شود.

منبع

https://www.realsimple.com/

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *