آموزشی

آبکاری و آبکاری طلا چیست؟

آبکاری-طلا

شاید هنگام خرید زیورآلات و اکسسوری‌ها عبارت (( آبکاری این محصول آبکاری طلا شده است)) را شنیده باشید. اما این عبارت به چه معناست؟ چرا باید گردنبندی که خریداری شده است را آبکاری و یا روکش طلا نمود؟ یا اصلا به طور کلی آبکاری چیست؟ در این مقاله به طور ساده به مفهوم آبکاری، موارد استفاده و مزایای آن پرداخته شده است…

آبکاری چیست؟

همان طور که از نام آن مشخص است، آبکاری یعنی روکش کردن یک محصول با نوعی ماده که عموماً آن ماده متشکل از فلزات می‌باشد. این فرایند با روش آبکاری الکتریکی  (Electroplating) صورت می‌پذیرد. که با استفاده از دستگاه‌های دارای محلول‌های الکترولیتی، یک لایه روکش از جنس یک فلز بر سطح محصول اضافه می‌شود. از علل استفاده از آبکاری می‌توان به زیبا سازی، براق شدن و مقاوم سازی در برابر اکسید شدن (زنگ زدن) اشاره نمود.

غالباً در فرآیند آبکاری، از فلزاتی چون طلا، نقره و یا رودیوم استفاده می‌گردد. زیرا این فلزات دارای خواص پرکاربرد در مصارف صنعتی و تزئینی برخوردارند. در میان انواع آبکاری‌ها، آّبکاری طلا به دلیل کاربرد فراوان در مصارف صنعتی و همچنین کاربرد در صنعت زیورآلات از محبوب‌ترین نوع آبکاری می‌باشد.

محبوبیت آبکاری طلا در صنعت جواهر سازی به دلیل تنوع رنگی بالای این فلز می‌باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در برخورد اول این گونه به نظر می‌رسد که این فناوری مهیج ساخته‌ی فکر نوین و امروزی ‌باشد. اما برخلاف آنچه که متصورید، صنعت آبکاری از حدود دویست سال پیش مورد استفاده بشر بوده و این فناوری صرفاً اختراع چند دهه اخیر نیست.

 

آبکاری طلا چیست؟

همان گونه که اشاره شد، آبکاری طلا، روکش نمودن یک محصول یا قطعه با لایه‌ی نازکی از طلا می‌باشد. آبکاری طلا علاوه بر صنعت طلا سازی در بقیه صنایع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در برخی از صنایع استفاده از آن ضروری و لازم الجرا می‌باشد. اما شایع‌ترین موارد استفاده از آن در صنعت زیورآلات، بدلیجات و طلا سازی می‌باشد. به گونه‌ای که اکثر بدلیجات و مصنوعات طلا و حتی زیورآلات طلا با این روش روکش طلا می‌کنند. علت عدم استفاده از طلای خالص در ساخت زیورآلات، نرمی، شکل پذیری و چکش‌خواری شدید این فلز گران‌بها می‌باشد.

همچنین به دلیل ارزش و قیمت بالای این فلز، استفاده‌ی صد در صدی از آن در ساخت محصول مقرون به صرفه نمی‌باشد. به همین سبب برای ساخت بدلیجات از طلای 24 عیار استفاده نمی‌‌گردد. و به ازای آن از طلای 18 عیار با کمی ناخالصی استفاده می‌گردد. که در انتها آن را با طلای 24 عیار آبکاری و روکش می‌نمایند. در غیر این صورت یک گردنبند طلای 24 عیار علاوه بر نرمی آزار‌ دهنده، قیمتی گزاف را خواهد داشت.

انواع روش آبکاری طلا

و اما شاید این سوال پیش آمده باشد که آبکاری با چه دسته از فلزاتی امکان پذیر می‌باشد؟ در پاسخ آن باید بگوییم هر فلزی که فکرش را بکنید! همه فلزات، به استثنای نقره، مانند مس، آهن و … به راحتی قابل روکش شدن می‌باشند. فلز نقره به علت واکنش پذیری بالا با طلا، با یک لایه آبکاری به سرعت کدر می‌شود. بنابراین نقره را در دو مرحله، به گونه‌ای که یک بار روکش مس و سپس روکش طلا می‌نمایند. و اما روش روکش کردن طلا چیست؟ آبکاری طلا چهار روش دارد که هر کدام معمولاً برای صنعت و هدف خاصی استفاده می‌گردد. این چهار روش شامل آبکاری سیانیدی، آبکاری آلیاژی، آبکاری اسیدی، آبکاری سولفیتی  می‌باشد.

آبکاری طلا آلیاژی

این روش، یکی از شایع‌ترین روش‌های روکش کردن طلا است که ماندگاری بسیار بالایی دارد. اکثراً برای مقاوم سازی در برابر سایش و خوردگی و ضد زنگ کردن از آن استفاده می‌گردد. از این روش در صنایع پزشکی، دندان پزشکی، هواپیمایی و دیگر مصارف صنعتی استفاده می‌شود. علاوه بر این، از این آبکاری در جوش کاری و لحیم کاری نیز استفاده می‌گردد.

آبکاری طلا اسیدی

این روش از مهم‌ترین نوع‌های آبکاری است که به علت ثبات و تنوع رنگی کثیرش، بسیار کاربرد بالایی دارد. از این روش علاوه بر انواع صنعت‌ها‌، در صنایع تزئینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از محبوب‌ترین رنگ‌های این آبکاری می‌توان به رنگ‌های سبز، بنفش، پرتغالی و زرد  اشاره نمود.

آبکاری طلا سولفیتی

این آبکاری یکی از خاص ترین روش های روکش کردن است. علت متمایز بودن این روش از دیگر روش‌ها ضخامت بالای این آبکاری است. در این روش در هر دقیقه لایه ای به ضخامت 8 میکرون اضافه می‌گردد.

آبکاری طلا سیانیدی

 آبکاری طلای سیانیدی، به آبکاری طلای تزئینی، نیز معروف است. این سبک آبکاری شایع‌ترین روش آبکاری طلا در طلاسازی‌ها است. از این روش در دیگر صنایع تزیئنی مانند آبکاری لوستر، قاب عکس و شیر آلات نیز استفاده می‌گردد. با این حال تفاوت این صنایع با طلاسازی در میزان ضخامت استفاده شده است. ضخامت آبکاری وسایل تزئینی بین 0.5 تا 3 میکرون است. اما برای طلاسازی این ضخامت بین 0.75 تا  2.5 میکرون است. در این روش آبکاری، می‌توان با اضافه نمودن فلزات دیگر، جلوه‌ی زیباتری به محصولاتی که جنس آن‌ها از طلا نیست، بخشید. به عنوان مثال در آبکاری طلا شیرآلات، اضافه نمودن نیکل براق پیش از لایه طلا، زیبایی چشم‌نوازی ایجاد می‌کند.

انواع رنگ‌های آبکاری طلا

دیگر علت محبوبیت این نوع آبکاری تنوع رنگی‌ آن است. متاسفانه آبکاری طلا با رنگ های سبز، قرمز، آبی و . . . در ایران بسیار کمیاب است. و اگر یافته شود نیز هزینه بسیار بالایی را می‌طلبد. با این حال، چهار رنگ طلای سفید، رز گلد، طلای زرد و شامپاینی از رایج ترین رنگ‌ها در این آبکاری می‌باشند. این رنگ‌ها به عنوان رنگ‌های اصلی این آبکاری شناخته می‌شوند

طلای زرد

برای بدست آوردن این رنگ، از طلای خالص برای روکش کردن استفاده می‌شود. هر چقدر عیار طلای استفاده برای روکش بالا‌تر باشد، میزان زردی و براق شدن نیز بالا‌تر می‌رود. برای نمونه می‌توان به انگشتر استیل رینگ ساده اشاره کرد.

رزگلد

این رنگ طلایی کمی متمایل به قرمز است و این قرمزی توسط ترکیب فلز مس با طلا به وجود آمده است. هر چقدر مس ترکیب شده بیشتر باشد میزان قرمزی آبکاری افزایش پیدا می‌کند.اگر مایل می‌باشید که از نمونه‌هایی از این رنگ زیورآلات دید کنید اینجا کلیک کنید.

طلای سفید

برای بدست آوردن رنگ سفید در آبکاری طلا، از ترکیب نمودن فلز رودیم و گاهی اوقات نیکل با طلا استفاده می‌شود. رودیم، فلزی است سفید، درخشان و نایاب. به هین علت به طور محیر العقولی از طلا گران‌تر و با ارزش‌تر است. همین امر باعث شده است که این رنگ گران قیمت‌تر از رزگلد یا برخی رنگ‌های دیگر شود. شایان به ذکر است این فلز ممکن است با پوست همه افراد سازگاری نداشته باشد و موجب حساسیت در افراد گردد.

شامپاینی

این روزها معروف‌ترین و مطرح‌ترین رنگ، میان آبکاری‌های طلا، رنگ شامپاینی است. این رنگ، زرد ملایم متمایل به سبز است. این رنگ از ترکیب نمودن طلا با مس، نقره و پالادیوم به دست می‌آید.

دلایل آبکاری جواهرات

جواهرات پس از مدتی به علت استفاده مدوام جلا و رنگشان را از دست می‌دهند. بنابراین بهتر است جواهرات به صورت دوره‌ای مجدداً آبکاری شوند تا به مانند روز اول زیبا و براق شوند. سوال اصلی اینجاست که جواهر را پس از چه مدت باید مجدداً روکش نمود؟ پاسخ این است که زمان دقیقی وجود ندارد. مدت زمان نیاز به آبکاری به چندین عامل بستگی دارد. این عوامل شامل استفاده از طلا، ضخامت روکش بر روی طلا و یا به بازه زمانی که از آخرین آبکاری گذشته، می‌شود. به عنوان مثال هر چقدر از آخرین موعد آبکاری زمان بیشتری گذشته باشد، طلا نمای کدرتری پیدا می‌کند. این امر به دلیل این است که طی مرور زمان روکش طلای استفاده شده اکسیده شده و از بین می‌رود.

از دیگر دلایل استفاده متناوب از آبکاری می‌توان به سلایق و به کارگیری تنوع در رنگ زیورآلات اشاره داشت. به گونه‌ای که با این عمل افراد در رنگ و جلوه‌ی زیورآلات خود تنوع و تغییر ایجاد می‌نمایند. اگر به هر علتی از رنگ فعلی طلای خود ناراضی هستید، می‌توانید آن‌ را مجدداً آبکاری و رنگ آن را تعویض نمایید. حتی می‌توانید از دو رنگ برای طلای خود استفاده کنید. به عنوان نمونه می‌توانید بخشی از طلای خود را رزگلد و بخشی دیگر را طلای سفید نمایید. نکته قابل توجه این است که اگر از رنگی که انتخاب کردید پشیمان شده‌اید، امکان بازگشت آن وجود ندارد. اما امکان دارد با آبکاری مجدد به رنگ پیشین بازگردانده شود.

البته که نقره نیز از این فرآیند مستثنی نیست و آن فلز نیز آبکاری می‌شود. با این حال سیاه شدن نقره موضوعی جدا از آبکاری می‌باشد. در این باره در مقاله آیا انگشتر نقره کارتیه سیاه می ‌شود؟ بیشتر توضیح داده شده است.

سخن پایانی

آبکاری نمودن بالاخص آبکاری طلا یک بخش بسیار مهم در صنعت ساخت بدلیجات و زیورآلات می‌باشد. به گونه‌ای که می‌توان عنوان نمود در صنعت بدلیجات از مهم‌ترین بخش‌ها و مرحل ساخت یک محصول می‌باشد. اگر آبکاری یک محصول درست، دقیق، اثر بخش و مناسب برای استفاده افراد نباشد، علاوه بر وارد نمودن خدشه و از بین بردن جلوه‌ی زیبای زیورآلات تولید شده، ممکن است موجب حساسیت‌های پوستی روی پوست و بدن افرادی که از محصولاتی که آبکاری صحیح، دقیق، مناسب و اثر بخش استفاده نکرده‌اند، بشود. امیدواریم که توضیحاتی که در این مقاله سعی شد مفید، دقیق و کاربردی عنوان شد مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. البته که نمی‌توان صنعت آبکاری را در یک مقاله خلاصه و ارائه نمود و بخش‌های وسیع دیگر آن را در آینده مورد بررسی و تشریح، قرار خواهیم داد.

 

لطفا از سایر مقالات سایت نوا نیز بازدید بفرمایید.

لطفا این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “آبکاری و آبکاری طلا چیست؟

  1. deanwinsome9 گفت:

    جالب بود

    1. sa_admin گفت:

      ممنون از لطف و دقت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *