آموزشی

جلوگیری از تغییر رنگ بدلیجات

تغییر رنگ بدلیجات

تغییر رنگ بدلیجات یکی از مشکلاتی است که خانم‌های زیادی با آن درگیر هستند. بنابراین علیرغم محبوب بودن بدلیجات، نکته منفی در مورد آن‌ها تغییر رنگشان است. حتما شما هم تجربه چنین چیزی را داشته‌اید احتمالا یک گردنبند کارتیر از سایتی خریده‌اید و بعد از چند بار استفاده تغییر رنگ داده و دستتان را لای پوست گردو گذاشته است. در این متن قصد داریم تا در مورد جلوگیری از تغییر رنگ بدلیجات مطالبی را بیان کنیم.

علت تغییر رنگ بدلیجات

اصلی‌ترین علت تغییر رنگ بدلیجات تغییر ویژگی‌های شیمیایی آن‌هاست. همانطور که می‌دانید زیورآلات از فلزات مختلف ساخته می‌شوند. قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین این فلزها طلاست که به علت زیبایی، مقاومت و تغییر نکردن ظاهرش از چنین جایگاهی برخوردار است. اما باقی فلزات که ارزان‌تر از طلا هم هستند در مجاورت با هوا، رطوبت و مواد شیمیایی واکنش نشان داده و رنگشان تغییر می‌کند.

پس برای جلوگیری از تغییر رنگ بدلیجات باید این عوامل را بشناسیم و از آن‌ها جلوگیری کنیم. البته توجه داشته باشید که حتی از بهترین بدلیجات نیز نمی‌توانید به اندازه طلا انتظار داشته باشید. تغییر شکل یا رنگ جزئی جدایی ناپذیر از بدلیجات است. اما با به کار بستن این توصیه‌ها می‌توانید عمر بدلیجات خود را تا حد ممکن بیشتر کنید.

بدلیجات

راه‌های جلوگیری از تغییر رنگ بدلیجات

اگر شما هم قصد دارید از تغییر رنگ بدلیجات جلوگیری کنید باید این روش‌ها را مورد استفاده قرار دهید. به گونه‌ای با انجام هر یک از این کارها می‌توانید رنگ بدلیجات خود را به رنگ اصلیشان تغییر دهید.

جلوگیری از تماس با آب یا رطوبت

برای جلوگیری از واکنش بدلیجات یا به اصطلاح زنگ زدن آن‌ها، حتما به هنگام شستن دست‌ها، استحمام یا استفاده از مواد شوینده، بدلیجات خود را از دستتان در بیاورید و در جایی مناسب قرار دهید. البته بعضی از بدلیجات مانند استیل‌های ضدزنگ مشکلی در مجاورت با آب پیدا نمی‌کنند. یکی دیگر از عوامل تغییر رنگ بدلیجات عرق کردن است. مواد موجود در عرق هر فرد با دیگری متفاوت است و بدلیجات برخی افراد زودتر از بقیه کدر می شود و یا رنگ خود را از دست می‌دهد. بنابرین بهتر است قبل از ورزش که موجب عرق کردن می‌شود زیورآلات خود مانند دستبند و انگشتر یا گردنبند را در بیاورید.

جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی

بعضی مواد شیمیایی مانند عطر، اسپری یا بعضی کرم‌ها در مجاورت با فلزات باعث واکنش آن‌ها و تغییر رنگشان می‌شوند. پس به هیچ عنوان بر روی بدلیجات عطر یا اسپری خوشبو کننده نزنید چرا که این کار به شدت از طول عمر بدلیجات شما کم خواهد کرد و باعث تغییر رنگ بدلیجات شما می‌شود. البته استفاده از اسپری رنگ بدلیجات محدودیتی ندارد.

خوشبوکننده هوا

جلوگیری از مجاورت مداوم با هوا

بعضی از بدلیجات ارزان قیمت بیشتر برای مصرف دوره‌ای مناسب هستند و نمی‌توان از آن‌ها به صورت روزانه و مداوم استفاده کرد. چرا که حتی تماس زیاد با هوای آزاد، مخصوصا در نواحی مرطوب نیز می‌تواند باعث ایجاد واکنش شیمیایی در آن‌ها شود و بر روی رنگ‌ آن‌ها تغییر ایجاد کند. پس بدلیجاتی را که برای استفاده‌های مناسبتی تهیه می‌کنید، به صورت روزمره استفاده نکنید. سعی کنید این بدلیجات را در ظرف‌های بسته نگه دارید تا از مجاورت مداوم با هوا نیز مصون بمانند.

استفاده نکردن مداوم از بدلیجات

نکته مهم دیگری که حتما باید در نظر داشته باشید این است که هرچقدر تماس بدلیجات با بدن بیشتر باشد احتمال تغییر رنگ بدلیجات و ایجاد حساسیت پوستی بیشتر می‌شود. به این دلیل بدلیجاتی مانند انگشتر، گردنبند و پابند نسبت به گوشواره، بیش‌تر در معرض تغییر رنگ و ایجاد حساسیت‌های پوستی قرار می‌گیرد. از این رو سعی کنید هنگامی که در خانه هستید یا قصد خوابیدن دارید بدلیجاتتان را در بیاورید تا هم خواب بهتری داشته باشید طول عمر آن‌ها را تضمین کنید. همچنین با این کار دیگر بعد از خرید گردنبند کارتیر مشکلی ندارید.

استفاده نکردن از بدلیجات در استخر

حتما پیش از وارد شدن به استخر بدلیجات خود را در بیاورید. آب استخر به دلیل داشتن کلر و مواد شیمیایی به بدلیجات و زیورآلات شما صدمه جدی وارد خواهد کرد. اگر به دنبال خرید دستبند مردانه هستید به این نکته توجه داشته باشید تا قبل از تغییر رنگ بدلیجات خود، از این آسیب پیشگیری کنید.

زدن برق ناخن به بدلیجات

حتما شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است.‌ زدن برق ناخن به بدلیجات به عنوان ساده­‌ترین راه پیشگیری از تغییر رنگ آن‌ها پیشنهاد می‌شود. برق ناخن وسیله‌ای است که به احتمال زیاد در خانه‌تان دارید و اگر هم ندارید می‌توانید به سادگی آن را تهیه کنید. برق ناخن بر روی بدلیجات شما مانند عایق عمل می‌کند و آن‌ها را از تاثیر عواملی که در بالا گفتیم دور نگه می‌دارد. همین مسئله باعث حفظ رنگ و کیفیت بدلیجات شما خواهد شد.‌ تنها کافی است سطح بدلیجات خود را با ماده براق‌ کننده ناخن بپوشانید تا از تغییر رنگ بدلیجات جلوگیری کنید.

بدلیجات رنگ ثابت و تشخیص آن‌ها

تا اینجا دانستیم که چه عواملی باعث تغییر رنگ میشه؟ و حالا از کجا بفهمیم بدلیجات رنگ ثابت است؟ سوالی که خیلی از مشتریان هنگام خرید بدلیجات می‌پرسند. بدلیجات رنگ ثابت آن بدلیجاتی هستند که به واسطه‌ی روکش‌های خاص، فلز را از واکنش‌هایی که پیشتر گفتیم حفظ می‌کنند و در نتیجه دچار تغییر رنگ نمی‌شوند. برای تشخیص بدلیجات رنگ ثابت باید بدانید که تمام بدلیجات با روکش‌های مختلفی تولید می شوند‌ که هر کدام درجه ی متفاوتی از دیگری دارد. روکش به کار رفته بر روی محصولات بدلی از مواد زیر می‌باشند:

آب نقره

آب نقره در نگاه اول شباهت زیادی با محصولات نقره‌ی اصل دارد. معمولا محصولاتی که در آن‌ها آب نقره به عنوان روکش به کار رفته است پس از مدتی تغییر رنگ داده و به رنگ زرد در می‌آیند. به همین دلیل اگر بدلیجاتی را دید که زرد رنگ شده‌اند احتمالا روکش آن ها از آب نقره می‌باشد و جز بدلیجات رنگ ثابت نیستند. خرید دستبند زنانه نقره بسیار شیک و رایج است.

از کجا بفهمیم بدلیجات رنگ ثابت است؟

تیتانیوم

تیتانیوم هم جز بدلیجات رنگ ثابت نمی باشد. این فلز رنگ سفیدی دارد که البته میزان درخشندگی آن به پای طلا سفید نمی‌رسد. اصولا تیتانیوم کیفیت بهتری نسبت به نقره دارد. البته محصولاتی که با روکش تیتانیوم نیز از محصولات رنگ ثابت نیستند و پس از مدتی با عرق بدن انسان واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه رنگ و جلوه‌ی همیشگی خود را از دست داده و تیره خواهند شد. اگر شما هم از بدلیجاتی دارید که بعد از مدتی تیره شده‌اند، احتمالا روکش آن از تیتانیوم بوده است. خرید گردنبند مردانه از این جنس توصیه نمی‌شود.

رادیوم

رادیون روکش نوعی دیگر از بدلیجات رنگ ثابت است که واقعا عمری بسیار طولانی دارند. رادیوم نوعی فلز است که حتی با ضخامت کمتر، عمر بیشتری نسبت به نقره و تیتانیوم دارند. این محصولات معمولا رنگ و جلوه‌ی خود را از دست نمی‌دهند و به پوست نیز آسیب نمی‌زنند و به اصطلاح ضدحساسیت هستند.

این محصول انتخاب مناسبی برای افرادی است که پوست حساسی دارند. البته این فلز که بدلیجات رنگ ثابت به شمار می‌آید، از نقره و تیتانیوم گران‌تر است و به طلا شباهت دارد.‌ قیمت دستبند با این جنس کمی گران است اما رادیوم دقیقا همان چیزی است که به آن بدلیجات رنگ ثابت می‌گویند. نکنه جالب اینکه، زمانی که روکش رادیوم بر روی محصولی کشیده شود، آن را فوق العاده براق، زیبا و خاص نشان می‌دهد. همچنین زمانی که رادیوم بر روی الماس و یا نگین محصول کشیده شود آن را بزرگتر و درخشان‌تر می‌کند.

استیل

نوع دیگری از بدلیجات رنگ ثابت وجود دارد که روکش آن از جنس استیل است. استیل اصل به ندرت رنگ خود را از دست می‌دهد یا برای پوست حساسیت ایجاد می‌کند. استیل کیفیت‌ها و به تبع آن قیمت‌های مختلفی دارد. خرید گردنبند هدیه با این جنس بسیار به صرفه است. بنابراین تغییر رنگ بدلیجات استیل به ندرت رخ می‌دهد.

چطور رنگ بدلیجات خود را برگردانیم؟

تا اینجای مطلب به راه‌های جلوگیری از تغییر رنگ بدلیجات پرداختیم. اما اگر در حال حاضر زیورآلات بدلیتان تغییر رنگ داده‌اند نگران نباشید، هنوز دیر نشده است. در ادامه به راه‌های برگرداندن رنگ بدلیجات خواهیم پرداخت. پس قصد داریم به سوال اصلی شما که چگونه رنگ بدلیجات خود را برگردانیم می‌باشد؛ پاسخ دهیم. با این توضیح که به احتمال زیاد مانند روز اولشان نخواهند شد. اما می‌توانید آثار تغییر رنگ بدلیجات را تا حد زیادی از بین ببرید. بالا بودن قیمت گردنبند زنانه باعث شده افراد زیادی به فکر استفاده از این راهکارها باشند.

استفاده از خمیر دندان

در خمیر دندان‌ها قطعات بسیار ریز کریستالی وجود دارد که باعث ایجاد سایش می‌شوند و خاصیت تمیزکنندگی دارند. از این خاصیت سایشی خمیر دندان می‌توان برای از بین بردن زنگ‌زدگی و خوردگی‌های سطحی بدلیجات استفاده کرد. در این روش ابتدا باید سطح کدر شده را با خمیر دندان به خوبی تمیز کرده و سپس آن را خوب شسته و خشک کنیم. در این صورت، دیگر اثری از تغییر رنگ بدلیجات نیست.

تغییر رنگ بدلیجات استیل

سس قرمز

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای رفع تغییر رنگ بدلیجات استفاده از سس قرمز است. برای انجام این کار ابتدا سطح بدلیجات را به طور کامل با سس قرمز بپوشانید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه سطح آن را با دستمال کاغذی تمیز کنید. سپس جواهر خود را کاملا آب‌کشی نمایید. ترکیبات داخل سس مانند اسیدهای خوراکی و سرکه، رسوبات و خوردگی‌ها را از بین می‌برد باعث براق شدن بدلیجات می‌شود.

استفاده از لیمو برای بدلیجات برنجی

لیمو به دلیل دارا بودن اسید سیتریک باعث تمیزی و درخشندگی سطوح بدلیجات برنجی می‌شود. البته توجه داشته باشید که خود لیمو به دلیل اسیدی بودن می‌تواند باعث خوردگی برخی از سنگ‌های تزئینی رسوبی شود. پس حتما قبل از استفاده کردن از لیمو برای تمیز کردن به جنس بدلیجات خود توجه کنید تا آثار تغییر رنگ بدلیجات را مشاهده نکنید.

مایع ظرفشویی

یکی از راه‌ها برای بازگرداندن رنگ بدلیجات، استفاده از مایع ظرفشویی است. در یک ظرف مقداری مایع ظرفشویی ریخته و آن را در آب حل کنید. بعد بدلیجات خود را درون ظرف بریزید و با مسواک تمیز کنید. مایع ظرفشویی به دلیل دارا بودن آنزیم‌های پاک‌کننده‌ی چربی، گزینه مناسبی برای براق کردن بدلیجاتی است که در اثر تماس زیاد با پوست کدر شده‌اند.

آبکاری بدلیجات در منزل

در اینجا میخواهیم بدانیم که آبکاری بدلیجات در منزل را چگونه انجام دهیم؟ برای طلایی کردن بدلیجات معمولا از آب طلا استفاده می‌کنند. آبکاری کردن انگشترهای استیل یکی از کارهایی است که اکثر طلافروشی‌ها و تعمیرات طلا انجام می‌دهند. رنگ‌هایی نیز در بازار موجود است که جهت طلایی رنگ کردن بدلیجات از آن‌ها استفاده می‌شود که همه افراد می‌توانند آن ها را از فروشگاه تهیه کرده و زیورآلات خود را در خانه طلایی رنگ کنند.

البته به این نکته نیز توجه کنید که این کار مشکلات زیادی دارد و استفاده از آن توصیه نمی‌شود. مثلا ممکن است رنگ انتخابی شما بی‌‌کیفیت باشد و باعث آسیب بیش‌تر بدلیجات شود یا اصلا ممکن است و رنگ باکیفیت باشد ولی شما توانایی یکدست رنگ کردن بدلیجات را نداشته باشید و باعث خرابی آن شوید. اگر خودتان چنین قصدی دارید حتما باید مهارتتان خیلی بالا باشد.همچنین ابزارهای مورد نیاز آن را داشته باشید.

چگونه زردی بدلیجات را از بین ببریم؟

گاهی اوقات شما بدلیجات طلایی رنگی دارید که کدر و سیاه شده اند یا حتی سالم هستند. ولی شما تمایل دارید که رنگ آن‌ها را به نقره ای تغییر دهید. بنابراین از خودتان می‌پرسید چگونه زردی بدلیجات را از بین ببریم؟ روش کار بسیار ساده است. می توانید به یک مغازه جواهرفروشی یا نقره فروشی مراجعه کنید و انجام آبکاری نقره را به آنها بسپارید. اگر مقاومت و استحکام بدلیجات برای شما مهم‌تر است، از روکش نقره، و اگر درخشش و براق بودن آن برای شما الویت است، از آبکاری رادیوم و طلای سفید استفاده کنید. البته که ابزارهای مورد نیاز آبکاری را نیز باید داشته باشید.

سخن پایانی

این روزها خرید دستبند کارتیر و خرید انواع جواهرات کمی هزینه‌بر است. به همین خاطر استفاده از بدلیجات بسیار رایج شده است. گاهی اوقات ممکن است بدلیجات شما دچار مشکلاتی مانند رنگ‌رفتگی یا زردی شود که شما می‌توانید با رعایت نکات بالا و دوری از آب و مواد شیمیایی و… از بدلیجات خود سال‌های سال استفاده کنید و تغییر رنگ بدلیجات شما تضمینی است. امیدواریم مطالب بالا به شما در نگهداری از بدلیجات‌تان کمک کرده باشد

سوالات متداول

چه عناصری مستقیما روی رنگ بدلیجات تاثیر دارند؟

آب، هوا، مواد شیمیایی و مجاورت در کنار سایر فلزات

چگونه جواهرات خود را سازمان یافته نگه داریم ؟

مرتب، تمیز و سازمان یافتگی یکی از ایده های خوب در نگه داری جواهرات و جلوگیری از تغییر رنگ آن ها است  که نگهداری راحت خواهد بود. در صورتی که تکه های زیورآلات همدیگر را بسایند، یعنی آن ها را در جعبه ای گذاشته اید که در زمان  جابجایی یا برداشتن یک تکه زیورآلات از داخل جعبه و یا به هر عنوانی که موجب می گردد زیورآلات به هم برخورد نموده و همدیگر را بسایند ریسک بزرگی کرده اید.

چگونه هوا روی رنگ زیورآلات تاثیر میگذارند؟!

هوا خود به تنهایی تاثیری روی رنگ بدلیجات ندارد، ولی رطوبتی که در هوا وجود دارد، میتواند باعث تغییر رنگ بدلیجات استیل شود. بهتر است زیورآلات خود را در جعبه در بسته، که مخصوص بدلیجات هست نگه داری کنید تا کمترین میزان هوا به آن برسد. این جعبه ها به طوری طراحی شده اند که رطوبت به داخل آن ها راه نمی یابد و شما می توانید با خیال راحت زیور آلات خود را در آن قرار دهید.

منابع

rhinestonesu.com

2.7/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *