آموزشی

زیورآلات نقره یا استیل؟

تفاوت-زیورآلات-نقره-و-استیل

بی شک قسمت قابل توجه‌ای از استایل ما، تحت تاثیر اکسسوری قرار می‌گیرد. اما همیشه انتخاب جنس و نوع اکسسوری برای ما یک کار چالش برانگیز بوده. قطعا شما هم بارها و بارها هنگام انتخاب آنها به این نکته فکر کرده‌اید که زیورآلات نقره بخرید یا استیل؟ خاصیت هرکدام از این فلزها چیست؟ کدام یک با دوام‌تر است؟ کدام با استایل من بهتر هماهنگ می‌شود؟

به دلیل قیمت بالای زیورآلات ساخته شده با فلزات دیگر مانند طلا، امروزه نقره استرلینگ و استیل ضد زنگ به یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین فلزات مصرفی در ساخت زیورآلات تبدیل شده‌اند. تقریبا در جعبه جواهر هر خانمی چندین زیورآلات نقره یا استیل دیده می‌شود و امروزه در بسیاری از استایل‌های مد روز از زیورآلات نقره و یا استیل با طراحی‌های منحصر به فرد استفاده می‌شود. از همین رو بسیاری از طراحان برندهای معروف در ساخت زیورآلات از این دو فلز استفاده می‌کنند.

رنگ زیورآلات نقره و استیل، معمولا سفید رنگ و با درخشش خیره کننده است. اما تفاوت اصلی بین این دو فلز چیست؟ در هنگام خرید هر یک از آن‌ها باید به چه نکاتی دقت داشت؟ ما در این مقاله به تمامی این سوالات شما پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره زیورآلات نقره بدانید

ما در مقالات پیشین در مورد فلز نقره به طور مفصل شرح داده‌‎ایم، به عنوان نمونه در مقالات «انواع مدل‌های گردنبند نقره»، «قیمت نقره»، «دستبند نقره کارتیه و خواصی که برای بدن دارد»، «اهمیت استفاده از گردنبند نقره آویزدار در استایل»، «چگونه تشخیص دهیم گردنبند نقره اصل خریده‌ایم» و مقالات متعدد دیگری در مورد قیمت، ویژگی‌ها، خواص مفید آن برای سلامتی، نحوه‌ی ست کردن، نگهداری و . . . که باید درباره زیورآلات نقره بدانید، بیان شده است، با این حال، در این مقاله به طور کلی مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

ویژگی‌های نقره

نقره از آن دسته از فلزاتی‌ست که در ساخت زیورآلات طرفداران بسیاری دارد. این فلز منعطف، سفید، براق و نرم به راحتی شکل میگرد و می‌توان طرح‌های پیچیده، ظریف و منحصر به فرد را به صورت دستی بر روی آن پیاده کرد. در ساخت زیورآلات معمولا از نقره استرلینگ یا نقره با عیار 925 استفاده می‌شود.

این عدد نشان دهنده خلوص 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد فلزات دیگر است. که معمولا برای بالا بردن استحکام نقره، آن را با فلزات دیگری همچون مس ترکیب می‌کنند. البته ممکن است در ساخت زیورآلات از سایر عیارهای نقره نیز استفاده کنند که باعث کاهش قیمت اکسسوری شود. اگر مایل می‌باشید در این باره بیشتر بدانید، در مقاله «عیار نقره 925 چیست؟» در مورد این موضوع شرح داده شده است.

از دیگر ویژگی‌های نقره، ظاهر جذاب است. درخشندگی آن بعد از پرداخت، بیشتر شده و می‌تواند 95 درصد از نور را بازتاب دهد. به دلیل چکش خواری و درخشندگی بالای نقره، ترکیب آن با کریستال‌های رنگی و سنگ‌های قیمتی بسیار زیبا می‌شود. معمولا با توجه به ظاهر شکیل و ویژگی‌هایی که نقره دارد، از آن به عنوان جایگزین طلا نیز استفاده می‌شود، به خصوص در زمان هدیه دادن.

علاوه بر آن زیورآلات نقره کاملا ضد حساسیت و دارای دوام بالا می‌باشند و اگر آسیب ببیند به راحتی قابل تعمیر است. حتی فلز نقره خواص مفیدی برای بدن نیز دارند!

نکاتی که در مورد زیورآلات نقره باید به آن توجه داشت

مطمئناً هیچ چیزی بی عیب و نقص نیست و همیشه معایبی وجود دارد. زیورآلات نقره نیز از این موضوع مستثنی نیستند و با توجه به تمامی تعاریفی که به زیورآلات نقره نسبت دادیم، این فلز نقصان‌هایی نیز دارد. نکته مهم در مورد این نقصان‌ها، این است که با رعایت برخی از موارد به راحتی می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد و برخلاف سایر متریال‌ها و فلزات به کار رفته در ساخت زیورآلات، عیوب بسیار کمی دارد.

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت کدر شدن فلز نقره است که نه به علت اکسید شدن، بلکه به دلیل واکنش نشان دادن با مواد شیمیایی تیره می‌شود. زیورآلات نقره به عطر، عرق بدن، رطوبت و مواد شیمیایی حساس است. و این موارد می‌تواند از درخشندگی نقره بکاهد و آن را تیره کند. برای اطلاع بیشتر و روش‌های تمیز کردن نقره می‌توانید به مقاله «آیا انگشتر نقره کارتیه سیاه می‌شود» مراجعه نمایید.

همچنین نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، ظرافت نقره است. زیورآلات نقره، همانند زیورآلات طلا، بسیار ظریف و شکننده هستند و ممکن است در صورت عدم نگه داری درست، خط و خش روی آن‌ها ایجاد شود یا حتی در اثر فشار بشکنند.

با این حال با تمامی این نکات لازم است بگوییم که هیچ جای نگرانی نیست و تمامی این موارد با کمی دقت حل می‌شوند. کافی است که در نگهداری زیورآلات نقره دقت داشته باشید. به عنوان مثال تا جای ممکن آن‌ها را در کنار زیورآلات سخت و محکم استفاده نکنید، زیرا وجود اکسسوری‌های سخت می‌تواند به راحتی بر روی سطح نقره خراش ایجاد کند.

هر آنچه که باید درباره زیورآلات استیل بدانید

همانند نقره، در مورد استیل نیز در مقالات متنوعی، مانند «راز خوشتیپی با اکسسوری استیل»، به طور کامل در مورد این فلز شرح داده‌ایم. در ادامه مجدداً به برخی از موارد مرتبط با آن پرادخته‌ایم.

اما پیش از آن باید بدانیم که استیل چیست. استیل در اصل همان فولاد است که از ترکیب آهن و 2% کربن تشکیل می‌شود. نام دیگر آن استیل ضد زنگ است که این خاصیت از ترکیب استیل با کروم و یا فلزاتی دیگر مانند نیکل بدست می‌آید. پیش از آن که، از آن در صنعت زیورآلات استفاده کنند، استیل یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای ساخت قاشق و چنگال و صنایعی مانند آن بود.

به طور عموم رنگ استیل، سفید و نقره‌ای رنگ است. با این حال، در ساخت زیورآلات، با استفاده از روش آبکاری، می‌توانند رنگ آن را تغییر دهند و زیورآلاتی با هر طرح و رنگی را تولید کنند. آبکاری بخش مهم دیگر در زمینه ساخت و تولید زیورآلات استیل می‌باشد و یکی از عوامل مهم در زمینه ضد حساسیت کردن بدلیجات استیل محسوب می‌شود. در مقاله «آبکاری و آبکاری طلا چیست؟» در مورد این موضوع شرح داده شده است.

ویژگی‌های استیل

از مهم‌ترین دلایلی که فلز استیل را در ساخت زیورآلات به یک متریال محبوب و پرطرفدار تبدیل کرده، درخشندگی و مقاومت بی‌نظیر آن در برابر تغییر رنگ و خط و خش است. برای ساخت اکسسوری استیل، آن را معمولا با فلز کروم ترکیب می‌کنند. همین امر باعث شده تا زیورآلات استیل در برابر رطوبت، عوامل شیمیایی و اکسیداسیون مقاومت بالایی از خود نشان دهد. به همین منظور می‌توانید از آن‌ها در استخر و حمام بدون نگرانی استفاده کنید. همچنین درخشندگی این فلز بعد از استفاده مکرر، کاهش نمی‌یابد و همانند روز اول براق و درخشان است.

از دیگر دلایل محبوبیت استیل، قیمت مقرون به صرفه آن است. زیورآلات استیل با توجه به قیمت پایینی که دارند، می‌توانند از نظر درخشندگی، زیبایی، مقاومت و ماندگاری با سایر فلزات، همچون طلا و نقره برابری کنند. زیورآلات ساخته شده با استیل می‌تواند برای استفاده در استایل روزانه و حتی رسمی گزینه بسیار خوبی باشند.

استیل یکی از سازگارترین فلزات موجود در محیط زیست و 100 درصد قابل بازیافت می‌باشد. به علاوه با استفاده از استیل برای تولید بدلیجات، به علت ویژگی‌های این فلز، می‌توان آن را به رنگ‌های مختلفی، مانند طلایی، نقره‎‌ای، رزگلد، مشکی و . . . تغییر داد و می‌شود زیورآلاتی با طرح‌هایی خاص و منحصر به فرد را تولید کرد.

نکاتی در مورد بدلیجات استیل

همانطور که بالاتر اشاره کردیم هیچ چیزی بدون ایراد نیست و همانند زیورآلات نقره، استیل نیز تعدادی معایب دارد. در مورد بدلیجات استیل باید به برخی نکات توجه داشت تا تجربه‌ای خوب را در استفاده از آن‌ها داشته باشیم.

یکی از مشکلات آن‌ها دشوار بودن ایجاد تغییرات در محصول نهایی است. به دلیل سخت بودن جنس این فلز، انجام هر گونه تغییرات در آن امکان پذیر نیست. برای مثال اگر شما بعد از خرید دستبند، گوشواره و یا گردنبند استیل مایل به تغییر اندازه و یا تعمیر قسمتی از آن باشید، کاری بسیار دشوار و در برخی موارد غیر ممکن است.

البته در بسیاری از موارد با استفاده از روش‌هایی می‌توان آن‌ها را تغییر سایز داد. به عنوان مثال اکثر دستبندهای موجود در گالری نوا استایل دارای زنجیر سایزر می‌باشند که به همین علت اندازه هر مچ دستی می‌شوند.

از دیگر معایب زیورآلات ساخته شده از استیل، ایجاد حساسیت است. خود استیل به طور کلی حساسیتی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است به دلیل وجود نیکل در آن، موجب ایجاد حساسیت پوستی در برخی از افراد شود. در مورد ضد حساسیت بودن بدلیجات استیل مهم‌ترین موضوع کیفیت آبکاری آن است. هر چه کیفیت آبکاری بهتر باشد، احتمال ایجاد حساسیت اکسسوری پایین‌تر می‌باشد.

گالری نوا استایل نیز به منظور ایجاد یک تجربه عالی برای شما عزیزان، تمامی محصولات استیل خود را با جدیدترین تکنولوژی و دقتی فراوان آبکاری می‌کند تا یک محصول باکیفیت را به شما عزیزان ارائه دهد.

شرایط نگهداری از زیورآلات نقره و استیل

زیورآلات نیز مانند تمامی محصولات نیاز به نگهداری و مراقبت دارند تا دچار آسیب دیدگی و یا در گذر زمان فرسودگی نشوند. در ادامه به چند نکته در مورد نگهداری از زیورآلات نقره و بدلیجات استیل اشاره شده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از زیورآلات خود به راحتی نگهداری و از آن‌ها در دراز مدت استفاده نمایید.

نگهداری از زیورآلات نقره

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از مشکلات زیورآلات نقره کدر شدن است. هرچند روش‌هایی برای تمیز کردن و بازیابی درخشش اولیه آن وجود دارد، اما از قدیم می‌گفتند که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین با دقت داشتن در نگهداری از آن‌ها می‎‌توان روند کدر شدن آن‌ها را تا حد زیادی کند کرد.

در مرحله اول بهتر است در هنگام رفتن به استخر، حمام و انجام کار خانه حتما زیورآلات نقره را در بیاورید تا آن‌ها را از تماس با مواد شیمیایی دور نگه دارید. در مرحله بعد آن‌ها را هر چند وقت یک بار با استفاده از روش‌های خانگی که در مقالات پیشین بیان شده است، مانند استفاده از یک مسواک و کمی مواد شوینده، تمیز کنید تا هرگونه موادی که بر روی آن‌ها می‌باشد پاک شود.

در آخر زیورآلات نقره را در یک محیط خشک و یک جعبه جداگانه و به دور از سایر زیورآلات نگهداری کنید. زیرا زیورآلات دیگر، به دلیل ظرافت نقره، می‌توانند به جواهرات نقره شما آسیب بزنند.

نگهداری از زیورآلات استیل

یکی از مزیت‌های استیل دوام و مقاومت بالا در برابر خوردگی، رنگ رفتگی و . . . می‌باشد. بنابراین نسبت سایر زیورآلات و بدلیجات کمتر نیاز به نگهداری دارد. با این حال این دلیل نمی‌شود که از آن‌ها مراقبت نکنیم.

تنها نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، درخشندگی استیل می‌باشد. برای حفظ درخشندگی و براقیت زیورآلات استیل، قبل از قرار دادن آن‌ها در جعبه جواهرات، آن‌ها را با یک دستمال تمیز کنید تا هرگونه موادی که ممکن است در طولانی مدت باعث کدری شود، پاک شود. در آخر نیز برای محافظت بیشتر از اکسسوری استیل، بهتر است تا آن‌ها را در یک قسمت جدا گانه از سایر زیورآلات قرار دهید.

استفاده از زیورآلات نقره و استیل در استایل

آخرین موضوعی که باید به آن اشاره کرد، تاثیر بدلیجات استیل و زیورآلات نقره در استایل می‌باشد و هرکدام چه چیزی را به ظاهر شما ارائه می‌کنند. در مقالاتی مانند؛ «تاثیر اکسسوری در استایل»، «نقش دستبند کارتیه در استایل»، «انواع گردنبند نقره جواهری» و . . . به طور دقیق‌تری در مورد نحوه‌ی ست کردن هرکدام از زیورآلات توضیح داده شده است. در ادامه به صورت خلاصه به برخی از ویژگی‌های این زیورآلات می‌پردازیم تا در انتخاب شما بیشترین کمک را کرده باشیم.

ست کردن اکسسوری نقره

زیورآلات نقره با توجه به درخشندگی و رنگ فلز، اکثرا ظاهر کلاسیکی دارند. البته تمامی طرح‌های ساخته شده با این فلز کلاسیک نیستند و اکسسوری‌هایی با انواع طرح‌ها و سبک‌ها تولید می‌شود. به عنوان مثال دستبندهای بافت یکی از زیورآلات اسپورت و یا گردنبندی مانند گردنبند نقره چوکر بافت قلب یکی از اکسسوری‌های فانتزی محسوب می‌شود.

در ادامه به برخی از محبوب‌ترین سبک این زیورآلات و نحوه ست کردن آن‌ها پرداخته‌ایم.

گردنبند نقره نگین‌دار

این گونه از گردنبندها از ترکیب نقره با نگین و یا سنگ‌های زینتی ساخته می‌شوند. با آن که این نوع از گردنبندها با سبک‌های مختلفی مانند مینیمال، مدرن و . . . طراحی می‌شوند اما طرحی بر مبنای کلاسیک دارد. این مدل از اکسسوری‌ها به راحتی با استایل‌های رسمی، نیمه مجلسی و مجلسی هماهنگ می‌شوند و ظاهری فوق‌العاده را ایجاد می‌کنند.

نمونه‌ای از این اکسسوری‌ها گردنبندهای نگین‌دار رنگی، مانند گردنبند نقره نگین فیروزه‌ای می‌باشد. در مقاله «هفت روش نگهداری از گردنبند نقره نگین‌دار»، علاوه بر روش‌های نگهداری، به انواع مدل‌های این گردنبند نیز اشاره شده است.

گردنبند نقره آویزدار

زیبایی اصلی این مدل از گردنبند در آویز و یا همان پلاک می‌باشد. این آویزها، در سبک‌های بسیار متنوعی طراحی می‌شوند. این سبک‌ها شامل طرح فانتزی؛ مانند گردنبند نقره پالت رنگ، کلاسیک؛ مانند گردنبند نقره چشم نظر کد 251250، مدرن؛ گردنبند نقره قلب مشبک و طرح‌های مختلف دیگری می‌شود.

ویژگی مهم این نوع از گردنبندها این است که با توجه به طیف وسیع طرح‌های آن، مورد پسند تمامی سلایق می‌باشد و می‌توان آن را با استایلی دلخواه هماهنگ کرد.

دستبندهای پلاک‌دار

این گونه از اکسسوری‌ها نیز، مثل گردنبندهای آویزدار، به دلیل طرح پلاک به کار رفته محبوب می‌باشند. البته که در این مدل از زیورآلات نقره فقط پلاک نیست که حسی دلنشین را ایجاد می‌کند، بلکه با استفاده از ترکیب آن با بافت، مهره، چرم، زنجیرهای طرحدار و . . . یک ظاهر منحصر به فرد را می‌توان خلق کرد.

این گونه دستبندها با توجه به سبکی که دارند می‌توانند با استایل‌های مجلسی، روزمره، اسپورت، نیمه رسمی و . . . هماهنگ شوند. در ادامه باید اشاره کرد که علاوه بر کامل کردن استایل، که از دیگر علت‌های محبوبیت این مدل از اکسسوری‌ها است، می‌توان از آن‌ها به عنوان یک یادگاری جذاب نیز استفاده کرد.

ست کردن اکسسوری استیل

برخلاف زیورآلات نقره، اکسسوری‌های استیل اکثرا ظاهر مدرن‌تری دارند و به علت تنوع در طرح‌ها موجود، هرکدام با سبکی از استایل ست و هماهنگ می‌شود. سبک‌های بدلیجات استیل فراوان است اما مهمترین آن‌ها سبک‌های مینیمال، کلاسیک، مدرن و فانتزی می‌باشد و هرکدام از آن‌ها حسی متفاوت را به استایل شما می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال کامل کردن استایل مجلسی خود می‌باشید، می‌توانید از اکسسوری کلاسیک؛ مانند گردنبند استیل مروارید خوشه‌ای، یا برای استایل اسپورت خود می‌توانید از یک اکسسوری فانتزی؛ مانند دستبند استیل بافت مارپیچ، استفاده کنید.

گوناگونی بدلیجات استیل بسیار است، به همین دلیل در ادامه فقط به تعدادی از معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین این زیورآلات می‌پردازیم.

زیورآلات کارتیر

کمتر کسی می‌باشد که نام این طرح از زیورآلات را نشنیده باشد. کارتیر به نوعی از زنجیر گفته می‌شود که بافتی منسجم دارد و از حلقه زنجیرهای پهن و مسطح تشکیل شده است. با استفاده از این زنجیر محصولات متنوعی مانند گردنبند، دستبند، انگشتر، گوشواره و . . . ساخته می‌شود اما مهم‌ترین علت محبوبیت آن، قابلیت هماهنگ شدنش با تیپ و پوشش‌های مختلف است. شما برای استفاده از این اکسسوری‌ها هیچ محدودیتی ندارید و آن‌ها را می‌توانید با هرگونه پوششی ست کنید.

البته در مواردی مانند گردنبند استیل کارتیر نگین کوب شده و یا دستبند استیل کارتیر قفل تی، به دلیل آن که طرح غالب آن‌ها کلاسیک است، پیشنهاد می‌‎شود که آن را با استایلی رسمی استفاده نمایید.

دقت داشته باشید که برند کارتیه با طرح زنجیر کارتیر متفاوت است. همچنین اگر مایل هستید که بیشتر در مورد کارتیر بدانید، به مقالات «زیورآلات کارتیر یا کارتیه»، «مدل‌های انگشتر کارتیه» و «نکاتی درباره یکی از معروف‌ترین اکسسوری‌ها؛ گردنبند کارتیر» مراجعه نمایید.

انگشتر استیل طرحدار

یکی از پرطرفدار‌ترین محصولات تولید شده با استیل، انگشتر می‌باشند. علت آن ظاهر، طرح و شباهت آن‌ها به انگشترهای تولید شده با طلا و یا نقره می‌باشد. در میان انواع انگشتر‌ها، مدل‌های طرحدار، بیشترین محبوبیت را دارند زیرا که برای هر سلیقه‌ای، یک انگشتر وجود دارد و به راحتی می‌توان آن‌ها را با هر استایلی هماهنگ کرد.

هرکدام از سبک‌های انگشتر طرحدار حسی متفاوت را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال انگشتر استیل گاه نما با طرح کلاسیک/مدرن، به خوبی با استایل رسمی ست می‌شود و از طرفی دیگر انگشتر استیل مار با سبکی فانتزی می‌تواند با استایل روزمره و نیمه رسمی هماهنگ شود.

دستبند استیل عربی

این مدل از دستبند در چند دهه اخیر بسیار ترند و پرطرفدار شده است. همانطور که مشخص است دلیل شهرت آن، طراحی و ظاهر منحصر به فرد این مدل از اکسسوری است. با آن که در سبک‌های متنوعی؛ مانند فانتزی، مینیمال و . . . ، موجود می‌باشند، اما طرح کلی آن‌ها مدرن و تا حدی کلاسیک است و اکثرا از آن با استایل‌های نیمه رسمی استفاده می‌شود.

کلام آخر

در آخر می‌توان گفت که چالش انتخاب بین زیورآلات نقره و استیل همیشگی بوده و بحث جدیدی نیست! ما در این مقاله سعی داشتیم تا با بیان ویژگی‌های مثبت و منفی هر دو فلز، انتخاب را برای شما آسان کنیم. برای مثال؛ شما می‌دانید که زیورآلات استیل در برابر خط و خش، رطوبت، پارگی و شکستن دوام بیشتری دارد و در سوی دیگر زیورآلات ساخته شده از نقره با ارزش‌تر و در کنار سنگ‌ها قیمتی زیبا‌تر به نظر می‌رسند.

در نهایت با توجه به تمامی این اطلاعات، شما باید نسبت به نیاز، مصرف و بودجه خود، محصول مورد نظرتان را خریداری کنید. ما در گالری نوا استایل با عرضه اکسسوری‌های با کیفیت و ضد حساسیت از جنس نقره و استیل، دست شما را در انتخاب زیورآلات باز گذاشتیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دنبال خرید زیورآلات نقره می‌باشید به بخش نقره و یا صفحه گردنبند نقره مراجعه کنید و یا اگر مایل هستید که از اکسسوری‌های استیل دیدن فرمایید سری به قسمت فروشگاه نوا گالری بزنید.

تألیف و تنظیم: اشکان جمالی، محسن نیکبخت، طارق کریمیان، متین بلغاری

“لطفا این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *