آموزشی

تمیز کردن زیورآلات و بدلیجات

لوازم موردنیاز برای تمیز کردن زیورآلات

امروزه تمیز نگه‌داشتن و تمیز کردن زیورآلات دغدغه هر خانم و آقایی است. استفاده از زیورآلات بسیار، ترند شده و طرفداران بسیار زیادی پیداکرده است. بدلیجات در انواع و طرح‌های مختلف و با توجه به سلایق مختلفی طراحی‌شده است؛ اما یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از مدتی برای بدلیجات و زیورآلات اتفاق بیفتد، کدر شدن و تغییر رنگ‌ آن‌ها است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به فکر تمیز کردن بدلیجات خود افتاده باشید. در این مقاله قصد داریم تا نکات و روش‌های تمیز کردن بدلیجات را به شما آموزش دهیم.

ایده‌های تمیز کردن زیورآلات و بدلیجات

امروزه اکسسوری و زیورآلات برای خانم‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا یکی از مواردی که می‌تواند استایل هر فردی را کامل کند، زیورآلات می‌باشد. یکی از مشکلاتی که بدلیجات نسبت به جواهرات دارند، تغییر رنگ و کدر شدن آن‌ها پس از مدت‌زمانی است. منظور از بدلیجات همان اکسسوری هایی است که از جنس طلا نیستند و شامل گردنبند و دستبند مردانه، دستبند زنانه، گردنبند نقره و … هستند.

تمیز کردن گردنبند مروارید

در این مقاله قصد داریم تا روش‌های تمیز کردن هرگونه زیورآلاتی را به شما آموزش دهیم. تمام این آموزش‌ها را می‌توانید به‌راحتی در منزل و در کمترین زمان ممکن انجام دهید تا بدلیجات شما همانند روز اول بدرخشد. گاهی ممکن است بدلیجات در اثر استفاده نادرست و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و شوینده دچار تغییر رنگ شود.

روش‌های مختلف تمیز کردن بدلیجات و زیورآلات

در اینجا می‌خواهیم تا با روش‌های خانگی و راحت، برای تمیز کردن بدلیجات آشنا شوید.

تمیز کردن بدلیجات با الکل

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای براق شدن و تمیز کردن زیورآلات الکل‌ها هستند. امروزه الکل در اکثر خانه‌ها وجود دارد. برای این کار کافی است تا الکل را باکمی آب مخلوط کرده و زیورآلات خود را درون مخلوط آب و الکل بیندازید. پس از چند دقیقه آن‌ها را خارج کرده و از تمیزی و براق شدن زیورآلات خود لذت ببرید. اگر محلول الکل را ندارید، می‌توانید از پدهای الکی که برای ضدعفونی استفاده می‌شود نیز استفاده نمایید. کافی است تا پد را کمی بر روی بدلیجات خود ماساژ دهید تا شاهد براق شدن بیشتر اکسسوری خود شوید.

تمیز کردن بدلیجات با جوش‌شیرین

از دیگر راه‌های تمیز کردن زیورآلات که موجب رفع قرمزی بدلیجات نیز می‌شود، خمیر جوش‌شیرین است. برای این کار کمی جوش‌شیرین را با آب مخلوط کرده و خمیری از جوش‌شیرین را درست کنید. خمیر به‌دست‌آمده را با یک اسفنج مرطوب بر روی بدلیجات ماساژ دهید. پس از مدت‌زمان کوتاهی، آن را بشویید و خشک ‌کنید. این خمیر برای جواهرات طلا نیز بسیار مناسب بوده و موجب درخشش آن‌ها می‌شود. کافی است تنها جوش‌شیرین را باکمی سرکه مخلوط کرده و بر روی جواهرات خود قرار دهید تا به طور کامل تمیز شوند. برای رفع سیاهی بدلیجات طلایی، جوش‌شیرین بهترین راه می‌باشد.

تمیز کردن بدلیجات با لیمو ترش

یکی از راه‌های تمیز کردن زیورآلات برنجی، لیمو ترش است. بهتر است که برای تمیز کردن بدلیجات استیل از لیمو ترش استفاده نکنید، زیرا لیمو ترش خاصیت اسیدی دارد و موجب کدرتر شدن استیل می‌شود. مقداری آب لیمو ترش را به کمک یک مسواک بر روی زیورآلات برنجی ریخته و چند ثانیه روی آن ماساژ می‌دهیم.

می‌توانید به آب لیمو ترش، کمی جوش‌شیرین هم اضافه کنید تا درخشش آن بیشتر شود و همین امر موجب افزایش طول عمر نگهداری زیورآلات برنجی می‌شود. علاوه بر جوش‌شیرین، کمی نمک هم به لیمو ترش اضافه کرده و آن را درون یک استکان بریزید. بدلیجات خود را هم درون استکان قرار دهید و بگذارید تا چند ساعت درون آن بماند. سپس زیورآلات را بیرون بیاورید و کاملا بشویید. می‌توانید نتیجه و براق شدن را به خوبی مشاهده کنید.

تمیز کردن بدلیجات با خمیردندان

ممکن است دیده باشید که پس از مدتی دستبند یا گردنبند کارتیر شما کدر شده یا براق بودن خود را از دست داده است. خمیردندان به دلیل دارا بودن کریستال‌های بسیار ریز همانند یک سمباده عمل کرد و آلودگی‌ها را از روی بدلیجات پاک می‌کند. کافی است تا کمی خمیردندان را بر روی مسواک ریخته و روی بدلیجات را کاملا بسابید. توجه داشته باشید تا خمیردندان بر روی حفره‌ها و جوش دادن بدلیجات باقی نماند؛ زیرا موجب از بین رفتن رنگ یا سبز شدن بدلیجات می‌شود؛ بنابراین یکی از علت‌‌های سبز شدن بدلیجات، خمیردندان باقی مانده بر روی حفره‌ها و سوراخ‌های آن است.

تمیز کردن انگشتر با خمیر دندان

تمیز کردن بدلیجات با ورقه‌های آلومینیومی

شاید برای شما هم جالب باشد اما ورقه‌های آلومینیومی برای تمیز کردن بدلیجات نقره‌ای بسیار تاثیر دارد. برای این کار باید یک کاسه را با ورقه‌های آلومینیومی بپوشانید. سپس درون کاسه را با آب داغ و یک قاشق پودر لباسشویی پر کنید. بدلیجات خود را درون محلول آماده‌شده بیندازید تا چند دقیقه بمانند. سپس آن‌ها را خارج کرده و کاملا بشویید تا خشک شوند. از این روش می‌توانید ظروف نقره را نیز براق کنید.

تمیز کردن بدلیجات با شامپو

برای تمیز کردن زیورآلات می‌توانید از شامپوهای ملایمی همچون شامپو بچه نیز کمک بگیرید. کمی شامپو بچه را با آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از یک مسواک یا برس بر سطح بدلیجات خود قرار دهید. سپس سطح آن را بشویید و درخشش و براق شدن آن را مشاهده کنید.

تمیز کردن بدلیجات با صابون

در پاسخ به سوال چگونه بدلیجات سیاه شده را براق کنیم؟ یکی از پاسخ‌های ما قطعا صابون است. درواقع یکی از موثرترین روش‌ها برای برگرداندن براق بودن بدلیجات، صابون است. صابون در تمام خانه‌ها وجود دارد و می‌توانید به‌راحتی درخشش و زیبایی را به زیورآلات خود برگردانید. برای این کار پارچه یا پنبه‌ای را به صابون آغشته کرده و روی بدلیجات قرار دهید. سپس با یک دستمال خشک، سطح آن را تمیز کرده و می‌بینید که تغییر رنگ و کدر بودن سطح زیورآلات کاملا رفع شده است.

روش تمیز کردن زیورآلات سنگ دار

زیورآلات سنگ دار، یکی از زیباترین زیورآلاتی هستند که با داشتن سنگ‌های زیبا و قیمتی، جلوه چند برابری به بدلیجات ما می‌دهد. توجه داشته باشید که شستن و تمیزکاری بیش‌ازحد جواهرات سنگ دار موجب شده که آب داخل این زیورآلات بماند و موجب جدایی سنگ‌ها از روی زیورآلات می‌شود؛ بنابراین وقتی به طور ناگهانی سنگ یا نگین اکسسوری شما افتاد تعجب نکنید.

همه موارد بالا در تمیز کردن زیورآلات سنگ دار هم موثر هستند و موجب براق شدن دوباره آن‌ها می‌شوند؛ اما برای تمیز کردن این‌گونه زیورآلات باید دقت بیشتری را به خرج دهید تا این مواد به سنگ یا نگین آن برخورد نکند. در صورت برخورد هرگونه مواد به سنگ بدلیجات باید سریعا پارچه‌ای را به مواد تمیزکننده آغشته کنید و مواد را از سطح سنگ بردارید. این کار موجب افزایش طول عمر زیورآلات شما نیز خواهد شد.

برای جلوگیری از کدر شدن بدلیجات چه کنیم؟

بسیاری از بدلیجات همچون دستبند کارتیر یا گردنبند کارتیر مردانه پس از مدت‌زمانی کدر می‌شوند و آن درخشش اولیه را ندارند. بسیاری از بدلیجات نسبت به آب حساس هستند؛ بنابراین بهتر است در هنگام حمام رفتن یا استخر آن‌ها را دربیاورید. قرار گرفتن بدلیجات در برابر مواد شیمیایی نیز موجب از بین رفتن رنگ‌ آن‌ها شده و جلوه بسیار زشتی را به بدلیجات می‌دهد. پس در هنگام استفاده از اسپری، کرم و لوازم آرایش و… از بدلیجات استفاده نکنید.

تمیز کردن زیورآلات و بدلیجات

سوال دیگری که ممکن است برای ما ایجاد شود این است که چگونه بدلیجات سیاه شده را طلایی کنیم. قرار گرفتن همه بدلیجات در کنار هم موجب کدر و سیاه شدن آن‌ها می‌شود. سعی کنید که به اساس جنس بدلیجات آن‌ها را تفکیک کنید؛ مثلا دستبند نقره مردانه را در کنار گردنبند نقره مردانه قرار دهید و زیورآلات استیل یا برنج را در جای دیگری قرار دهید.

نکات مهم در هنگام نگهداری بدلیجات و زیورآلات

  • بهترین روش نگهداری بدلیجات به‌صورت جداگانه و در کیسه ابریشمی یا مخملی است.
  • بهترین دستمال برای سفید کردن زیورآلات، دستمال ضد لک یا دستمال عینک است. دستمال‌کاغذی گزینه خوبی برای تمیز کردن بدلیجات نیست.
  • ژل سیلیکا در کنار بدلیجات می‌تواند از رسیدن رطوبت به آن‌ها جلوگیری کند.
  • بدلیجات خود را در یک محیط خشک و بدون گردوغبار نگهداری کنید. این کار باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.
  • پس از هر بار استفاده از زیورآلات آن‌ها را تمیز کرده و در سر جای خود قرار دهید.
  • بدلیجات استیل و برنز را در کنار هم قرار ندهید؛ زیرا در اثر واکنش ممکن است زنگ بزنند.
  • سعی کنید تا زیورآلات خود را در معرض هوا قرار ندهید؛ زیرا هوا و رطوبت موجب کدر شدن فلزات می‌شود.

سوالات متداول

چگونه بدلیجات استیل را براق و تمیز کنیم؟

استفاده از بدلیجات استیل این روزها بسیار رایج شده و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این بدلیجات با طرح‌های متنوع و خاص، وزن سبک، مقاومت بالا و… پاسخ‌گوی بسیاری از سلیقه‌ها هستند و زیبایی استایل شما را حفظ می‌کنند.

آیا بدلیجات استیل سیاه می شوند؟

پاسخ سوال بالا مثبت است و باید گفت بدلیجات استیل پس از مدتی استفاده معمولا سیاه شده و تغییر رنگ می‌دهد، این تغییر رنگ معمولا به دلیل واکنش‌های شیمیایی با سایر مواد می‌باشد.در اثر این واکنش‌ها شفافیت اولیه بدلیجات استیل از بین رفته و زیبایی آن‌ها دیگر به چشم نمی‌آید.

آیا بدلیجات استیل برای بدن ضرر دارد؟

استفاده از بدلیجات استیل ممکن است در برخی از افراد باعث ایجاد حساسیت شود به این صورت که پوست آن‌ها دچار تغیر رنگ، التهاب، قرمزی و… شود.

چگونه بدلیجات استیل را تشخیص دهیم؟

برای بسیاری از افراد ممکن است به دلیل حساسیت به سایر فلزات، تشخیص استیل خوب وخالص بسیار با اهمیت باشد. از این رو یادگیری روش‌هایی که به آن‌ها در این زمینه کمک کند بسیار مهم است.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص تمیز کردن زیورآلات صحبت کردیم و همچنین فهمیدیم که چگونه بدلیجات استیل را براق کنیم. ازجمله روش‌های خانگی که موجب تمیز و براق شدن زیورآلات می‌شود شامل لیمو ترش، الکل، خمیردندان، شامپو، صابون و …است. همچنین بهتر است تا زیورآلات را در برابر رطوبت و هوا قرار ندهید. مواد شیمیایی نیز دشمن بدلیجات بوده و برخورد هر مواد شیمیایی با بدلیجات موجب واکنش آن و کدر شدن زیورآلات می‌شود. با رعایت نکات بالا دیگر نگران کدر شدن زیورآلات خود نخواهید بود. پس بدون هیچگونه نگرانی دستبند کارتیر مردانه یا زنانه را بخرید و نگران تغییر رنگ آن نباشید.

منابع

rogersandhollands.com

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *