آموزشی

معایب و مزیت‌های بدلیجات ساخته شده با فلز تیتانیوم

فلز-تیتانیوم

دنیای جواهرات و متریال مصرفی در آن بسیار متنوع و گوناگون است. ما در مقالات مختلف، مانند مقالات «کاربرد سنگ الماس و انواع آن»، «تفاوت بین مروارید طبیعی و پرورشی» و «انواع مدل‌های گردنبند نقره»، به طور کلی درمورد انواع متریال و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از آن‌ها توضیح داده‌ایم. اما در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از فلزات محبوب در این صنعت، یعنی فلز تیتانیوم، آشنا کنیم.

با استفاده از این فلز درخشان انواع زیورآلات و بدلیجات منحصر به فرد و زیبا را طراحی و تولید می‌کنند که به همین علت، بدلیجات تیتانیوم امروزه به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های بدلیجات تبدیل شده‌اند. اما خواص این فلز چیست؟ آیا تیتانیوم حساسیت‌زا می‌باشد؟ تفاوت آن با زیورآلات استیل چه می‌باشد؟ در ادامه این مقاله بیشتر درمورد این فلز و استفاده از آن در صنعت جواهرسازی سخن می‌گوییم و به شما کمک خواهیم کرد که بهترین زیورآلات را انتخاب نمایید. با ما همراه باشید.

آشنایی با فلز تیتانیوم

تیتانیوم یکی از عناصر فلزی در طبیعت است که در سال 1791 کشف شد. این فلز با عدد اتمی 22، یکی از فلزات مقاوم و بسیار مستحکم است که در رنگ‌های اکثرا سفید، نقره‌ای و مشکی موجود می‌باشد. مهم‌ترین ویژگی این فلز چگالی پایین و کم بودن قابل توجه وزن آن است، چون که با توجه به وزن پایینی که دارد، مقاومت آن همانند استیل و فولاد بالا است.

به علاوه به دلیل داشتن ویژگی‌های فراوان، فلز تیتانیوم در صنعت‌ و حرفه‌های گوناگون به یک فلز بسیار محبوب بدل شده است. تیتانیوم را می‌توان یک فلز همه کاره دانست. حضور گسترده این فلز در صنایع از اوایل دهه 19 میلادی شروع شد و امروزه، تقریبا در تمامی صنایع استفاده می‌شود. شاید عده‌ای باور داشته باشند که تیتانیوم یک فلز بی‌ارزش است اما باید بگوییم بر خلاف تصور عموم تیتانیوم، همانند طلا و نقره، در دسته فلزات گرانبها جای می‌گیرد.

همان طور که گفته شد، به دلیل مزایای این فلز، تقریبا در هر صنعتی رد پایی از آن دیده می‌شود. برای مثال از ترکیب تیتانیوم با آهن و آلومینیوم آلیاژی بدست می‌آید که از آن در ساخت موتور جت، فضاپیما و هواپیما استفاده می‌کنند. همچنین این فلز در ساخت چوب گلف، دوچرخه، ابزارهای دندانپزشکی و حتی وسایل آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت تیتانیوم و استیل چیست؟

در میان انواع مدل‌های بدلیجات استیل و تیتانیوم، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مواد مصرف شده در ساخت زیورآلات می‌باشند. در مورد فلز استیل به طور مفصل در مقاله «راز خوشتیپی با اکسسوری استیل» صحبت کرده‌ایم. با این حال نکات مهمی که استیل را یکی از مهم‌ترین متریال پراستفاده در صنعت جواهر سازی تبدیل کرده است زیبایی و درخشندگی این فلز، تثبیت رنگ، ماندگاری بالا و خاصیت ضد حساسیت آن است که به بدن شما حساسیت نمی‌دهد. به همین علت بدلیجات ساخته شده با استیل پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین نوع بدلیجات محسوب می‌شوند. در گالری نوا استایل انواع زیورآلات ساخته شده با استیل موجود می‌باشد که شما می‌توانید با مراجعه به بخش فروشگاه از آن دیدن نمایید.

از طرف دیگر، چند سالی‌ست که استفاده از فلز تیتانیوم در صنعت جواهرسازی به دلیل وزن سبک، درخشش بی‌نظیر و رنگ نقره‌ای خاص‌ و چشم نوازش افزایش چشم گیری داشته و امروزه به عنوان یکی از محبوب‌ترین فلزات در میان طراحان زیورآلات شناخته می‌شود.

استحکام این فلز سه برابر فولاد و برابر با استیل است، اما با این تفاوت که تیتانیوم 45 درصد از استیل سبک‌تر می‌باشد. درخشش و ویژگی‌های کم نظیر این فلز باعث شده تا در ساخت انواع زیورآلات همچون دستبند، انگشتر و گردنبند از آن استفاده شود. علاوه بر آن، رنگ بدلیجات تیتانیوم را به آسانی می‌توان تغییر داد و از آن‌ها به راحتی می‌شود در استایل‌های مختلف استفاده کرد.

تیتانیوم و دنیای جواهرات

شاید تا سال‌ها پیش هر وقت که صحبت از زیورآلات و جواهرات می‌شد، طلا را به عنوان تنها فلز به کار رفته در این صنعت معرفی می‌کردند. اما بعدها فلزات دیگری همچون نقره، استیل، پلاتین و تیتانیوم به این صنعت ورود کردند. برخی از این فلزات مانند نقره، استیل و تیتانیوم قیمت کمتری نسبت به طلا و برخی دیگر، مانند پلاتین، قیمت بیشتری نسبت به آن دارند.

ما در یک مقاله جداگانه‌ای به نام «تاثیر اکسسوری در استایل»، به نقش و اهمیت اکسسوری در استایل پرداختیم و با توجه به نکات ذکر شده در آن مقاله، می‌توان گفت که خرید زیورآلات تنها به منظور سرمایه گذاری نمی‌باشد بلکه یک بخش جدانشدنی و پراهمیت در دنیای مد و فشن محسوب می‌شوند. همچنین امروزه به دلیل قیمت بالای زیورآلات طلا، عموم مردم نسبت به خرید اکسسوری‌های مقرون به صرفه علاقه بسیاری دارند. یکی از فلزات قیمت مناسب در صنعت جواهرات، تیتانیوم است.

تیتانیوم از نظر درخشش و زیبایی شباهت زیادی به نقره دارد. همچنین این فلز در برابر خش افتادگی و شکستن بسیار مقاوم است. از دیگر مزیت‌های تیتانیوم مقاومت در مقابل گرما، ضربه و آسیب می‌باشد. علاوه بر آن به گفته برخی منابع، بدلیجات تیتانیوم خواص درمانی نیز دارند. به همین علت ورزشکاران تنیس از دستبندهای تیتانیومی استفاده می‌کنند.

رنگ‌های زیورآلات تیتانیوم

همان طور که پیشتر اشاره شد، تیتانیوم را می‌توان با توجه به قابلیت رنگ پذیری بالا به راحتی با آبکاری و یا روش اکسیداسیون، به هر رنگی تبدیل کرد، اما به صورت کلی اکسسوری‌های ساخته شده از فلز تیتانیوم بیشتر با همان رنگ‌های اصلی یعنی سفید، نقره‌ای و سیاه در گالری‌ها موجود هستند.

البته در برخی اوقات از هر دو رنگ این فلز در کنار هم استفاده می‌شود. ست کردن زیورآلات تیتانیوم در کنار جواهرات نقره و حتی طلای سفید بسیار چشم نواز می‌باشد، در چنین حالتی حدس زدن زیورآلات تیتانیوم نزدیک به صفر است. هرگز زیورآلات تیتانیوم را با طلای زرد یا رزگلد ست نکنید. چرا که این ترکیب کوچکترین سنخیتی با هم ندارد و استایل شما را بر هم می‌زند.

معایب فلز تیتانیوم

در کنار تمامی محاسن گفته شده، فلز تیتانیوم معایبی نیز دارد. برای مثال تیتانیوم فلز بسیار حساسی می‌باشد و اگر از آن به درستی استفاده نشود، تغییر رنگ می‌دهد و دیگر قابل استفاده نیست. به همین علت اکثر پیشنهاد می‌شود که پیش از استحمام و یا شنا آن‌ها را دربیاورید. این موضوع در مورد بدلیجات تیتانیومی رنگی، به دلیل ماهیت و روش رنگ کردن این فلز، بیشتر اتفاق می‌افتد.

همچنین لحیم کاری و ایجاد تغییرات، مانند: کوچک کردن انگشتر یا گردنبند بر روی فلز تیتانیوم ممکن نیست. به علاوه روکش‌هایی که بر روی فلز تیتانیوم کشیده می‌شود مقاومت بالایی ندارد و به سرعت از بین می‌روند که همین موضوع میتواند از محبوبیت این فلز بکاهد.

نکته دیگری که باعث شده است از زیورآلات تیتانیومی کمتر از زیورآلات استیل و نقره استفاده شود مشکل ایجاد حساسیت کردن آن است. اکثرا افرادی که پوست حساسی دارند از زیورآلات نقره استفاده می‌کنند تا از بدلیجات تیتانیوم. اگر مایل می‌باشید که طرح‌های زیورآلات نقره نوا استایل را مشاهده نمایید، به صفحه‌ی گردنبند نقره مراجعه فرمایید.

کلام آخر

در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با یکی دیگر از فلزات پرکاربرد در ساخت زیورآلات، یعنی فلز تیتانیوم آشنا کنیم. فلزی که طرفداران خاص خود را دارد. این فلز با توجه به مزیت‌هایی که دارد یکی از پرطرفدارترین متریال مورد استفاده در صنعت جواهرات است. با این حال با آن که از قیمت پایین‌تری نسبت سایر زیورآلات دارد، همچنان محبوبیت کمتری نسبت به زیورآلات طلا، استیل و نقره دارد.

تألیف و تنظیم: اشکان جمالی، المیرا حسن‌زاده، طارق کریمیان

لطفا این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *