آموزشی

نماد ماه تولد برای متولیدن هر ماه

نماد ماه تولد

تقریبا بر اساس مستندات تاریخی می‌توان گفت که بابلیان اولین افرادی بودند که دایره البروج، مسیر ماه، را به دوازده قسمت مساوی تقسیم کردند. بعدها، طالع‌بینی غربی با استناد به طالع بینی هلنیستی و سنت بابلیان در قرن دوم قبل از میلاد مسیح، از این مفهوم استفاده کردند. کم‌کم نماد ماه تولد شکل گرفت و هر ماه نام و ویژگی‌های مخصوص به خود را در بر داشت.

سپس، این امر منجر به تمرکز بر روز، ماه و سال تولد افراد، ارتباط بین نمودار تولد آن‌ها، طالع‌بینی و ارتباط تولد فرد با چهار عنصر اصلی آب، باد، خاک و آتش شد. این روند تا به امروز ادامه پیدا کرده است و مردم بر این باورند که با تهیه نشان ماه تولد، سنگ ماه تولد به صورت نگین یا آویز یا انگشتر ماه تولد انرژی خوبی دریافت می‌کنند .بنابراین، سعی می‌کنند آن را همواره همراه خود داشته باشند. در ادامه توضیحاتی راجع به نماد ماه تولد خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نماد هر ماه چگونه و بر چه اساسی تعیین می شود؟

تعیین نمادهای هر ماه به تاریخچه‌ای باستانی برمی‌گردد که در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف به کار می‌رفته است. برخی از این نمادها به خاطر رابطه‌ای که با فصل‌ها و طبیعت دارند، انتخاب شده‌اند. همچنین، برخی از این نمادها به دلیل ویژگی‌هایی که به هر ماه نسبت داده می‌شود، به عنوان نمادهای ماه تولد انتخاب می‌شوند.

در برخی فرهنگ‌ها، انتخاب نمادهای ماه تولد با توجه به تأثیر سیارات و ستارگان همراه با ماه در هر ماه انجام می‌شود. برای مثال، در افسانه‌های یونان باستان، هر سیاره و ستاره به یکی از خدایان و گوده‌های آنها اختصاص داشت، و این خدایان به ترتیب با ماه‌های سال مرتبط شده بودند. در کشورهای مختلف، نمادهای ماه تولد ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند، اما در همه موارد، انتخاب نمادها بر اساس تاریخچه‌ی فرهنگی و اسطوره‌های محلی صورت می‌گیرد.

نماد ماه فروردین

نماد ماه تولد

فروردین اولین ماه سال، نوزاد طبیعت است و در اولین خانه از دایره البروج است که تحت تاثیر حرکت چرخشی زمین به دور مدار خودش، مدار خورشید و مسیر ماه است قرار می‌گیرد. نماد ماه فروردین قوچ و سیاره حاکم بر این ماه مریخ است. فروردینی‌ها در بین چهار عنصر اصلی، در دسته آتش قرار می‌گیرند و مانند آتش، شخصیتی سوزاننده، کاردینال و برجسته دارند.

فلز وجودی این ماه آهن است. سنگ خوش یمن برای متولدین ماه فروردین سنگ یاقوت و الماس است. نشان ماه تولد چینی فروردینی‌ها اژدها است. این نماد ماه تولد چینی برای هر ماه سمبل یک حیوان است.

نماد ماه اردی بهشت

نماد ماه تولد اردیبهشت چیست؟ نماد ماه تولد اردیبهشت، گل نرگس است. گل نرگس یکی از زیباترین گل‌های بهاری است که در بسیاری از کشورها، به عنوان نمادی از عشق و زیبایی شناخته می‌شود. این گل به دلیل زیبایی، عطر و رنگ‌های گوناگونی که دارد، به عنوان یکی از نمادهای مهم هنر، ادبیات و فرهنگ در بسیاری از کشورها شناخته شده است. به علاوه، گل نرگس نیز نماد انسانیت، شکوفایی، زندگی و امید است. گل نرگس در حدود ۶۰۰ گونه دارد و در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، به دلیل زیبایی آن، به شدت مورد توجه و علاقه قرار گرفته است.

نماد ماه اردی بهشت گاو نر است. متولدین این ماه مشهور به یک دنده بودن هستند. البته، میزان آن برای افراد مختلف متفاوت است. چرا که عوامل موروثی، شخصیت فردی و اجتماعی نیز بر شخصیت افراد تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل این موضوع صد در صد در همه افراد صدق نمی‌کند. اما، خوب است که نسبت به آن اطلاعاتی داشته باشیم.

اردیبهشت دومین ماه سال و دومین ماه در فصل بهار، شروع طبیعت است. متولدین اردی بهشت طفل شیرخوار طبیعت هستند و به این اصل باور دارند که «همه چیز مال من است». شاید به همین دلیل است که نماد ماه تولد آن‌ها گاو نر است. سیاره حاکم بر فروردینی‌ها ونوس یا زهره است.

خاک، در بین چهار عنصر اصلی، عنصر وجودی اردیبهشتی‌ها است. اردیبهشتی‌ها شخصیت ثابتی دارند و رنگ محبوب آن‌ها آبی آسمانی، صورتی و بنفش است. فلز وجود این افراد مس است. سنگ خوش یمن اردی بهشتی ها یاقوت کبود است. سمبل ماه تولد چینی اردی بهشت مار است.

نماد ماه خرداد

نمادهای ماه تولد-خرداد

خرداد کودک طبیعت است. نماد ماه خرداد دوقلوها است و شعار یا تکیه کلام متولدین این ماه، «من فکر می‌کنم..» است. در بین چهار عنصر، عنصر تشکیل دهنده متولدین خرداد هوا است. افراد متولدین این ماه شخصیت راوی گونه‌ای دارند.

فلز وجود خردادی‌ها جیوه است و سنگ خوش یمن این ماه زمرد کبود است. می‌توانید گردن بند ماه تولد خرداد با آویزی از زمرد کبود را تهیه کنید و همیشه آن را همراه داشته باشید. نماد ماه تولد خردادی‌ها بر اساس تقویم چینی‌ها، اسب است.

نماد ماه تیر

تیرماهی‌ها تازه بالغ طبیعت هستند. نماد ماه تیر خرچنگ است و سیاره حاکم بر آن‌ها ماه است. تیر ماهی‌ها معمولا جملاتشان را با «من احساس می‌کنم» شروع می‌کنند. یعنی حس‌ها اهمیت ویژه‌ای برای آن‌ها دارند. عنصر وجود تیر ماهی‌ها آب است و فلز وجودی آن‌ها فلز نقره است.

سنگ خوش یمن متولدین تیر، مروارید است. زیورآلات زنانه مرواریدی متنوعی از گردنبند گرفته تا دستبند و نگین انگشتر در بازار زیورآلات موجود است که می‌توانید با توجه به اینکه کدام یک می‌تواند شکل بهتری به استایلتان بدهد را انتخاب کنید.

نماد ماه تولد تیر در جدول چینی‌ها گوسفند است. ویژگی‌های شخصیتی تیر ماهی‌ها اینگونه است که معمولا حس ششم قوی دارند. آرام، خلاق، مهربان و حمایتگر هستند.

نماد ماه مرداد

نماد ماه مرداد

مرداد ماه، دومین ماه از ماه‌های گرم تابستانی است. متولدین این ماه جوان طبیعت هستند. نماد ماه مرداد شیر است و شعار افراد متولد این ماه «من اراده می‌کنم» است. در بین چهار عنصر اصلی عنصر آتش را به خود اختصاص داده‌اند و با فروردین ماهی‌ها هم عنصر هستند.

سیاره حاکم بر مرداد سوزان، خورشید است و شخصیت ثابتی دارند. فلز وجود متولدین مرداد طلا است و یاقوت زرد عنصر خوش یمن متولدین این ماه است. به همین جهت، خانم‌های مرداد ماهی می‌توانند انگشتری با نگین یاقوت زرد بپوشند.

برای خرید زیورآلات مختلف می‌توانید به فروشگاه اکسسوری نوا استایل مراجعه کنید و از محصولات متنوع این فروشگاه، اکسسوری مورد نظرتان را تهیه کنید. نماد ماه تولد مرداد در نمودار چینی‌ها میمون است. مرداد ماهی‌ها افرادی با شکوه و با اراده هستند.

نماد ماه شهریور

شهریور مرز بین روشنایی و شروع روزهای کوتاه و تاریک پاییزی و زمستانی است. متولدین شهریور ماه بالغ طبیعت هستند و عنصر تشکیل دهنده وجود آن‌ها خاک است. نماد ماه شهریور فرشته است و با شعار «من تجزیه و تحلیل می‌کنم» به پیش می‌روند.

فلز وجود شهریوری‌ها پلاتین است و سنگ خوش یمن آن‌ها عقیق سبز است. عقیق سبز رنگ بسیار زیبایی دارد و می‌توانید آن را در انواع زیورآلات مردانه و زیورآلات زنانه استفاده کنید. نماد ماه تولد چینی شهریوری‌ها خروس است. شهریور ماهی‌ها کمال‌گرا و روشنفکر هستند.

نماد ماه مهر

نماد ماه مهر ترازو است و شاید شعار آن‌ها، «من تعادل بر قرار می‌کنم» بی‌ربط به نماد ماه تولد آن‌ها نباشد. سنگ خوش یمن ماه مهر، الماس و اوپال است. متولدین مهر با آرمان ازدواج هستند و عنصر وجودی آن‌ها هوا است.
سیاره حاکم بر ماه مهر و متولدینش ونوس یا زهره است. فلز وجودی آن‌ها مس درخشان است و در بین نمادهای ماه تولد چینی ماه مهر نماد سگ است. مهرماهی‌ها جذاب، مهربان، منصف با مهارت‌های اجتماعی قوی هستند.

نماد ماه آبان

نماد ماه تولد

نماد ماه آبان عقرب است. شعار آبان ماهی‌ها «من آرزو می‌کنم» است و پلوتو و مریخ سیاره‌های است که بر متولدین این ماه حاکمیت می‌کنند. عنصر وجود آبان ماهی‌ها در بین چهار عنصر آب است.

آبان ماهی‌ها می‌توانند از کریستال سیاه و سیلیس به عنوان سنگ ماه تولد خود در انواع زیورآلات استفاده کنند. در زودیاک چینی، عنصر ماه تولد آبان خوک است. آبان ماهی‌ها انسان‌هایی با بصیرت، جذاب، باهوش، مرموز و مستقل هستند. فلز وجودی آبان ماهی‌ها آهن است و به گل ارکیده و رازقی تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

نماد ماه آذر

آذر ماهی‌ها با آرمان کسب اطلاعات پا به این دنیا می‌گذارند و شعار آن‌ها «من می‌بینم» است. نماد ماه آذر اسب با سیمای انسان است که یک حیوان اساطیری است. سیاره حاکم بر متولدین آذر ژوپیتر یا مشتری است.

عنصر وجود ماه آذر آتش است و فلز وجودی آن‌ها قلع است. آذرماهی‌ها می‌توانند از سنگ خوش رنگ و زیبا و خاصه شهر نیشابور یعنی فیروزه به عنوان سنگ ماه تولدشان در زیورآلات مختلف استفاده کنند.

آذرماهی‌ها خوش بین، خوش فکر، شجاع، برتر بین، منطقی و سرزنده هستند و نماد ماه تولد چینی آن‌ها موش است.

نماد ماه دی

نماد ماه تولد دی چیست؟ هر ماه نماد مخصوص به خود را دارد. نماد ماه تولد دی در تقویم ایرانی، مربوط به دوازدهمین ماه سال است که معادل ماه دسامبر در تقویم میلادی می‌باشد. در نمادهای ماه تولد، نشانه‌هایی از این ماه وجود دارد که شامل برف، یخ، درخت بلوط و کوهستان می‌باشد. همچنین، سنگ متعلق به ماه تولد دی، تورمالین و یاقوت زرد است.

متولدین دی ماه آرمان تجربه کردن در زندگی را هدف خود قرار می‌دهند و شعار آن‌ها «من به کار می‌گیرم» است. زحل سیاره‌ای است که بر آن‌ها حاکمیت می‌کند و تاثیر گذار است. نماد ماه دی ماهی‌ها بز است.

دی ماهی‌ها با عنصر وجودی خاک متولد شده‌اند و شخصیتی کاردینال و برجسته دارند. دی ماهی‌ها با شهریورماهی‌ها هم عنصر هستند. سنگ خوش یمن ماه تولد دی ماهی‌ها عقیق رنگارنگ است. فلز وجودی ماه تولد دی، سرب است. نماد ماه تولد دی در جدول چینی‌ها گاو است.

نماد ماه بهمن

نشان ماه تولد

بهمن ماهی‌ها! بهمن، ماهی بین زمستان با روزهای کوتاه و رسیدن بهار است که پیام آور حس خوش روزهای بلندتر است. حرکت به سمت روشنایی است. بهمن ماهی‌ها با آرمان‌های ایده آلیستی پا به عرصه وجود می‌گذارند. شعار بهمن ماهی‌ها «من می‌دانم» است و فلز وجودی آن‌ها اورانیوم است.

نماد ماه بهمن مرد و دلو است و سیاره حاکم بر این ماه و متولدینش اورانوس زیباست. عنصر وجودی بهمن ماهی‌ها هوا یا باد است و این ماه با مهر و خردادماهی‌ها هم عنصر است. سنگ ماه تولد بهمن ماهی‌ها یاقوت کبود است. نماد ماه تولد بهمن از دیدگاه نمادشناسی چینی، ببر است.

نماد ماه اسفند

اسفند که آخرین ماه سال است و بوی بهار را به همراه می‌آورد با شعار «من باور دارم» متولد می‌شود. نماد ماه اسفند ماهی است. اسفند ماهی‌ها با شعار «من باور دارم» زندگی را به پیش می‌برند و سیاره حاکم بر آن‌ها سیاره نپتون است.

در بین چهار عنصر اصلی، آب عنصر تشکیل دهنده متولدین اسفند است. فلز وجودی اسفندی‌ها تشعشعی از فلزات مصنوعی است. سنگ ماه تولد متولدین این ماه نیز زمرد است که سنگ زیبا و چشم‌گیری است. در جدول زودیاک چینی، نماد ماه تولد اسفند خرگوش است.

نماد ماه های تولد در حالت کلی چیست؟

هر ماه از سال متعلق به یک نماد خاص است که به آن نماد ماه تولد یا سنگ تولد می‌گویند. این نمادها در بسیاری از فرهنگ‌ها و تقویم‌های مختلف برای شناسایی تاریخ تولد استفاده می‌شوند. در زیر نمادهای ماه‌ تولد به همراه سنگ تولد هر ماه را بررسی خواهیم کرد. با ادامه همراه باشید.

  1. فروردین: نماد تولد فروردین، گل نرگس و سنگ تولد آن، زمرد می‌باشد.
  2. اردیبهشت: نماد تولد اردیبهشت، رز و سنگ تولد آن، سنگ قیمتی یا لاجورد می‌باشد.
  3. خرداد: نماد تولد خرداد، گل رز و سنگ تولد آن، آگات می‌باشد.
  4. تیر: نماد تولد تیر، گل آفتابگردان و سنگ تولد آن، روبی می‌باشد.
  5. مرداد: نماد تولد مرداد، گل گلباغچه و سنگ تولد آن، پاره‌ی نیزه می‌باشد.
  6. شهریور: نماد تولد شهریور، گل لیمو و سنگ تولد آن، سافیر می‌باشد.
  7. مهر: نماد تولد مهر، گل رز و سنگ تولد آن، زمرد روسی می‌باشد.
  8. آبان: نماد تولد آبان، گل چراغ‌آفتابی و سنگ تولد آن، توپاز می‌باشد.
  9. آذر: نماد تولد آذر، گل نرگس و سنگ تولد آن، ترکیز می‌باشد.
  10. دی: نماد تولد دی، گل آتش‌بهرام و سنگ تولد آن، تورمالین و یاقوت زرد می‌باشد.
  11. بهمن: نماد تولد بهمن، گل زنبق و سنگ تولد آن، آمتیست می‌باشد.
  12. اسفند: نماد تولد اسفند، گل نر

جمع‌بندی

برطبق توزیع نرمال، ستاره‌ها در مناطق بسیاری با اندازه‌های مختلفی توزیع شده‌اند که هر کدام از آن‌ها یک صورت فلکی دارند. ستاره شناس‌ها سال را به 12 ماه تقسیم کرده‌اند که در هر دوره خورشید در صورت فلکی خاصی قرار می‌گیرد. به همین دلیل، هر فرد یک نماد ماه تولد دارد و هر کدام نام مخصوص به خود را می‌پذیرند.

نماد ماههای تولد بر اساس زودیاک به شرح، Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Sagittarius, Capricorn, Aquarius and Pisces است. این باور وجود دارد که نمادهای مختلف زودیاک استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی را برای انسان‌ها ایجاد کرده است. حیوان ماه تولد برای متولدین هر ماه نیز توسط نماد شناسی چینی‌ها تعیین شده است که در بالا به آن اشاره شد.

منبع:

www.travelchinaguide.com

سوالات متداول

نماد ماه فروردین چیست؟

صورت فلکی: قوچ

سنگ جواهر: الماس

گل: آفتاب گردان

درخت ماه تولد: رووان (زبان گنجشک کوهی)، افرا، گردو

نماد ماه اردیبهشت چیست؟

صورت فلکی: تارِس (ثور، گاو)

سنگ جواهر: زمرد سبز

گل: زنبق

درخت ماه تولد: سپیدار، شاه بلوط، زبان گنجشک.

نماد ماه تیر چیست؟

صورت فلکی: سرطان (خرچنگ)

سنگ جواهر: یاقوت

گل: زبان در قفا، نیلوفر آبی

درخت ماه تولد: سیب، صنوبر، نارون، سرو

نماد ماه مهر چیست؟

صورت فلکی: میزان (ترازو)

سنگ جواهر: تورمالین یا کهربای اصل، عقیق

گل: همیشه بهار، شاه اشرفی یا ستاره

درخت ماه تولد: رووان یا زبان گنجشک کوهی ،افرا، گردو

نماد ماه دی چیست؟

صورت فلکی: بز کوهی (جدی، کپریکورن)

سنگ جواهر: لعل

گل: گل میخک، گل برفی

نماد ماه اسفند چیست؟

صورت فلکی: ماهی

سنگ جواهر: زمرد کبود

گل: گل نرگس

درخت ماه تولد: درخت بید، درخت لیمو، درخت بلوط، درخت فندق

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *