آموزشی

تفاوت بین مروارید طبیعی و مروارید پرورشی

pearl

یکی از زیباترین و بی‌نظیر‌ترین گوهرهای موجود در صنعت جواهرسازی، بی‌شک مروارید است. اما در ابتدا برای اینکه بیشتر با این گوهر زیبا آشنا شوید، باید انواع آن را بشناسید. شاید فکر کنید که مرواریدها فقط به صورت طبیعی وجود دارند و فقط در طبیعت یافت می‌شوند، اما اینگونه نیست و چند سالی می‌شود که علاوه بر مروارید طبیعی، مروارید پرورشی و مرواریدهای مصنوعی نیز تولید می‌شوند و در ساخت زیورآلات بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاید بتوان مروارید را با پیشینه شش هزار ساله، جز قدیمی‌‌ترین زینت‌های به کار رفته در جواهرات دانست. این گوهر زیبا جلوه‌ی بی‌نظیری را به جواهرات می‌دهد. اما منظور از مروارید طبیعی، پرورشی و مصنوعی چیست؟ در ابتدا باید بگوییم که مروارید طبیعی و پرورشی هر دو اصل محسوب می‌شوند، اما تفاوت‌هایی نیز در این میان وجود دارد. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد این گوهر گرانبها را با شما به اشتراک بگذاریم.

معرفی سنگ مروارید و انواع آن

 این سنگ سفید و درخشان در بدن برخی از نرم‌تنان دو کفه به نام صدف به وجود می‌آید. جنس مروارید طبیعی با جنس درون صدف یکسان است. شکل ظاهری مرواریدها اکثرا گرد و کروی‌ست اما در برخی موارد می‌توانند شکلی متفاوت را به خود بگیرند، مانند گلابی و یا اشکی. عموما مرواریدها در رنگ‌های سفید و صورتی مایل به کرم یافت می‌شوند، با این حال علاوه بر رنگ سفید و صورتی، مرواریدها در رنگ‌های شرابی، خاکی، آبی، زرد، مشکی و خاکستری مایل به سیاه نیز وجود دارند.

اندازه مرواریدها بسته به محیطی که در آن تولید می‌شوند، تغییر می‌کند. برای مثال مروارید پرورشی آکویای ژاپنی بین 7 تا 7.5 میلی متر و اندازه رایج و محبوب مروارید طبیعی چیزی حدود 7 تا 9.5 میلی متر است. اما هرچقدر که مروارید درشت‌تر، گردتر و درخشان‌تر باشد، دوام، کیفیت و صد البته قیمت و ارزش بالاتری دارد. همچنین نرم، تمیز و یکدست بودن سطح مروارید از دیگر عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت مروارید می‌باشد.

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که مرواریدها در سه نوع؛ طبیعی، پرورشی و مصنوعی وجود دارند. همانطور که از نام مروارید طبیعی پیداست، آن‌ها در طول سالیان دراز به صورت کاملا طبیعی و بدون دخالت انسان به وجود می‌آیند. اما در ساخت مرواریدهای پرورشی نیاز به دخالت و مراقبت انسان است. امروزه به دلیل قیمت بالای مروارید طبیعی، در ساخت بیشتر زیورآلات از مروارید پرورشی استفاده می‌شود.

مروارید طبیعی

همان طور که از نام این نوع مروارید پیدا است؛ این نوع از مروارید به طور طبیعی و بدون دخالت انسان ساخته می‌شود. روند تشکیل شدن مروارید درون صدف به این صورت است که یک ماده‌ای مانند دانه‌های شن و یا موجودات ریز دریایی به داخل دهانه صدف وارد می‌شود و با بافت درون نرم تن تماس پیدا می‌‎کنند. به علت حساسیت بالای بافت درونی، به سرعت توسط این مواد خارجی تحریک می‌شود و خارش پیدا می‌کند.

نرم تن نیز برای رفع این مشکل یک سری مواد آلی را که اکثرا از نوعی کربنات کلسیم تشکیل شده است، به صورت لایه لایه به دور جسم خارجی ترشح می‌کند. پس از گذشت زمان آن جسم خارجی تبدیل به یک گوهر سفید یا همان سنگ مروارید می‌شود. تفاوت این روند با روش تولید مروارید پرورشی، قرار دادن ماده‌ی تحریک کننده و عمل تحریک کردن توسط انسان انجام می‌شود. البته دقت داشته باشید که مروارید طبیعی امروزه بسیار کمیاب است و به همین علت قیمت بسیار بالایی را دارد و به نوعی یک کالای لوکس محسوب می‌شود.

مرواریدهای طبیعی خود نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند. مروارید آب شور و مروارید آب شیرین. در مقاله «انواع مدل‌های مروارید» به طور جامع در مورد مدل‌های مختلف آن‌ها پرداخته‌ایم، اما در اینجا به صورت کلی و مختصر در مورد تفاوت دو نوع مرواریدهای آب شور و شیرین توضیح داده‌ایم.

تفاوت مرواریدهای آب شور و آب شیرین

تفاوت اصلی مرواریدهای آب شور و شیرین در شکل ظاهری، کیفیت و مدت زمان تشکیل شدن آن‌ها می‌باشد. مرواریدهای تولید شده در صدف‌های آب شور از کیفیت و درخشندگی بیشتری نسبت به مدل آب شیرین برخوردارند و مدت زمان مورد نیاز برای تولید کردن آن‌ها بسیار بیشتر است. به همین دلیل مرواریدهای آب شور گران‌تر از مدل آب شیرین می‌باشند. با این حال این نوع مرواریدها کم دوام‎‌تراند و سریع‌تر پوسته پوسته می‌شوند.

برخلاف آب شور، مرواریدهای آب شیرین زمان کمتری برای تشکیل شدن می‌برند و بسیار مقاوم‌تر و خوش قیمت‌تر می‌باشند. البته مدل مروارید آب شیرین اکثرا ریزتر از نوع آب شور است. با این حال، این مدل از مروارید در اشکال و رنگ‌های متنوع‌تری موجود می‌باشد. به عنوان مثال مرواریدهای آب شیرین در اشکال بیضی، باروک (غیر متعارف و نامنظم) و نیمه باروک یافت می‌شوند. علاوه بر شکل، اندازه‌های آن‌ها نیز بسیار متنوع است و از 2 الی 15 میلی‌متر تنوع سایز دارند. رنگ‌های آن‌ها نیز در طیف‌های رنگی سفید، کرم و صورتی می‌باشد. البته مروارید آب شیرین سیاه هم موجود است اما به صورت مصنوعی رنگ آمیزی شده‌اند.

اگر چه مرواریدهای آب شیرین تنوع بالا و قیمت مناسبی دارد، اما مرواریدهای آب شور نیز کم تنوع نیستند، و تنوع شکلی و رنگی بسیار زیادی دارند و از مرواریدهای آب شیرین محبوب‌تراند. در مقاله «انواع مدل‌های مروارید» به نمونه‌های مرواریدهای آب شور بیشتر پرداخته شده است.

مروارید پرورشی

همان طور که پیشتر گفته شد برا تولید شدن مروارید، یک جسم خارجی باید درون صدف وارد شود و بافت داخلی آن را تحریک کند. در نوع طبیعی، تمام این مراحل بدون دخالت انسان صورت می‌گیرد، اما در روند ساخت مروارید پرورشی، تمامی مراحل را انسان انجام می‌دهد. ابتدا در صدف‌ها یک تکه کوچک از پوسته نوعی صدف آب شیرین به همراه اندکی از بافت نرم آن را، با روشی پیچیده وارد می‌کنند. درون آن صدف، بافت صدفی بیگانه شروع به رشد و احاطه کردن هسته خارجی می‌کند و پس گذشت زمان جنین مروارید را تشکیل می‌دهد. تشکیل شدن مروارید در نوع پرورشی، کاملا به نسوج و بافت تولید کننده بستگی دارد و جسم خارجی هیچ اهمیتی ندارد. حتی بدون جسم خارجی و تنها با نسوج، تولید کردن مروارید ممکن است، اما به علت نیاز داشتن به هزینه و زمان زیاد، از آن صرف نظر می‌شود.

 مروارید پرورشی و مروارید طبیعی هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها تفاوتش با همتای طبیعی، در کمیاب و گران بودن نوع طبیعی است. مروارید پرورشی نیز دو نوع آب شور و آب شیرین دارد و همانند مدل‌های طبیعی، دقیقاً همان خواص و ظاهر را دارا می‌باشند. همان طور که از نام این گونه مروارید پیدا است، مروارید پرورشی از صدف‌های پرورش یافته توسط انسان بدست می‌آیند و به همین دلیل ارزان‌تر و فراوان‌تر هستند. در صنعت جواهرسازی برای ساخت انواع دستبندها و گردنبندها و . . . غالباً از مروارید پرورشی استفاده می‌شود.

مروارید مصنوعی چیست؟

برخلاف مرواریدهای پرورشی و طبیعی، در ساخت مرواریدهای مصنوعی هیچگونه صدفی دخالت ندارد و تماما توسط انسان تولید می‌شود. جنس آن‌ها اکثرا از شیشه است که بر روی آن‌ها لایه‌ای درخشان کار شده است. البته که درخشندگی آن‌ها به سایر مدل‌ها نمی‌رسد، با این حال مرواریدهای مصنوعی دارای شکلی منظم‌تر، تنوعی رنگی فراوان و بسیار ارزان‌تر می‌باشند.

دانستنی‌های جالب درباره مروارید

بزرگترین سنگ مروارید تا قبل از سال 1934 میلادی متعلق به سنگ مرواریدی به نام «الله» بود، که وزنی معادل 6.4 کیلوگرم داشت. اما بعد از آن مرواریدی با وزن 34 کیلوگرم، طول 67 و عرض 30 سانتی متر کشف شد و عنوان بزرگترین مروارید جهان را از آن خود کرد.

رنگ مروارید طبیعی هیچگاه تیره و مات نیست و همیشه دارای رنگ‌های روشن است. از آنجایی که مروارید‌ها نرم و شکننده هستند، باید آن‌ها را از مواردی همچون عطر یا اسپری مو، کرم و لوسیون و حرارت زیاد دور نگه دارید. زیرا این موارد می‌توانند موجب از بین رفتن شفافیت و یکپارچگی سطح مروارید شوند.

یکی از مناطق معروف در صید مروارید طبیعی، خلیج فارس است. مرواریدهای صید شده در این خلیج از مرغوب‌ترین مرواریدهای موجود در جهان می‌باشند و به همین علت به خلیج فارس بهشت مروارید نیز گفته می‌شود. قدمت کشت مروارید طبیعی در مناطق خلیج فارس، محدوده کشورهای کویت و بحرین، جزایر کیش و هرمز به 2 هزار سال می‌رسد.

کلام آخر

در این مقاله ما سعی کردیم تا نکاتی را در مورد مروارید پرورشی و اصل با شما در میان بگذاریم. به دلیل قیمت بالا و کمیابی مروارید اصل، امروزه در ساخت زیورآلات از مروارید پرورشی استفاده می‌شود. مروارید پرورشی همان کیفیت و حس را به زیورآلات، با قیمت مناسب‌تری می‌دهد و ظاهری بی‌نظیر را ایجاد می‌کند. ما در گالری نوا استایل با استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین مرواریدهای پرورشی، گردنبند، دستبند، انگشتر و گوشواره‌های بسیار شکیل و زیبایی را برای شما علاقه‌مندان به این گوهر بی‌نظیر آماده کردیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا سری به بخش مروارید فروشگاه نوا گالری و یا صفحه‌ی گردنبند نقره بزنید و لذت یک خرید خوب را تجربه کنید.

تألیف و تنظیم: اشکان جمالی، المیرا حسن‌زاده، طارق کریمیان

لطفا این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *