آموزشی

زیورآلات کارتیر یا کارتیه

کارتیه-یا-کارتیر

قطعاً اگر یکی از علاقه‌مندان به مد و یا دوستدار بدلیجات و جواهرات می‌باشید و یا حداقل یک بار تجربه خرید اکسسوری را داشته باشید، نام کارتیه برای شما آشنا خواهد بود. معمولاً کارتیه را به عنوان نوعی زنجیر با شکل حلقه‌های خاص در صنعت زیورآلات می‌شناسند. اما برخلاف آنچه که ممکن است تصور کنید، کارتیر بسیار بیشتر از یک نوع زنجیر است. کارتیه نام یک برند و کمپانی جهانی می‌باشد که یک پیشکسوت در صنعت مد ،فشن، جواهرات و ساعت سازی می‌باشد. در این مقاله به انواع محصولات، سرگذشت این کمپانی جهانی و انواع زیورآلات با نام کارتیر پرداخته شده است.

شرکتی به نام کارتیه

کارتیه نام شرکت طراحی، ساخت و توزیع جواهرات و ساعت می‌باشد. این شرکت در سال 1847 توسط لوئی فرانسس کارتیه در شهر پاریس بنیان گذاری شد. شرکت کارتیه از گذشته به عنوان شرکت‌ طراحی جواهرات لوکس و سلطنتی مشهور بود. حتی شاه اِدوارد هفتم به آنها لقب: (( جواهر ساز شاهان و شاه جواهر سازان)) را داد. از زمان تاسیس تا سال ،1964 این شرکت توسط خانواده کارتیه گردانده می‌شد تا اینکه توسط شرکت سوئیسی ریشمون (Richemont) خریداری شد. دفتر اصلی این شرکت اکنون در شهر پاریس فعالیت دارد اما در 125 کشور دارای 200 فروشگاه است.

جواهرات کارتیر در طول تاریخ

برند کارتیه در زمان پیدایش‌اش، با طراحی نوین و زیبا، انقلابی در صنعت جواهرات ایجاد کرد. علاوه بر طرح‌های زیبا، با قیمت گذاری مناسب عرصه رقابت را برای تولید کنندگان دیگر دشوار کرد. این کمپانی انواع مدل‌های زیورآلات را ساخته است که به عنوان مشهورترین آثار این برند شناخته می‌شوند. اکثر این جواهرات به درخواست افراد مشهور ساخته شده است و فقط یک مدل از آن‌ها در جهان موجود است. به عنوان مثال گردنبند تمساح طلایی این کمپانی از معروف‌ترین جواهرات این برند می‌باشد.

معروف‌ترین محصولات کارتیه

دستبند عشق کارتیه (L⊝Ve Bracelet)

این دستبند محبوب‌ترین محصول این کمپانی می‌باشد. در سال 1969 توسط آلدو کیپولو در منهتن ساخته شده است. علت محبوبیت این دستبند، نحوه‌ی باز و بسته شدن آن است. این دستبند هیچگونه قفلی برای باز یا بسته شدن ندارد، بلکه با پیچ قرار گرفته در آن باز می‌شود. این دستبند مخصوص بانوان نیست بلکه آقایان و بانوان، همگی از طرفداران این دستبند زیبا هستند. اکثرا این النگو با طرح‌ پیچ و در رنگ رزگلد ساخته می‌شود. با این حال این دستبند طرح‌های دیگر نیز دارد. به عنوان نمونه النگو کارتیر عشق در دو رنگ طلایی و نقره‌ای ساخته شده است. یا النگو کارتیر نگین‌دار علاوه بر طرح پیچ، با نگین ساخته شده است.

انگشتر عشق کارتیه

دقت داشته باشید عزیزان که این انگشتر با انگشتر کارتیر که با زنجیر ساخته می‌شوند تفاوت دارند. این انگشتر، همانند دستبند همنام خود، از همان طراحی برخوردار است و برای هماهنگ نمودن با دستبند همین مدل تولید شده است. اکثراً زوج‌های جوان طرفدار این محصول می‌باشند.

ساعت کارتیه

آلبرتو سانتوس، دوست خانوادگی لوئی کارتیه، خلبانی پیشکسوت و خبره بود. در زمان او از ساعت‌های جیبی استفاده می‌شد. این ساعت‌ها اکثرا در زمان پرواز بلااستفاده بودند. از همین بابت آلبرتو سانتوس درخواست طراحی یک ساعت مچی تخت با قابی مربعی داد. این شاهکار موجب پیدایش برند ساعت مچی سانتوس شد. این ساعت به عنوان اولین ساعت مچی برند کارتیه محسوب می‌شود. این ساعت به علت طراحی زیبا و لوکسی که دارد، یکی از عوامل جهانی شدن این کمپانی است.

مد و فشن

این کمپانی علاوه بر زیورآلات و ساعت، انواع لوازم فشن و اکسسوری‌ها، مانند عینک، کیف و لباس، را نیز طراحی و تولید می‌نماید که طرفداران بسیاری دارد.

زنجیر های کارتیر

جالب است بدانید که زنجیر کارتیر لزوماً محصول برند کارتیه نمی‌باشد. در اصل یک طرح از زنجیر در صنعت جواهرسازی است. نام این نوع زنجیر در جهان زنجیرهای کورب (Curb)، به معنی هویزه، می‌باشد. علت این نام گذاری شباهت این زنجیر‌ها به هویزه اسب می‌باشد. از این زنجیر در طراحی انواع زیورآلات و اکسسوری‌ها، از گردنبند تا گوشواره و پابند، استفاده می‌شود. معمولا اکسسوری‌های ساخته شده با این زنجیر، به علت شکل خاصی که دارد، با استایل‌های خاص هماهنگ می‌شود. اگر مایل هستید که بیشتر در مورد نحوه‌ی درست کردن یک استایل جذاب با زیورآلات کارتیر می‌باشید، حتما مقاله نکاتی درباره یکی از معروف‌ترین اکسسوری‌ها؛ گردنبند کارتیر را مطالعه فرمایید.

معمولاً شکل کلی این زنجیر، مانند زنجیر های عادی اما با دانه زنجیرهای درشت و مستطیل شکل می‌باشد که برخلاف سایر زنجیر ها کاملاً تخت و مسطح‌اند. علاوه بر آن این زنجیر‌ها با انواع فلزها ساخته می‌شوند. به عنوان نمونه با آلومینیوم، استیل، طلا و . . . ساخته می‌شوند. با این حال از محبوب‌ترین مدل‌های این زنجیر استیل، نقره و طلا می‌باشد. البته نقره بیشتر از طلا به علت تناسب قیمت طرفدار دارد. با این حال در برخی موارد ممکن است زیورآلات نقره کارتیر شما سیاه شود. هیچ نگران نباشید! درباره این مورد در مقاله آیا انگشتر نقره کارتیه سیاه می‌شود؟ کاملا توضیح داده شده است. در میان زنجیرهای کارتیر مجددا اشکال متنوعی وجود دارد. در ادامه به چند نوع از زنجیرهای کارتیر پرداخته شده است.

زنجیر کارتیر (Curb Chain)

این زنجیر‌ها همانطور که بالاتر مشاهده نمودید، زنجیرهای کورب یا هویزه هستند. با این حال ما به آن‌ها زنجیرهای کارتیر ساده می‌گوییم. با اینکه کمپانی کارتیه یکی از جذاب‌ترین زیورآلات را با این زنجیر می‌سازد، تمامی برندهای دیگر هم از این زنجیرها استفاده می‌کنند. این زنجیرها در انواع اندازه‌ها موجود می‌باشد که از آن‌ها برای ساخت زیورآلات کوچک مانند انگشتر کارتیر و یا اکسسوری‌های بزرگ، مانند گردنبند کارتیر استفاده می‌شود. این زنجیر در انواع رنگ ها و جنس ها نیز موجود است. در گالری نُوا استایل محصولات متنوعی، در انواع طرح‌ها و شکل‌ها با زنجیر‌های کارتیر ساده (کورب) ساخته شده است. مانند گردنبند استیل کارتیر طلایی. برای مشاهده سایر محصولات شما می‌توانید به بخش کارتیر در دسته بندی محصولات مراجعه نمایید.

زنجیر کوبایی (Cuban Chain)

این زنجیرها شباهت بسیار زیادی به زنجیر‌های کورب دارند و تنها تفاوت آنها قطور و ضخیم بودن هر دانه زنجیر می‌باشد. این ضخامت به جواهر سازان این امکان را می‌دهد که به راحتی بر روی این مدل زنجیرها انواع نقش و نگارها طراحی کنند. حتی با استفاده از گوهر‌ها و نگین‌ها می‌توانند این زنجیر را تزئین کنند. به همین علت کمپانی های بزرگ بیشتر طرفدار این نوع از زنجیرهای کارتیر‌ هستند. اگر به این گونه از گردنبندها علاقه‌مند می‌باشید، حتما پیشنهاد می‌شود که از گردنبند کارتیر نگین کوب شده دیدن فرمایید.

زنجیر هِرینگبون (Herringbone Chain)

با اینکه این زنجیر جزء دسته زنجیرهای کورب محسوب نمی‌شود، اما شباهت‌ زیادی به آنها دارد. در این شکل از زنجیر کارتیر، دانه‌های زنجیر درشت‌تر و کمانه‌های کناری دانه‌ها به هم نزدیک‎‌تر‌ هستند. به گونه‌ای که حفره میانی دانه‌ها تقریباً نامعلوم است. محصولات تولید شده با این گونه زنجیر هم انواع اندازه‌ها و اشکال را دارند. نمونه‌ای از این محصولات گردنبند کارتیر بافت ریز و دستبند کارتیر بافت ریز است.

زنجیر کارتیر فیگارو (Figaro Curb Chain)

نام فیگارو در صنعت طلا سازی به معنی زنجیری است که در آن سه حلقه بسیار کوچک به وسیله یک حلقه عریض به هم متصل می‌شوند. تناوب این روند در زنجیر باعث ایجاد شکلی متمایز و جذاب می‌شود. زنجیر کورب طرح فیگارو هم شکلی از زنجیر کورب است که از این اصل پیروی می‌کند. به عنوان نمونه می‌توان به دستبند استیل کارتیر فیگارو اشاره داشت.

محصولات ترکیبی

علاوه بر زیورآلات ساخته شده با زنجیر کارتیر، برخی مدل‌ها وجود دارند که این زنجیر را با اقلام دیگر ترکیب می‌کنند. به عنوان مثال زیورآلاتی که با زنجیر کارتیر و پلاک یا زنجیرهای دیگر و یا . . . ساخته می‌شوند. این نوع محصولات مانند گردنبند استیل کارتیر بال مورد پسند حتی خاص‌ترین سلیقه‌ها هم می‌باشد.

از محبوب‌ترین مدل این نوع زیورآلات ترکیب زنجیر کارتیر و سایر مدل‌های زنجیر است. علاوه بر آن، با آن که زنجیرها تنوع فراوانی دارند، اکثرا زنجیر مکمل به کار رفته از نوع زنجیر ساده می‌باشد که با زنجیر کارتیر به زیبایی هماهنگ می‌شود. یک نمونه از این محصول، محصولات کارتیر زنجیر، مانند دستبند استیل کارتیر زنجیر و گوشواره استیل کارتیر زنجیر می‌باشد.

کلام پایانی

کارتیه، که اکثرا با زنجیرهای کارتیر تو کشور ما مشهور می‌باشد، برند جهانی جواهر سازی است که زیورآلات بی‌نظیری طراحی و تولید کرده است. با این حال زنجیر‌های کارتیر (که لزوما ساخته‌ی شرکت کارتیه نیستند)، در ساخت انواع بدلیجات و اکسسوری‌ها کاربرد فراوانی دارند. نکته جالب توجه تلفظ صحیح نام این برند می‌باشد که کارتیه است. اما در کشور ایران به علت ((R)) در انتهای این کلمه کارتیر تلفظ می‌شود. این زنجیرها از زیباترین و خاص‌ترین طرح‌های زیورآلات با آن‌ها ساخته شده است. شما در گالری نوا استایل می‌توانید از انواع طرح‌های ساخته شده با این زنجیرها دیدن نمایید.

لطفا این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *