آموزشی

تشخیص نقره اصل و بدل

نقره اصل

اهمیت تشخیص نقره اصل و بدل زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که افرادی که آلرژی دارند، بخواهند زیورآلات نقره یا حتی استیل را تهیه کنند. این افراد به فلزات حاوی فلزات آلرژی‌زا حساسیت دارند، به همین دلیل، اگر اکسسوری بدل استفاده کنند، ممکن است با انواع مشکلات پوستی یا بدتر از آن مواجه شوند.

علاوه بر این، هزینه‌ای که شما برای یک خرید گردنبند نقره اصل می‌پردازید، متعاقبا قیمت بالاتری نسبت به نوع بدل آن باید داشته باشد. اگر نتوانید اصل بودن آن را تشخیص دهید، ممکن است به راحتی محصولی غیر اصل را به جای اصل آن بخرید. برای آشنایی بیشتر با روش‌های مختف تشخیص نقره اصل و بدل با مواد خانگی با ما همراه باشید. اگه برای مادر یا همسرت قصد خرید کادو تولد داری حتما از سرویس نقره و گردنبند نقره نوا استایل بازدید کن!

 

 

نحوه تشخیص نقره اصل و بدل در خانه

نقره اصل

روش‌های مختلفی برای تشخیص نقره اصل و بدل وجود دارد. بعضی از این روش‌ها به ابزار مختلفی احتیاج دارند. بعضی دیگر بدون هیچ وسیله خاصی و تنها با چند ماده خانگی تشخیص داده می‌شوند. برای تشخیص نقره در خانه ابتدا باید موادی که در ادامه معرفی می‌کنیم را تهیه کنید.

تشخیص نقره اصل و بدل با آهن ربا

برای تشخیص نقره اصل و بدل از هم کافی است که یک قطعه آهنربا را به دستبند کارتیر نقره خود نزدیک کنید. اگر نقره شما اصل باشد، آهنربا را جذب نمی‌کند. اما، اگر بدل باشد، آهنربا را جذب می‌کند.تشخیص نقره با آهن ربا با روش تشخیص طلا با آهن ربا دقیقا نقطه مقابل هم هستند. طلا آهن ربا را به خود جذب می‌کند.

تشخیص نقره با وایتکس

شاید زمانی که اسم وایتکس و آزمایش آن روی زیورآلات مختلف مانند خرید دستبند یا گردنبند و اکسسوری‌های دیگر بیاید کمی شوک کننده به نظر برسد. چرا که، شاید این مورد به ذهن برسد که وایتکس قرار است چه بلایی بر سر زیور شما چه اصل و چه غیر اصل بیاورد. اما، کمی صبور باشید تا در ادامه این موضوع را بررسی کنیم.برای تشخیص نقره با وایتکس، کافی است چند قطره از وایتکس را روی انگشتر یا گردنبند خود بریزید. اگر زیورآلات نقره شما سیاه شد، نشان می‌دهد که نقره اصل است. اگر هر رنگ دیگری جز سیاه شد، نشان می‌دهد غیر اصل است.

اما، نکته مهم‌تر اینجاست. حتی اگر زیور شما بعد از تماس با وایتکس سیاه شد، می‌توانید آن را با یک مسواک و خمیر دندان یا یک پارچه ضخیم به راحتی پاک کنید. اگر اصل باشد، تمیز شده و با یک پولیش ساده دوباره می‌توانید از آن استفاده کنید. این نشان می‌دهد که لازم نیست نگران باشید. اگر اکسسوری شما از نقره اصل تهیه شده باشد، حتی اگر در تماس با وایتکس قرار بگیرد، به راحتی به حالت اولیه باز می‌گردد.

گردنبند نقره زنانهخرید گردنبند نقره زنانه

تشخیص نقره اصل و بدل به کمک تیزاب

فرض کنید، دستبند مردانه مورد علاقه‌تان را باید با تیزاب تست کنید! و چون نمی‌دانید که چه اتفاقی قرار است پیش روی شما باشد، ممکن است کمی دودل شوید.اما، تشخیص نقره با تیزاب به چه صورتی است؟ تیزاب یک اسید قوی است که از ترکیب اسیدهای نیتریک و هیدروکلریک غلیظ به دست می‌آید. اسید نیتریک موجود در تیزاب واکنش متفاوتی با فلزات مختلف نشان می‌دهد و یکی از بهترین محک‌ها برای تشخیص اصل یا بدل بودن آن‌ها است. تیزاب ماده‌ای بسیار قوی است که باعث خوردگی پوست می‌شود. به همین دلیل، هنگام استفاده از آن باید بسیار دقت کنید. سعی کنید، این آزمایش را با دستکش مخصوص و ضخیم انجام دهید.

برای تشخیص نقره اصل و بدل به کمک تیزاب، کمی اسید نیتریک را روی قطعه مورد نظر بچکانید. کمی صبر کنید تا واکنش انجام شود. سپس، یک قطره جوهر نمک روی قسمتی که اسید ریخته بودید، بریزید. اگر در محل، سفیدی ایجاد شد، نشان می‌دهد فلز استفاده شده در اکسسوری شما، نقره اصل است.

تشخیص نقره اصل و بدل به کمک سرکه و آبلیمو

نقره اصل و بدل

اگر به گردنبند زنانه نقره‌ای که خریده‌اید یا در شرف خریدن هستید علاقه زیادی دارید ولی شک دارید که اصل است یا خیر! می‌توانید با کمی سرکه از اصل یا بدل بودن آن مطمئن شوید. سرکه یک اسید است و درست مانند وایتکس بر نقره عمل می‌کند.

برای تشخیص نقره اصل با سرکه کافی است چند قطره سرکه روی بخشی از زیورآلات نقره مورد نظرتان بریزید. اگر فلز سیاه شد، نشان می‌دهد که نقره اصل است. اگر بدل باشد، ممکن است رنگ زرد، قهوه‌ای یا سبز را به خود می‌گیرد.

سپس، با کمک یک دستمال یا مسواک و خمیردندان می‌توانید آن را تمیز کرده و درست مانند روز اول خواهد شد. این نشان می‌دهد که این فلز نقره اصل است.آبلیمو برخلاف تیزاب که شاید در خانه موجود نباشد، یکی از موادی است در هر خانه‌ای تقریبا پیدا می‌شود. روش تشخیص نقره با آبلیمو درست مانند سرکه است.

تشخیص نقره اصل و بدل با کمی کوکاکولا

تشخیص نقره با کوکاکولا یک تیر و دو نشان است! اگر گردنبند کارتیر نقره شما کدر شده باشد، ظرفی را با مقداری کوکاکولا پر کنید. سپس، آن را درون ظرف قرار دهید. بعد از چند دقیقه، اکسسوری را خارج کرده و با آب ولرم بشویید. اگر گردنبند شما نقره اصل باشد، کدرشدگی آن پاک می‌شود. به این طریق، علاوه بر تشخیص اصل یا بدل بودن، حتی می‌توانید نقره جات کدر خود را تمیز کنید.

برای تشخیص نقره قدیمی هم می‌توانید از یکی از همین روش‌ها استفاده کنید. البته، این موضوع را مد نظر قرار دهید که نقره بعد از گذشت سال‌های متمادی و به حالت گنجینه‌های قدیمی دوام نمی‌آورد و به دلیل اکسید شدن پودر می‌شود.

انگشتر نقره تک نگینخرید انگشتر نقره تک نگین

تشخیص نقره اصل و بدل با استفاده از یخ

نقره بیشترین میزان رسانایی حرارتی را در بین تمامی فلزات دارد. به همین دلیل، اگر یک قطعه یخ را حتی در دمای اتاق، روی اکسسوری نقره خود قرار دهید، یخ با توجه به این ویژگی نقره اصل، زودتر از حد معمول باید آب شود. اگر این اتفاق نیفتاد، نشان می‌دهد که نقره شما اصل نیست.

نحوه تشخیص نقره‌جات از فلز تیتانیوم

تشخیص نقره اصل و بدل

تیتانیوم و نقره هر دو فلزاتی هستند که در تهیه انواع انگشتر و دستبند زنانه و مردانه و سایر اکسسوری‌ها استفاده می‌شوند. هر دو ظاهری نقره‌گون دارند و درخشش زیبای آن‌ها چشم نواز است. اما ممکن است در نگاه اول، با هم یا به جای هم به اشتباه تشخیص داده شوند. تشخیص نقره از تیتانیوم در چند روش خلاصه می‌شود.

  • یکی از روش‌های تشخیص نقره اصل و بدل وزن نقره است. نقره اصل سنگین‌تر از نقره بدل است. البته، تشخیص اصل بودن نقره به این روش کمی دشوار است و به دلیل وجود تقلب، ممکن است خیلی درست نباشد. اما، می‌توان گفت فلز تیتانیوم نسبت به نقره سبک‌تر است.
  • دوام تیتانیوم بسیار بیشتر از دوام نقره است. تیتانیوم به راحتی نمی‌شکند یا خراش برنمی‌دارد. درحالی‌که، نقره ظریف و به راحتی تغییر شکل می‌دهد و ممکن است بشکند یا خراشی بر سطح آن ایجاد شود.
  • نحوه نگهداری این دو فلز نیز متفاوت است. نقره باید بعد از مدتی جلا پیدا کند تا دوباره بدرخشد. در صورتی‌که، این موارد در مورد تیتانیوم صدق نمی‌کند. تیتانیوم به راحتی اکسید نمی‌شود و اگر بخواهید در طولانی مدت از ان استفاده کنید، در مدت طولانی‌تری نیز نیاز به جلا دارد.
  • و نمی‌توان از نقره خالص استفاده کرد. یعنی فلزات دیگری با نقره ترکیب می‌شوند تا آلیاژ قوی‌تری را بسازند. در حالی که تیتانیوم اینگونه نیست.

جمع‌بندی

هنگام خرید زیورآلات نقره از گردنبند مردانه که این روزها بسیار محبوب است گرفته تا انگشتر نقره نیم‌بند و پابند نقره به این نکته توجه کنید که همگی ممکن است به صورت اصل یا بدل فروخته شوند.

برای تشخیص نقره اصل و بدل روش‌های مختلفی وجود دارد. بعضی از این روش‌ها توسط فروشنده‌ها و متخصصین انجام می‌شود. بعضی دیگر را با مواد اسیدی موجود در خانه می‌توان امتحان کرد و از صحت اصل یا غیر اصل بودن اکسسوری مورد نظر مطلع شد.

مواد خانگی می‌تواند شامل سرکه، آبلیمو، تیزاب، وایتکس، نوشابه کوکا و موادی از این دست باشد. این مواد به تشخیص نقره اصل و بدل در خانه و بدون حضور یک متخصص به شما کمک خواهند کرد. در این میان، می‌توان گفت که فروشگاه نوا استایل محصولات با کیفیت، اصل و متنوعی را ارئه می‌دهد که می‌توانید با خیال راحت و با اطمینان از این فروشگاه خرید اینترنتی انجام دهید. همچنین برای خرید انواع سرویس نقره اصل با قیمت مناسب به بخش مناسب هدیه مراجعه فرمایید.

سوالات متداول

راه تشخیص نقره اصل با وایتکس چیست؟

این راهکار بسیار جالب و آسان برای تشخیص نقره اصل از بدل فقط کافی است تا به قسمتی از انگشتر نقره خود مایع سفید کننده بزنید اگر محل مورد نظر بلافاصله سیاه شد که نشان دهنده اصل بودن نقره شما است ولی اگر هیچ تغییری نکرد به این پی می بریم که نقره اصل نیست .

راه شناسایی نقره اصل از طریق یخ چیست؟

دیگر روش های برای تشخیص نقره اصل یخ می باشد از آن جایی که همه ما می دانیم نقره رسانای انرژی گرمایی دارد پس اگر قطعه یخی را کنار انگشتر نقره قرار دهید باید زودتر از حد معمول شروع به ذوب شدن کند اینگونه میتوان گفت که نقره شما اصل است ولی ذوب به صورت کند بود می توان گفت نقره بدل است و یا از ترکیبات دیگر فلزات می باشد .

راه تشخیص نقره اصل با آهنربا چیست؟

راهکار دیگر برای تشخیص اصل بودن نقره شاید جالب باشد که نقره اصل نیز مانند طلا خاصیت ضد آهنربایی دارد یعنی شما زمانی که آهنربا را به نقره جات خود نزدیک کنید آن را از خود دفع می کند برای همین کافی است که انگشتر خود را به آهنربایی نزدیک کنید اگر نیروی دافعه ایجاد کرد این نشان دهنده اصل بودن انگشتر شما است .
ولی در غیر این صورت اگر انگشتر شما جذب آهنربا شد نشان دهنده غیر نقره بودن انگشتر شما است و فقط روکش نقره دارد .

منبع:

patrickadairdesigns.com

3.3/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *