آموزشی

چطور در خانه، گوشواره را تمیز کنیم؟

تمیز-کردن-گوشواره

اگر کمی اهل مد و فشن باشید، مطمئنا از نقش بی‌نظیر و غیرقابل انکار اکسسوری در استایل با خبر هستید. این جذاب‌های دوست داشتنی به راحتی می‌توانند تغییرات چشم گیری را در استایل روزانه و یا رسمی ما به وجود آورند. اکسسوری‌ها در جنس‌های متفاوت و انواع مختلف طراحی و تولید می‌شوند. اما امروز قصد داریم تا درباره گوشواره و راه‌های تمیز کردن آن با شما صحبت کنیم.

ما در مقالات قبلی در مورد انواع گردنبند و دستبند به خوبی توضیح دادیم. حتی در برخی از مقالات مانند آیا انگشتر نقره کارتیه سیاه می‌شود؟، به نحوه صحیح نگه داری از آن‌ها اشاره کردیم. اما شاید برای شما هم پیش آمده تا با نگهداری درست و اصولی از اکسسوری‌ها، باز هم با مشکل سیاه و کدر شدن آن‌ها مواجه شده باشید. در این صورت چاره چیست؟ برای یادگیری تمیزی گوشواره در خانه، کافی‌ست این مقاله را با دقت تا انتها بخوانید.

روش‌های تمیز کردن گوشواره

فرقی نمی‌کند که اکسسوری شما از چه جنسی باشد، بعد از استفاده مکرر از آن‌ها شاهد از بین رفتن درخشش و براقیت اولیه زیورآلات  هستیم. این اتفاق در گوشواره‌ها به دلیل استفاده روزمره از آن‌ها شایع‌تر است. بنابراین هر چند ماه یکبار آن‌ها را تمیز کنید. در ادامه چندین روش خانگی آسان را به شما آموزش می‌دهیم. اما در ابتدا به نکات زیر توجه داشته باشید.

نکته اول: در ابتدا به جنس اکسسوری دقت کنید. گوشواره‌های نقره دارای روکش رودیوم چند لایه هستند. در این صورت روشی که برای تمیز کردن نقره استفاده می‌شود، مناسب این نوع از اکسسوری است. در مقاله عیار نقره بیشتر در مورد روکش رودیم توضیح داده شده است که اگر مایل هستید می‌توانید آن را مطالعه نمایید.

نکته دوم: اگر اکسسوری شما با نگین مزین شده باشد، باید در هنگام شستشو مراقب باشید. زیرا شستشوی بیش از اندازه می‌تواند باعث نرم شدن چسب شود و نگین بعد از مدتی بیافتد.

نکته سوم: برای از بین بردن رسوبات و پاکسازی اکسسوری‌ها، از یک برس کوچک یا یک مسواک تمیز با برس‌های نرم کمک بگیرید.

تمیز کردن گوشواره نقره

از آنجایی که نقره نسبت به فلزات دیگر سریع‌تر تیره می‌شود، در نتیجه نیاز به تمیزی بیشتری دارد. اگر گوشواره‌های نقره دیر به دیر و به خوبی تمیز نشوند، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، درخشندگی خود را از دست می‌دهند. در تمیز کردن اکسسوری‌های از جنس نقره باید دقت داشته باشید و هر روشی را امتحان نکنید. برای این کار شما نیاز به مقداری جوش شیرین، فویل، آب و یک ماهیتابه دارید.

در ابتدا کاملا کف ماهیتابه را با فویل بپوشانید. در قدم بعدی داخل ماهیتابه را با آب داغ پر کنید و گوشواره را داخل آن بگذارید. حالا نوبت استفاده از جوش شیرین است. آن‌ها را به اندازه‌ای در ظرف بریزید که به خوبی گوشواره را در بر گیرد. بعد از ریختن جوش شیرین، با توجه به میزان کدری و سیاهی، حدود 10 الی 15 دقیقه به محلول استراحت دهید. پس از سپری شدن زمان مورد نظر، گوشواره‌ها را برداشته و با یک دستمال بدون پرز مشغول تمیز و خشک کردن آن‌ها شوید. دقت داشته باشید که اگر به مقدار بیش از حد در محلول بماند به احتمال بسیار زیاد به گوشواره شما آسیب بزند. بنابراین زمان استراحت را با توجه به میزان کدری و اندازه آن تعیین کنید.

بازگشت درخشندگی گوشواره با آب اکسیژنه

شاید در هر خانه‌ای آب اکسیژنه وجود نداشته باشد، اما دسترسی به آن کار دشواری نیست. شما می‌توانید آن را به راحتی از داروخانه‌ها تهیه کنید. این ماده ارزان قیمت، در یک چشم بهم زدن، درخشش از بین رفته گوشواره‌هایتان را به شما هدیه می‌دهد. در ادامه مراحل انجام صحیح استفاده از آن را توضیح می‌دهیم.

  • در قدم اول شما نیاز به یک ظرف پلاستیکی و آب اکسیژنه دارید. ظرف را تا نصفه پر از آب اکسیژنه کنید و گوشواره‌ها را داخل آن قرار دهید.
  • بعد از بررسی میزان کثیفی و آلودگی گوشواره‌ها، مدت قرار دادن آن‌ها در آب اکسیژنه مشخص می‌شود. اگر فقط قصد تمیزی و ضد عفونی کردن آن‌ها باشد، مدت 10 تا 20 دقیقه کافی‌ست. اما اگر رسوبات و آلودگی بیشتر بود، می‌توانید زمان را افزایش دهید.
  • دقت داشته باشید تا نهایتا بعد از یک روز اکسسوری را از داخل ظرف بیرون بیاورید. سپس با یک برس و یا مسواک تمیز هر آنچه که بر روی آن‌ها باقی‌ست را پاک کنید.
  • در آخر آن‌ها را روی یک پارچه یا حوله تمیز قرار دهید و صبر کنید تا خود به خود خشک شوند. سپس از زیبایی و درخشندگی آن‌ها لذت ببرید.

    راحت‌ترین کار، استفاده از مایع ظرفشویی

    مایع ظرفشویی از آن دسته از مواردی‌ست که در تمامی خانه‌ها به راحتی پیدا می‌شود. این ماده نه تنها لکه و کثیفی را از روی ظرف‌ها پاک می‌کند، بلکه در تمیزی و درخشندگی طلا و جواهرات نیز موثر است. تمامی موارد مورد نیاز برای انجام این کار مایع ظرفشویی، یک ظرف، آب و یک مسواک می‌باشد.

    ابتدا درون ظرف را تا نیمه آب گرم بریزید و مایع ظرفشویی را به آن اضافه کنید. سپس گوشواره را درون محلول قرار دهید. بعد از گذشت دو دقیقه، با استفاده از مسواک و محلول، به آرامی روی گوشواره برس بکشید. در انتها آن‌ها را با آب گرم بشورید و با کمک یک پارچه یا حوله بدون پرز، آن را برق بیندازید.

    تفاوت تمیز کردن جواهرات و سایر اکسسوری‌ها

    باید دقت کنید که روش‌های بالا مناسب جواهراتی که با سنگ‌های قیمتی مزین شده‌اند، مانند گوشواره نقره برگ نگین بنفش، نیستند. برای این دسته از جواهرات بهتر است از روش زیر کمک بگیرید.

    کمی پودر صابون را با آب مخلوط کرده و با کمک یک پارچه بدون پرز که به محلول آغشته شده، شروع به تمیزی جواهرات کنید. سپس با یک پارچه نم دار و تمیز مشغول پاک کردن اکسسوری شوید. به گونه‌ای که اثری از محلول آب و صابون بر روی آن باقی نماند. در مرحله آخر جواهر را در فضای آزاد قرار دهید. زیرا رطوبت و آب باعث ترک خوردن گوهر می‌شود. توجه داشته باشید تا اگر جواهرات شما با سنگ‌هایی نظیر زمرد، اوپال و تانزانیت مزین شده باشد، هرگز بر روی آن‌ها مسواک نزنید.

کلام آخر

روش‌های بسیار زیادی برای تمیز کردن گوشواره‌ها وجود دارد. برخی از آن‌ها قابل اجرا در خانه می‌باشند و بعضی از روش‌ها حتما باید توسط افراد کار بلد صورت گیرند. ما در این مقاله چندین روش کارآمد خانگی را به شما معرفی کردیم. شما با شستشوی اصولی و رعایت تمامی نکاتی که در بالا ذکر شد، می‌توانید عمر مفید اکسسوری‌های خود را افزایش دهید. تنها نکته قابل اهمیت در این کار، توجه به جنس اکسسوری و انتخاب روش مناسب با آن است.

لطفا این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

تألیف و تنظیم: اشکان جمالی، المیرا حسن‌زاده، رامتین ارشاد، کیانا معتمد

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *