آموزشی

نحوه تمیز کردن طلا به روش‌های خانگی

تمیز کردن طلا
طلا هم درست مانند بسیاری از زیورآلات دیگر که جنس‌های مختلفی دارند، ممکن است بعد از مدتی، جلا و تمیزی اولیه خودش را از دست بدهد. اما، اصلا جای نگرانی نیست و تنها با چند روش ساده در خانه می‌توانید طلای خود را تمیز کنید و برق روز اول را به آن باز گردانید. روش‌های مختلفی چه خانگی و چه کمی تخصصی برای تمیز کردن طلا وجود دارد که را در ادامه معرفی خواهیم کرد. در روش‌های خانگی، ما تنها از چند ماده ساده و مورد استفاده در آشپزخانه کمک خواهیم گرفت.

ساختار طلا از چیست؟

طلای خالص 24 عیار است. اگر عیار آن کمتر از این مقدار باشد، نشان می‌دهد که آلیاژی از طلا و ترکیبی از چند فلز دیگر به همراه طلا است. خلوص بالای طلا، این فلز را نرم، مستعد خراش و غیر مقاوم می‌کند و تقریبا مانع از این می‌شود که بتوان شکل و طرح خاصی به آن بخشید. به همین دلیل، سعی می‌کنند طلای خالص را با فلزات دیگری ترکیب کنند تا سختی و دوام آن را افزایش دهند.
این موضوع دلیل تفاوت قیمت گردنبند کارتیر مردانه اصل را با یک نوع بدل آن یا حتی نوعی از آلیاژ با عیار کمتر را نشان می‌دهد. اما، آیا نحوه تمیز کردن این دو حالت از طلا با هم یکسان است؟
برای خرید زیورآلات مختلف پیشنهاد می‌شود به فروشگاه نوا استایل مراجعه کنید. قیمت مناسب، کیفیت بالا و تنوع محصولات از ویژگی‌های بارز این فروشگاه است. قیمت محصولات روی هر اکسسوری درج شده است و همین به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان، محصول مورد نظرتان را پیدا کنید. قیمت دستبند کارتیر مردانه یا هر محصول دیگری را به‌راحتی می‌توانید بیابید.

نحوه تمیز کردن طلا به روش‌های مختلف

تمیز کردن طلا

قبل از بررسی روش‌های مختلف و هنگام خرید دستبند مردانه طلا یا هر زیور طلای دیگری این موضوع را مد نظر قرار دهید که اگر زیورآلات شما با نگین‌ مروارید یا سنگ‌های قیمتی تزیین شده است، حتما آن را به متخصص تحویل دهید. یا اینکه اگر ممکن است، این قطعات را از قطعه اصلی جدا کنید و هر کدام را جداگانه تمیز کنید.
همیشه تمیز کردن انگشتر طلا به‌خصوص به دلیل وجود خلل و فرج و نقش و نگار زیاد روی انگشتر کمی دشوار به نظر می‌رسد. اما، با روش‌های خانگی پیش رو می‌توانید به سرعت زیورآلات طلای خود را هفته‌ای یک بار تمیز کنید. اما، اگر به نقره یا استیل علاقه دارید، هنگام خرید دستبند نقره مردانه یا زنانه یا زیور دیگری که مد نظرتان است، حتما اطلاعات لازم راجع به نحوه تمیز کردن این نوع زیورآلات را از فروشنده پرس‌وجو کنید.

تمیز کردن طلا با سرکه

سرکه خاصیتی اسیدی دارد و اگر در تماس با طلا قرار داده شود، بیشتر باعث کدر شدن آن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که از سرکه و سایر اسیدها برای تمیز کردن طلا استفاده نکنید. اما، اگر خواستید از روش تمیز کردن طلا با سرکه استفاده کنید، به این روش عمل کنید.
دو قاشق چایخوری نمک را داخل نصف لیوان حاوی سرکه بریزید. هم بزنید و بعد از آن، قطعه طلای خود را داخل لیوان حاوی سرکه و نمک به مدت 15 دقیقه قرار دهید. بعد از این مدت، طلا را از درون محلول خارج کنید. اگر حس کردید که هنوز آنگونه که باید تمیز نشده است، از یک مسواک ظریف مثل مسواک کودکان کمک بگیرید و روی سطح آن و لابلای شیارها را با مسواک برس بکشید.

تمیز کردن طلا با تاید

شستن طلا با تاید

تاید یکی از دم دستی‌ترین شوینده‌هایی است که برای تمیز کردن زیورآلات مختلف استفاده می‌شود. هنگام شستن طلا با تاید، سعی کنید از تایدهایی با آنزیم‌های بالا استفاده نکنید. از تاید ساده و بدون آنزیم استفاده کنید. کمی تاید را داخل ظرفی با آب هم بزنید. طلا را داخل آن قرار دهید و بعد از چند ثانیه آب کشی کنید.

استفاده از جلاسنج برای تمیز کردن طلا

جلاسنج ماده‌ای است که برای جلا دادن به فلزات مانند طلا یا سطوح یا بسیاری چیزها استفاده می‌شود. استفاده از جلاسنج برای طلا باید به این صورت باشد که پنبه‌ای را به کمی جلاسنج آغشته کنید. سپس، آن را روی سطح اکسسوری‌های طلای خود بکشید. به این شیوه لایه رویی برداشته می‌شود و سطح درخشان زیرین نمایان می‌شود.
هنگام خرید گردنبند کارتیر زیبا یا دستبند آن دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید که اگر در طولانی مدت کدر شود چه کاری باید انجام دهید. پاسخ همینجا است!

تمیز کردن طلا با صابون

استفاده از صابون برای تمیز کردن طلا مراحل خاصی دارد. به همین دلیل، ترجیح داده می‌شود تا در بین ممنوعیات برای شستن طلا قرار بگیرد. چون اگر از صابون جامد استفاده کنید، اثر آن روی طلا باقی می‌ماند. می‌توانید از صابون مایع و یک مسواک کوچک و حوله برای جلا دادن به طلا استفاده کنید. اما، قبل از اینکه بخوهید آن را با آب بشویید، سریع از کاسه محتوای صابون خارج کنید و با دستمال پاک کنید. چرا که، شستن طلا در این حالت باعث می‌شود مواد شوینده روی طلا انباشته شود. از ترکیب صابون با شوینده‌های نادانسته برای تمیز کردن طلا نیز بپرهیزید.

محلول شستشوی طلا

تمیز کردن طلا در خانه

محلول شستشوی طلا که برای تمیز کردن طلا و جواهرات گرانبها استفاده می‌شود، بیشتر یک ماده تخصصی است و در کارگاه‌های ساخت طلا و جواهرات استفاده می‌شود. این ماده خاصیت از بین برندگی لک‌ها به خصوص لک حاصل از چربی را دارد و در صورت تماس با پوست دست، به آن آسیب نمی‌رساند.
در گذشته از محلول شستشوی طلا به کمک برس و صابون استفاده می‌کردند. اما، امروزه، با پیشرفت تکنولوژی، از محلول شستشوی التراسونیک برای تمیز کردن طلا و جواهرات استفاده می‌شود.اما، محلول دیگری نیز وجود دارد که با خرید آن می‌توانید زیورآلات طلا، نقره و مس خود را تمیز کنید. کافی است قطعه طلای خود را درون ظرفی که حاوی این محلول است، برای 5 تا 30 ثانیه بغلطانید و سپس، خشک کنید.

از چه موادی برای تمیز کردن طلا استفاده نکنیم؟

طلا فلز نرمی است. به همین دلیل، حین تمیز کردن طلا باید بسیار مراقب باشید و با نرمی با آن برخورد کنید. اما، در عین حال جز زیورآلاتی حساب می‌شود که خیلی زود به جلا احتیاج پیدا می‌کند. در این میان، موادی وجود دارند که نباید از آن‌ها برای تمیز کردن طلا استفاده کرد.

کلر

کلر به‌خصوص در دمای بالا که در جکوزی‌ها یا وان آب گرم استفاده می‌شود، اگر در طولانی مدت با طلا تماس داشته باشد مضر است و باعث می‌شود طلا تغییر رنگ بدهد. فرقی ندارد. اگر روزانه از کلر برای تمیز کردن محیط خانه استفاده می‌کنید، زیورآلات طلای خود را در این مدت استفاده نکنید.

نحوه تبدیل طلای زرد به طلای سفید

اگر کمی به ساختار طلای زرد و طلای سفید نگاه کنید، می‌بینید که طلای سفید، طلای زردی است که با پالادیوم یا نیکل ترکیب شده است و با روکشی از رودیوم آبکاری شده است. رودمیوم باعث سفید شدن طلا می‌شود. به همین دلیل، برای سفید کردن طلا زرد خود می‌توانید آن را به متخصصین این کار بسپارید. متخصصین با اضافه کردن روکش رودمیوم به طلای زرد شما آن را سفید می‌کنند.
اما، قبل از اینکه اقدامی کنید، بهتر است بدانید که حتی سفید کردن هم موضوعی دائمی نیست. بلکه، دوام خاصی دارد و بعد از مدتی دوباره طلای زرد شما نمایان می‌شود. حتی اگر، دلتان خواست که دوباره همان طلای زرد خود را داشته باشید، می‌توانید از تعمیرکار بخواهید تا آن را با پلیش رودیوم به رنگ اصلی خود بازگرداند.

طلای سوخته را چگونه تمیز کنیم؟

تمیز کردن طلا بدو آسیب

تمیز کردن طلا کار دشواری نیست. با استفاده از چند ماده و آغشتن آن بهم می‌توانید طلای خود را تمیز کنید. اما، طلای سوخته شده یا همان طلایی که از رنگ طلایی به رنگ قهوه‌ای سوخته تغییر رنگ داده است را می‌توانید با چند روش خانگی مانند جوش شیرین، سرکه، تاید و آبلیمو تمیز کنید. یا اگر دوست داشته باشید، می‌توانید آن را به تعمیرکاران طلا بسپارید.
• تاید: کمی تاید را داخل ظرفی از آب ولرم بریزید. طلا را داخل آن قرار داده و با دست آن را به آرامی ماساژ دهید. سپس، آبکشی کرده و بشویید.
• آبلیمو: کمی آبلیمو را به همراه مایع ظرفشویی درون ظرفی مخلوط کنید. طلا را داخل ظرف قرار دهید و کمی صبر کنید تا طلا جلای خود را بازیابد.
• جوش شیرین: مقدار خیلی کمی از جوش شیرین را روی سطح طلا بپاشید. کمی منتظر بمانید تا طلا جوش شیرین را به خود جذب کند و کثیفی‌ها را از بین ببرد.
• آمونیاک: هنگام استفاده از آمونیاک از دستکش استفاده کنید. یک پیمانه آب ولرم را با یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی یا صابون ظرفشویی و نصف قاشق چایخوری آمونیاک مخلوط کنید. آن را با وسیله‌ای هم بزنید. قطعه فلز را به مدت 10 ثانیه با این محلول تماس بدهید و  طلا را با یک انبر خارج کرده و با مسواک برس بزنید تا کاملا تمیز شده باشد. سپس، به مدت 30 ثانیه با آب سر بشویید و آن را در انتها با دستمال خشک کنید.

طلای زرد یا طلای سفید؟

میدانیم که قیمت دستبند کارتیر طلا با هم نوع طلا که هم عیار خودش نیز هست، حتی ممکن است متفاوت باشد. چرا که، قیمت زیورآلات مختلف به عوامل بسیار زیادی وابسته است. هزینه ساخت یا دستمزد ساخت، قیمت سنگ‌های زینتی که در آن محول استفاده شده است، و وزن آن‌ها همگی بر نرخ قیمت تاثیر گذار هستند.
این موضوع در رابطه با قیمت گردنبند نقره مردانه که ممکن است ضخیم‌تر از نوع زنانه باشد، نیز صدق می‌کند. نوع فلز عامل مهم تعیین قیمت است. اما، بقیه موارد مانند هزینه دستمزد و مانند آن در هردو یکی هستند.هنگام خرید گردنبند نقره اگر دقت کرده باشید، از کلمه‌ای به نام اجرت استفاده می‌شود که همان کاری است که هنگام ساخت زیور روی آن انجام می‌شود. اگر به قصد فروش طلا می‌خرید، سعی کنید محصولاتی را تهیه کنید که اجرت بالایی نداشته باشند.

سوالات متداول

روش تمیز کردن طلا و جواهر چگونه است؟

در این نوشته چهار روش تمیز کردن طلا و جواهر را به کمک آمونیاک، آب، خمیردندان و مایع دستشویی به شما توضیح دادیم.

آیا سفید کردن طلای زرد با تمیز کردن ممکن است؟

خیر. طلای سفید روکشی خاص دارد و نمی‌توان طلای زرد را در خانه تبدیل به طلای سفید کرد.

تمیز کردن طلا چه فایده‌ای دارد؟

شاخصه بارز و اصلی طلا در مقایسه با بسیاری از فلزات دیگر، درخشندگی و جلوه ظاهری آن است. همین مسئله است که توجه بسیاری از افراد را برای استفاده از طلا به‌عنوان زیورآلات و جواهر جلب کرده است.

چرا طلا سفید زرد می شود؟

مانند هر فلزی، حتی با کیفیت بسیار بالا، طلای سفید می تواند در طول زمان تغییر رنگ دهد. در اینجا به چند دلیل اصلی اشاره میکنیم.

جمع‌بندی نهایی:

برای تمیز کردن طلا یا زیورآلات دیگر باید توجه کنید که استفاده از اسیدها ممکن است به صورت جدی برای پوست دست شما یا خود زیور مضر باشد. برای همین، با احتیاط کار کنید. اگر زیور شما دارای سنگ قیمتی بود، از روش‌های خانگی برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. بهتر است، در این شرایط، آن را به فردی کاربلد بسپارید.

منبع:

www.jewelersmutual.com

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *